Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
IvarN

Mina renoveringstips

Rekommendera Poster

Som pricken över i är nu till sist rutan till flybridge på plats. Mer jobb än man kan ana för att få till denna; eftersom jag vill bibehålla det ursprungliga 60/70-talsutseendet så var det självklart att rutan skulle vara ljusgrön. Problemet var att gröna rutor slutade vara populärt för mer än trettio år sedan och ingen i Sverige hade kvar materialet i lager. Jag hittade ett företag som kunde nytillverka en skiva, men den skulle kosta i runda slängar 10.000:- + frakt och formning mm så slutsumman hade blivit hiskelig.

 

Lösningen kom dock i form av ett tips om en firma i Tyskland som levererar plexiglas med stort urval av kulörer (bl a ljusgrönt) samt i de mått man önskar. Dessutom till ett väldigt rimligt pris.

 

Inalles har det varit många inblandade för att få till denna ruta; råmaterialet levererades från Tyskland, varmformningen/böjningen gjordes av en en firma i Sandviken, aliminiumlisten anodiserades i Upplands-Bro, ändbeslagen kromades av en firma i Borlänge och gummilisten levererades från USA. Dock mer än väl värt allt jobb.

E697452D-B44E-4880-8857-67CF18D16510.jpeg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryggstödet till flybridge behövde även bytas, den invändiga plyfan hade ruttnat. Byts ut mot ett nytt ryggstöd med plast i stället för plyfa, samt konstläder som beklädnad.

C0D27078-4DEA-41CD-8EA8-DF6BFACF3C3A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryggstöd och ruta på plats.

39AEFB89-8293-49BD-B1C7-72C2EA4C8186.jpeg

  • Gilla 8
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

Grymt bra jobbat👍

Tackar! 👍😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåligt med uppdateringar på sistone, men det har hänt en hel del.

 

Inför nästa säsong så har jag tänkt mig att förändra säten och bord. På styrbordssidan så har det varit rätt smalt, stolsfästet stack ut cirka 5cm utanför kanten (dock lossat och flyttat på bilden).

IMG_4402.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började med att spackla igen alla hål.

IMG_4412.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort "iläggsskivan" på babordssidan för att använda som mall, samt slipade bort det gamla halkskyddet.

IMG_4439.jpg

Redigerad av IvarN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täckte "iläggsskivan" med brun packtejp, inför avgjutning.

IMG_4440.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laminerade ett skal på utsidan med polyester och väv.

 

IMG_44422.jpg

Redigerad av IvarN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tydligen slarvat lite med släppmedlet så det var inte hel självklart att lossa formen, men efter en stunds övertalning så gick det bra.

IMG_4443.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade passformen där den skall placeras, funkar bra.

IMG_4444.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde på skalet inifrån med ett flertal lager plast + väv, samt laminerade in en plyfa för att bättra på böjstyvheten.

IMG_4446.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde babords "iläggsskiva" för att markera var jag skulle renskära.

IMG_4448.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart, blev rätt likt den andra skivan. 

IMG_4450.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick slipa på ett par kanter för att den skulle passa bra, till slut kom den på plats. 

IMG_4451.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastade fast den nya skivan, men även babords skiva för att få durken riktigt solid men även för att kunna jämna ut ojämnheter.

IMG_4454.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastade även upp vinklarna mellan durk och skott, där gelcoaten tidigare spruckit.

IMG_4452.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samt plastade igen en tidigare genomföring i styrbords bog och förstärkte området runt stävöglan.

IMG_4456.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samt lade på topcoat för utseendets skull.

IMG_4460.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Durken klar, täckt med ett lager gelcoat samt utrollat spackel som halkskydd.

IMG_4474.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktig kalldusch blev dock att en av lamineringarna jag gjorde till de tidigare genomföringarna helt sonika släppte! Ytterst märkligt eftersom jag varit extremt noggrann med dessa och använt epoxi av bästa sort mm. 

IMG_4345.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha forskat vidare så visar det sig att det inte (som jag förut trodde) är helt givet att man skall laga skador md epoxi, om båten är gjord av polyester. De reparatörer jag pratat med angående skadan har varit av uppfattningen att man skall använda polyester för lagning om båten är byggd av polyester, och de lär ju vara de som har absolut bäst kompetens inom detta. 

 

När jag började slipa så visade det sig att skadan var betydligt större än jag först trott. Det har blivit en stor delaminering, dessutom visade det sig att ett spant är knäckt. Sannolikt är detta en gammal skada vid babords för som blivit fullagad. Min gissning om vad som fått min lagning att lossna är att skrovet i babords för flexade pga den tidigare skadan, vilket fick lamineringen på utsidan att lossna. De övriga lamineringarna satt ju kvar, både på in- och utsida. Nu återstår dock väldigt mycket arbete med att laga detta, jag kommer även att ersätta expoxilamineringarna med polyester. Återstår även att välja en lämplig polyestersort, det finns ju flera olika att välja mellan.

IMG_4353.jpg

Redigerad av IvarN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rollar hållarna för sidopanelerna med tre lager gelcoat, samt ett laget topcoat.

IMG_4512.jpg

Redigerad av IvarN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipat och polerat.

IMG_4514.jpg

Redigerad av IvarN
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidorna på motorhuven målade med tre lager gelcoat och ett lager topcoat, grovslipning påbörjad.

B73036B9-A435-4A91-BFCA-873C9318DB3E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...