Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
IvarN

Mina renoveringstips

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev IvarN:

Tips vore toppen!😃 Jag har googlat på olika sorts trimplan, men inte kommit på något annat än att automatik vore lyxigt och kul. 
 

Efter att ha brottats med hydrauloljedrypande slangar så lockar ju tanken på elektriska, men törs man verkligen lita på o-ringar för att skilja vatten från elektronik?

Till min förra båt med läckande trimplanscylindrar skaffade jag Lencos elektriska, ingen olja, inget läckage, dessa är även snabbare än de hydrauliska. Det gick tillockmed att använda  den gamla manöverpanelen. Det var ”bolt on” samma hålbild både i skrovet och på själva trimplanen, som då återanvändes. Sannolikt kan dessa kombineras med Mentes automatik, det finns en tråd här i forumet om det. Jag tror även att Lenco har en egen slags automatik...?
 

Till nuvarande båt gick jag ett steg längre efter jag slängt ut den kladdiga hydraulpumpen. Jag köpte Zipwake, här är det inga trimplan utan interceptorer. Min akterspegel är lätt konvex och interceptorerna vill ha så plan yta som möjligt, första säsongens försök blev inte så bra, men sedan fick jag fixat till ”adaptrar” av ekplankor som är konkava på insidan och helt släta utåt, som monterades mellan skrovet och interceptorerna, då funkade interceptorerna bättre med liten friktion.

I denna båt innan Zipwake hade jag hela tiden vänsterhanden på trimplanspanelen, den fick trimmas aktivt i rolled nästan hela tiden, men nu ägnar jag mig inte åt något trimmande alls, efter några grundinställningar med justeringar håller automatiken båten i både roll och pich på ett konfortabelt sätt hela tiden. Det finns även möjlighet till nödstyrning, men tja, det funkar, men inte så effektivt.

Jag hade väl önskat att man kunde få någon automatisk ihopkoppling av drevtrimmet och Zipwake, men det får man sköta själv.

Drevet trimmar jag inåt litet med hjälp av ett enkelt minivattenpass, ungefär ett sådant här, och hörseln, när man inte hör något ljud från drivknuten är det bra. I manöverpanelen finns ju också uppgifter om hur många grader man lyfter eller sänker fören, liksom om det lutar åt ena eller andra hållet.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spacklat och slipat skotten.

B66A6BD6-A382-4BAF-AB38-3A182034D4C9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var runda nitar till märkskylten, så jag slipade till spår för att kunna greppa dem.

5844BCDF-4406-4034-8CF3-8B240F63BF6F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Till min förra båt med läckande trimplanscylindrar...

Toppen, tackar för tipsen!👍

 

Hur länge hade du de elektriska trimplanen? Det verkar ju lovande med så bra erfarenheter, skall kolla vidare på dessa.

 

Interceptorerna verkar ju definitivt vara det bästa alternativet, dock så (utan att egentligen ha några faktaargument) har jag fått för mig att min femtioåriga akterspegel kan få tufft att hantera fläkningskrafterna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IvarN:

Toppen, tackar för tipsen!👍

 

Hur länge hade du de elektriska trimplanen? Det verkar ju lovande med så bra erfarenheter, skall kolla vidare på dessa.

 

Interceptorerna verkar ju definitivt vara det bästa alternativet, dock så (utan att egentligen ha några faktaargument) har jag fått för mig att min femtioåriga akterspegel kan få tufft att hantera fläkningskrafterna.

Jag hade de elektriska cylindrarna i minst tio år, fungerade helt felfritt.

Tror du att det blir större krafter mot akterspegeln med interceptorer än med trimplan?

Trimplanens cylindrar tar ju en del av kraften och dess fästpunkter kommer ju högre upp.

Interceptorerna är ju rätt långa, beroende på vilken längd du väljer och fördelar ju kraften på en större yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

PU / stäckfärg el vad ska du ha?

Jag tänkte använda Toplac, har använt tidigare med OK resultat. Kommer dock att slipa grundfärgen slät innan jag målar Toplacen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade de elektriska cylindrarna i minst tio år, fungerade helt felfritt.

Tror du att det blir större krafter mot akterspegeln med interceptorer än med trimplan?

Trimplanens cylindrar tar ju en del av kraften och dess fästpunkter kommer ju högre upp.

Interceptorerna är ju rätt långa, beroende på vilken längd du väljer och fördelar ju kraften på en större yta.

Ok, stort tack för info! Då torde det ju vara tämligen riskfritt att köpa elektriska istället för hydrauliska dito.

