Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IvarN

Mina renoveringstips

Rekommendera Poster

Nästa projekt blev att byta slangar. I början tänkte jag bara byta dem som såg risiga ut, men bestämde mig raskt för att byta hela klabbet. Detta var en slang som ledde vattnet från skarndäcket ut genom fribordet. Enkel rostig slangklämma och slang av konstig kvalitet.

post-10015351-1394236625,4017_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man tog tag i den så gick det så här. Spröd som papper, hade inte åldrats med värdighet.

post-10015351-1394236625,4437_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På med ordentliga slangar och dubbla rostfria klämmor. Inte säker på om det verkligen är krav på dubbla slangklämmor när man är över vattenlinjen, men kostnaden är marginell för att klämma dit en extra så det känns som en bra insats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa grej blev att byta slangen till bränslepåfyllningarna. Tidigare slangen var vanlig armerad plastslang (vattenslang) som verkade ha stått pall för tidens tand rätt bra, men det kändes ändå som att den borde bytas. Var mycket förundrad över att tidigare ägaren valt att sätta slangklämmor själva slangen istället för vid anslutningarna.

post-10015351-1394236625,5511_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gåtan fick dock sitt svar. Först köpte jag en bränsleslang med inbyggd spiral och samma innerdiameter som den gamla slangen, men såg att ytterdiametern på anslutningarna var betydligt mindre än innerdiametern på den nya slangen. Eftersom spiralslang inte går särskilt bra att komprimera fick jag leta ett tag till jag hittade en lämplig gummislang som tålde diesel och hade rätt innerdiameter. Denna var dock utan spiral och när jag monterade den så bildades det sådana veck i krökarna att skulle blivit jäkligt drygt att tanka. Det var därför som tidigare ägaren satt slangklämmor på slangen, för att förhindra vecken. Dock kändes det som en fullösningen, men vad fanns det för alternativ när en slang med spiral och rätt innerdiameter saknades?

Lösningen blev att stoppa in en slang med spiral och samma ytterdiameter som den yttre slangens innerdiameter, samt samma innerdiameter som anslutningarnas innerdiameter. Lite bökigt att pressa in, men gick efter ett tag.

post-10015351-1394236625,9404_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär blev slutresultatet. Skall dock binda samman slangarna ytterligare med buntband innan inbyggnad.



Senast ändrad av IvarN | 20 februari 2011 | 21:16

post-10015351-1394236625,9846_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På med nya o-ringar samt lite smörj till tanklocken, så blir förhoppningsvis även de täta.



Senast ändrad av IvarN | 20 februari 2011 | 21:20

post-10015351-1394236626,0279_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När påfyllningen var klar så var det dags för att ge tankarna en duvning. Har noterat att man får kämpa en del mot sin medfödda lättja, ofta när man ser någonting som man anar att det kanske borde åtgärdas så försöker man hitta argument till att låta bli. Brukar i de fallen ställa mig frågan om jag tror att båten blir bättre av att jag låter bli, eller om jag bara är lat. I de fall svaret blir det senare så är det bara att trotsa lättjan och kavla upp ärmarna. Min första tanke var att bara byta kranarna till bränsletankarna, tänkte att jag nog inte behövde byta genomföringar mm. När jag tog tag i genomföring och drog till så gick den av! Hade varit intressant med 200l diesel i kölsvinet....

Det visade sig att den som byggde båten stuckin in ett mässingsrör med för klen dimension i det gängade hålet i tanken, samt tätat glappet med eltejp. Behöver jag säga att eltejpen bara var en geggig smet...  Hursom, bort med skiten och alla gamla packningar och genomföringar. 

post-10015351-1394236626,0767_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och ned med labbarna. Ingen trevlig syn, bakterier diesel och vatten (bilden är upp och ner).

post-10015351-1394236626,1876_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock en smula praktiskt när det är minusgrader, då kan man plocka upp stora sjok!

post-10015351-1394236626,2395_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en bild på tankarna där jag slipat av ytorna runt håltagningarna för att packningsgummit skall täta bättre. Får dessvärre ta en paus i arbetet med tankarna till det har blivit plusgrader, så att jag kan lägga i gängtätning

post-10015351-1394236626,3516_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore kul om du la upp dina texter och bilder på en blogg eller hemsida.

