Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Corvus_corax

Flipper 700 Vatten i motorrummet

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är ny ägare till en Flipper 700 med en AQ140 och har upptäckt att den tar in vatten i motorrummet.

Efter en tur på cirka 20 distans så har den tagit in så mycket vatten att det står upp till motorfästena, kanske 15-20 liter. Det märkliga är att vattnet är varmt (blir det varmt av värmen i motorrummet ?) eller är det vatten från kylning av avgaser ?

Är det någon som har tips eller som vet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första koll:

Jag skulle börja med att först tömma allt vatten, och sedan låta någon stå och titta på motorn under färd. Det verkar inte orimligt att man kan se varifrån vattnet kommer.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det vara fel på någon bälg till drevet så skulle du få in vatten även när den ligger förtöjd vid bryggan. Kan vara så enkelt som en gammalslang eller dålig slangklämma. Som tidigare sa töm vattnet ta bort så mycket som möjligt runt motorn så du ser ordentligt låt någon annan köra och kryp runt o kika.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hände mig i min gamla Utter 690. Det iofs en gammal. Men där hade kylröret som går in i motorn glidit ur(sitter inte fast med skruv eller dyl) och det sprutade vatten. Tog en stund för mig att fatta vad det va för jag såg bara hur det rann vatten å tänkte -ny sjunker vi Hahaha, vart ska jag simma. Men när jag stängde av motorn så slutade det rinna. Jag pumpa ut vattnet och banka in en bergskil mellan röret och toppen. Den fick sitta där resten av mitt ägande Hahaha

Tror nog att din motor funkar på ett annat sätt Oskyldig 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har länsat bort vattnet.

Precis som ni skriver så kan det troligen inte vara bälg till drev eller annan läcka då inget vatten tränger in vid bryggan.

Jag får kika på motorn under färd och se om jag kommer på varifrån det läcker in.

vattnet har varit cirka 30 - 40 grader varmt. direkt efter jag lagt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en kylslang som läcker...kolla bara så din olja är ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan är OK.

Det är 2 kylvattensystem på motorn.

1.sötvattensystem slutet

2.Sjövatten som går ut med avgaserna genom drevet

Var nere och kikade lite idag och upptäckte då att batteriet ladddas helkasst eller knappast alls.

Kan det finnas något samband med tanke på gemensam drivrem ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla locket högst upp på kylsystemet (med sjövattensilen inunder).

Locket har en gummipackning som kan vara gammal och trött.

Hade samma problem på min Flipper 700 och fick dra åt riktigt hårt för att det skulle blil tätt.

Läcker också varmt vatten då det värms via värmeväxlaren, samt i mitt fall bara vid högre varvtal, typ minst 3000 rpm...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla upp det där med packningen låter som en sannolik källa till läckage, tack för tipset.

Undrar just om det finns nya packningar att få fatt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packningen til sjövattenpumpen är också en trolig felkälla. Det kan också vara så att vid tomgång ser du ingen men när temperaturen och därmed trycket i systemet ökar läcker det ur.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min läcker vatten från sjövattensystemet - nån packning eller så har gått sönder där röret går in i pumpen (impellern). Har inte orkat fixa, så jag får pumpa lite då och då. Jag märkte att det droppade lite ned på just remmar och annat.

Kolla om det är blött på motorn nånstans. Min droppar lite ett tag efter att jag stängt av motorn.

'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack nu har jag ännu fler tips om källan till felet, jag börjar med att kolla upp packningen på locket sen får jag undersöka vidare om felet kvarstår.

Bra med tips om reservdelsaffär också.

Skönt att höra att det finns fler av er som haft liknande problem och med relativt enkla medel avhjälpt eländet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även mekonomen har reservdelar att beställa (alla dagar i veckan). De tar hem från hansenmarine.se och samma priser gäller som Hansen redovisar. Ofta mycket billigare än hos marinservicen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har separata kylsystem så är det enkelt att utesluta färskvatten systemet om du inte har glykol i kölsvinet eller tappar något vatten ur det. Då bör det vara sjövatten ( lätt att ta reda på smaka om det är salt)Sen tror jag inte på läcka vid varken pump eller lock där har det inte hunnit genom värmeväxlaren så det verkar vara lite otroligt att vattnet kan vara 30-40 grader.Troligtvis är det en slang eller koppling efter värmeväxlaren, kan även vara avgasslangen som läcker,det gjorde det på min båt så fort jag gasa o piporna kom under vattnet så läckte en slangklämmatill utblåset,visserligen har du drev men du bör väl ha någon slangbit innan drevet, det är värt att kolla när man kör då ser du även vart det läcker på motorn.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat upp mer noga under gång vad som händer.

Vid varv över 2500 så börjar det läcka vid 3500 så sprutar vattnet ut i små strilar.

Vattnet läcker ut vid locket till sjövattensilen.

Värmen på vattnet kan troligen bero på att det vid ett par tillfällen varit så mycket att oljetråget och undre delen av motorn värmt vattnet.

Det vatten som läcker in är kallt när jag känt på det.

Har försökt täta med att klippa till egen packning då ett nytt lock kostar 450:- men det har inte gått så bra.

Får väl bita i det sura päronet och köpa ett nytt svindyrt lock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du är i farten så kolla att det bara är locket som läcker. När jag hade en sådan motor läckte det också i anslutningen mellan silhuset och värmeväxlaren, samt i anslutningarna mot rören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...