 

Angående kraften på interceptorerna så gissar jag bara, jag har ingen fakta som stödjer mitt resonemang, så det får ses som ”tyckande” snarare än något annat. 😅 Tänker mig då att (drag)belastningen på interceptorerna och därmed akterspegeln är som störst i nederkant och minskar uppåt längs interceptorn. Och att kraften varierar, och därmed kanske kan jobba upp ett glapp med tiden. Alldeles säkert inget som helst problem för en ny plastbåt alternativt ny eller gammal metallbåt. Men det är som sagt bara en gissning av en ”hobbytänkare”.

Redigerad av IvarN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev IvarN:

Angående kraften på interceptorerna så gissar jag bara, jag har ingen fakta som stödjer mitt resonemang, så det får ses som ”tyckande” snarare än något annat. 😅 Tänker mig då att (drag)belastningen på interceptorerna och därmed akterspegeln är som störst i nederkant och minskar uppåt längs interceptorn. Och att kraften varierar, och därmed kanske kan jobba upp ett glapp med tiden. Alldeles säkert inget som helst problem för en ny plastbåt alternativt ny eller gammal metallbåt. Men det är som sagt bara en gissning av en ”hobbytänkare”.

Interceptorerna sitter längst ned på akterspegeln där den möter skrovbotten. Vilket är en av de starkare delarna på en båt så där bör de kunna monteras rejält stabilt.

Redigerad av Kane
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
44 minuter sedan skrev Kane:

Interceptorerna sitter längst ned på akterspegeln där den möter skrovbotten. Vilket är en av de starkare delarna på en båt så där bör de kunna monteras rejält stabilt.

Just det, dessutom med ganska många skruvar (beroende på interceptorernas längd), men du kan ju alltid förstärka på insidan, från bottenvinkeln och ca 30 cm uppåt, genom att lägga på flera lager plast och glasfiber eller plasta in ex.v. en ekplanka.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu funderar på Zipwake eller annat system med interceptorer så tänk på det att akterspegeln bör vara helt rak, min är lätt konvex och då passar interceptorerna dåligt, dom tål att böjas bara litet, om det blir för mycket böj fastnar klaffarna, eller går trögt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En alternativ /budget lösning till ett zipwake system är att du sätter vanliga trimplan och använder en mente marin som styrenhet.

 

då skall du försöka få så ”snabba” trimplan som möjligt. Jag tror elektriska är snabbare än hydraliska men är inte säker.

 

Systemet blir inte lika snabbt som zipwake men det duger nog väl ändå för de flesta.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

En alternativ /budget lösning till ett zipwake system är att du sätter vanliga trimplan och använder en mente marin som styrenhet.

 

då skall du försöka få så ”snabba” trimplan som möjligt. Jag tror elektriska är snabbare än hydraliska men är inte säker.

 

Systemet blir inte lika snabbt som zipwake men det duger nog väl ändå för de flesta.

Lencos elektriska cylindrar ÄR snabbare än de hydrauliska alternativen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanoners, tack alla för bra tips!👍

 

Det lutar åt de elektriska trimplanen i nuläget, men listan är låååång över allt som behöver göras innan sjösättning så jag får se vad som hinns med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundmålat gångjärn till motorlucka + konsol till trimpumpen.

26B7843D-7748-49D6-A7DD-7479CF9D7E62.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjat slipa och spackla ruffluckorna.

42D1E9A0-4640-492B-89B5-EB71942871A5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgen på rattpumparna hade flagnat en smula efter 50 års utomhusvistelse.

50DEA50B-6C8A-498A-93C9-66B4437EC345.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eftersom jag vill bibehålla båtens ursprungliga design så kommer de beslag som är unika att skickas för kromning.

72B65393-5343-497B-B251-230B7E39A622.jpeg

Redigerad av IvarN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dock är det rätt dyrt med kromning, till min stora lycka gick det dock att beställa nya standardbeslag i rostfritt.

C9879BBE-999C-4DDB-9F09-BE6D92FE1B58.jpeg

Redigerad av IvarN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köpte du Sea-Dog beslagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valde dock längre knap än de tidigare, bättre att kunna lägga fler varv av förtöjningslinorna.

B88A18B5-FF75-4947-893F-5977AFF8B8B7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rattpumparna färdiglackade.

48088BB2-E79B-4E5D-8E8F-2D76EF154B97.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IvarN:

Valde dock längre knap än de tidigare, bättre att kunna lägga fler varv av förtöjningslinorna.

B88A18B5-FF75-4947-893F-5977AFF8B8B7.jpeg

Briljant, med samma hålbild också, det är ju inte så ofta man får sådana fullträffar.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luckorna limmade där laminatet släppt.

8B45B3DF-BE29-4A93-8660-15CA3BF33850.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny trimpump monterad, på nymålad konsol.

46729229-513F-4266-B10D-E49DE16D8581.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...