Vänliga hälsningar

Marrexxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Tanken med att lägga infon här på maringuiden var (kanske en smula pretto) att ge något tillbaka till den sida där jag fått så grymt mycket bra info om renovering. Är dessutom rätt kass på det mesta som gäller datorer, så jag har ingen koll på hur man lägger upp hemsidor och/eller bloggar. Dock får jag väl se till att lära mig om jag blir riktigt tvungen... smiley

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gå in på www.blogger.com att fixa en blogg är gjort på en svinblink.

Tycker inte alls det var pretto, Tvärt om dina inlägg är jätte bra.

Men det blev lite svårläst och har du en blogg så blir bilderna mycket snyggare plus att det blir mer din sida. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker tvärtom. Att läsa bloggar känns passé.

Det är upplyftande att läsa uttömmande trådar som denna. Fortsätt här!

En eloge till det arbete du utför(t)! Hoppas du blir nöjd. Själv tillbringar jag mycken tid vid båten men det blir mest att fundera och mäta och ganska lite blir gjort.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för feedbacken, kul att ni uppskattar tråden! Tack även för peppningen, piggar upp i vintermörkret.

Som den tjurskalle jag är så fortsätter jag att fylla på i tråden, känns rätt eftersom det är i ett båtforum som den hör hemma.Om jag får för mig att ge mig på något nytt projekt i framtiden så kan det kanske bli läge för hemsida.

Christer; Känner helt klart igen mig i din besrivning av att man ibland funderar mer än man jobbar. Vissa dagar upplever jag att man mest står och glor, samt vandrar runt mellan de olika delar av båten där man påbörjat insatser som man borde slutföra. Å andra sidan så brukar man ju alltid komma till någon sorts insikt om hur saker kan lösas, så jag inbillar att det fyller ngn sorts behov. Har du extraordinärt svårt att komma igång så kan du ju alltid prova följande:

* Gör en lista med 5 saker som du skulle vilja göra med båten.
* Sätt dem i prioriteringsordning på vad som är viktigast för säkerheten.
* Gör en budget på vad de olika sakerna skulle kosta.

Välj ut ett projekt där du gör din båt säkrare och snyggare för en rimlig peng. Tror att du kommer att få mycket inspiration (och magsyra) när du väl börjat, dessutom så kommer du säkert att hitta en hel drös andra saker som kräver åtgärd. Viktigt att infoga dem till din lista, sedan fokuserar du på ett projekt i taget och stryker det när det är klart. Känns rätt stimulerande att stryka utförda grejor trots att man har mycket kvar.

Lycka till!  



Senast ändrad av IvarN | 24 februari 2011 | 21:35
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag köper ditt koncept rakt av..gäller nog att begränsa sina insattser för att inte gå in i väggen o tippa båten i havet :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa pilsner: elsystemet.

Har tyvärr inte så mycket bilder på gamla elsystemet eftersom jag först inte tänkt byta det. Såg rätt bra ut, ingen synlig korrosion någonstans och skapligt väldiponerat. Hade dessutom enligt uppgift funkat fint för förre ägaren. När jag väl började riva i systemet så kom jag snart till insikt om att systemet var i betydligt sämre skick än jag först trodde, mycket av ärgen doldes på baksidan av kopplingsplintar och systemet var dessutom utbyggt och därmed kraftigt underdimensionerat vilket avspeglade sig i halvsmälta kabelhöljen vid kabelskorna.

Har därför rivit ut rubbet och ersatt med nya fina grejor. Återstår kraftkablarna till batteri och motor, skall ta dem i vår när motorn är på plats. Mina tips om elsystemsrenovering är därför följande:

*  Är det en gammal båt (30 ) så riv ut det gamla elsystemet och ersätt med nytt. Man får även möjlighet att bygga på med eluttag, lampor och liknande. Visst är det en hel del pengar, men jag anser att det är värt det.

* Köp kvalitetsgrejor. För egen del så blev jag särskilt förtjust i Skyllermarks grejor, hade jag känt till dem från början så hade jag använt dem genomgående. Har även hittat en hel del bra grejor från Blue Sea på SeaSea. Kvalitetsgrejor är dyrare, men kostnadsskillnaden är måttlig och kvalitetsskillnaden är ofta stor.

* Gör en ritning över var de olika delarna i systemet skall placeras, samt gör en dimensionering över kabelarea mm. Själv hoppade jag ju glatt över denna punkt eftersom jag i min enfald trodde att jag bara skulle byta ett par enstaka kablar, hade jag planerat bättre så hade kabeldragningen blivit betydligt snyggare. Att dimensionera kablar är inte ett dugg svårt, bifogar ett par länkar längst ned. Glöm inte att tänka på att använda hela kabellängden där detta skall göras, dvs fram och tillbaka till förbrukaren.

Bra länk om elsystem i båt:
http://batteknik.se/2010/10133_nytt_elsystem.pdf

Länkar för beräkning av kabelarea:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/kabelarea/
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php



Senast ändrad av IvarN | 24 februari 2011 | 21:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är isärplockad. Skall dock erkänna att jag inte gör detta moment själv, utan får bra hjälp. Det ser ut som att en kolv nypt mot cylinderväggen pga sot, men att det ändå går att rädda. Nya vevstakslager, kolvringar och packningar så får vi se hur det blir. Topplocket är alltid ett osäkerhetsmoment på dessa motorer, spricker tydligen lätt mellan ventilerna om motorn går för varm. Här en bild på cylinderloppen, det ena honat för bättre smörjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för ny septiktank, bara att skruva dit. Den gamla var formsydd men dessvärre i glasfiber, så den hamnar i soporna. Merparten av delarna till avloppssystemet var inte luktsäkra, så det får bli till att byta allt. Lite knepigt att få till det med utrymmet, man får bygga på med det som går. Skruvarna var rätt korta, så jag la in en extra mutter i hylsan för att få gängorna att greppa.

 

post-10015351-1394236635,6467_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidopanelerna mot durken i ruffen kommer jag efter mycket övervägande att klä med heltäckningsmatta. Ville ha något rätt ljust, men ändå trevligt att ha fötterna mot. Spacklade upp ytan med tvåkomponentsspackel från Biltema (en av de få produkter jag valt därifrån), lättarbetat och lättslipat. 

post-10015351-1394236636,5505_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limmar upp de vertikala sidorna först och låter härda. Lätt annars att det blir genvägar i hörn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste få fubba lite också. Hade helst bytt ut den stående ljusa plyfan under tofterna i sitbbrunnen, men den var fin och oskadad så det fick bli bets. Betsat till höger, obehandlat till vänster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda sidorna behandlade. Blir ett lager till inom kort.

post-10015351-1394236636,7148_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att sjösättningen är väldigt långt borta...cool

post-10015351-1394236636,7774_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för durk. Har bestämt mig för durkplywood limmad på formplyfa. Provade lite olika maskiner för att ta bort släppskitet från formplyfan, det som funkade bäst var lamellrondell på vinkelslipen.

post-10015351-1394236636,8556_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sågade ur bitarna från durkplywooden med skensåg. Kan verkligen rekommendera en dylik, finns även att hyra. Snitten blir spikraka och kanterna perfekta, ser definitivt fabrikssågat ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På plats för måttkontroll. Skall även komplettera med massiva teaklister på fram- och bakkkant för att undvika att kanterna fransar sig. 

post-10015351-1394236636,9679_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...