Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bore_99

Grinig gubbe "tog/låna" min båt utan att jag viste det och jag tog tilbaka den

Rekommendera Poster

Jag har haft min båt ligandes på land i en båtklubb där jag är medlem. Änvänder den mest på hösten eller som släp jolle bakom min större båt.

Idag ringde en från klubben och frågade om jag sålt min båt. Jag nä va varför undrar du?
Den ligger i sjön med ny motor på en och en extra pulpit hajfena dit skruvat.

åker och kollar och det är min båt hittare en lapp i klubbhuset där gubben som lånat båten
skriver att han låntat min båt eftersom att den legat på land i 4 år och inte används.
(Jag la den på klubben någon gång i mars/april.)

Det han har gjort på båten är lagt i trädurk satt på 4 pållare fäste för flagga, hajfena en jätte stor låsögla uppe på relingen plus ett rygstöd i durkaluminium alltså borrat ca 20 hål i båten.
gubben har även Tagit/försökt tagit bort namnet fram på båten med en nyckel eller mora kniv så att det är stora repor i fören på båda sidor plus att namnet syns iallafall pgr av solmattning. Tagit bort dom blå skyltarna dar det står vikt max last max motor

J

Jag tog och hämtade en båt vagn och körde båten till mitt garage.
Med motor bränsle tank fiske grejor Utan att säga till gubben att jag gjorde det. Den va låst men låsöglan va fast skruvad med muttrarna uppåt jätte svårt att ta bortwhoco5.gif
Denna Gubbe har alltid vart en grinkuk och försök göra livet surt för en och polarna när vi va små gnälde att det vart vågor när vi åkte vattenskidor gummirring mm

Det jag undrar är kan jag få något straff när jag hämtar min båt (inte änmäld stulen eller så) hans motor helt ny kostar ca 18000 och grejor sitter ju på och ligger i båten men jag kan ju inte råför vad någon sätter eller lägger i min båt evilgrin39.gif

sen kan man fundera om man lånar någons båt hur fan kan man skruva fast å borra såjävla många hål i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På gubben bara. Om han varit reko hade han ringt o hört med dig innan om han fick låna den. Aldrig har jag hört maken till något så fräckt.

/Styrbjrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallas väl egenmäktigt förfarande om man pysslar med andras prylar (t.ex. att flytta felparkerade bilar). Polisanmäl det, och anmäl alla nya prylar som hittegods när du ändå håller på. Skadorna på din båt kan möjligtvis kallas skadegörelse också...



Senast ändrad av Flummo | 01 augusti 2010 | 12:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall göra en Polisanmälan samt ta upp detta i båtklubbens styrelse. Han har ingen rätt att låna båten på något vis och du har rätt att ta med båten vart du vill. Det var bra fräckt gjort utav honom. Dessutom tycker man att om han har haft råd med all denna utrustning så borde han kunnat köpa en egen båt först. Kanske var utrustningen och motorn redan stulen så att tjäla båten var det lilla för honom. Du själv riskerar ju att åka dit för detta om polisen finner dig först med dessa prylar och du inte säger något till dem, så var försiktig!

 Om du tar upp detta i klubben så kanske någon vill förhandla med honom om du själv inte vill. En deal vore att han betalar dig ordentligt för båten en annan att han efterskänker de delar som gjort båten bättre (om de är ärliga = minst kvitton). Han sitter ju inte i prutläge direkt. Och stämmningen i klubben mot honom lär väl inte bli vidare god i fortsättningen så du slipper kanske gringubben i fortsättningen.

 

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Polisen och fråga hur du ska göra, han har ju hursomhelst faktiskt stulit din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo han har antagit att den legat där i 4 år. Har legat där sen i mars/april -10

Skulle vara kul å se hans min i dag när han kommer ner till båtplatsen tänkte sästan säta på min motor och läga den på min plats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo motorn är helt ny kostar ca 18500. hans båtplats ligger ca 45 meter från där den låg på land Tänkte mest om man blandar in polisen så lär det dröja innan ersätning betalas bättre att lösa det själva

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta verkar ju helt sinnessjukt!?

Tycker du ska göra som ovanstående kommentar; Anmäl det polisen, allt han har satt på som stöldgods/förlorat gods och ALLT han har fördärvat; borrat hål, skrapat bort namn, tagit bort skyltar etc som skadegörelse. Att han har skrapat bort namnet tyder ju solklart på att han hade hoppats på att komma undan sin gärning - undanhållande av bevis och som tidigare sagt - egenmäktigt förfarande.

Att lämna en lapp på båtklubben räcker inte.

Pass på däremot så att du inte åker på ngt i denna härvan. Ta kontakt med polisen för utredning så blir det nog fart på gubben ;) Blir det utredning så antar jag att allt inklusive båten blir bevismaterial. Om du nu inte använder båten så ofta så gör det ju dig ingenting - däremot gubben ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn

Rent krasst, så ser det nu, juridiskt sätt, ut som att du stulit hans motor. Lös detta så fort du bara kan! Innan han gör en anmälan...

Du kan ju formulera det som att det blev jätteproblematiskt för dig att transportera hem båten då han hakat på sin tunga motor där... du behöver ju inte säga att du tog den för att j***as. Samma story borde du dra till föreningen också.

Förbättringarna

Förutom att låsöglan uppenbarligen blev rätt kass... hur upplever du de övriga förändringarna? Blev båten bättre eller sämre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som så många andra här häpnas jag av gubbens agerande. Men...

Som svar på din fråga: Det jag undrar är kan jag få något straff när jag hämtar min båt (inte änmäld stulen eller så)

Jovisst är det så att du tagit något som gubben har i sin besittning (och tom satt lås på) och då är det nästan samma brott som det du anklagar gubben för, dvs stöld, rent juridiskt om jag förstått saken rätt.

Förmodligen finns det förmildrande omständigheter men du har inte rätt att ta tillbaka egendom som någon stulit. den förmildrande omständigheten i detta fall är att han skrivit en lapp i klubbhuset.

Så kontakta polisen genast och säg som det är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sälj båten med all ny utrustning, och spela bara dum om han frågar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tyvärr så att du har gjort dig skyldig till minst ett par lagbrott. Du har gjort det som man kallar självtäkt i brottshänseende dvs du har tagit tillbaka ditt stulna gods som någon annan har besittning över. Det är enligt svensk lag inte tillåtet att själv ta tillbaka stulet gods om det inte sker direkt när stölden sker dvs å färsk gärning men så var det inte.

Detta kan ge böter eller fängelse upp till 6 månader.

Nästa sak är att du nu själv stulit motorn vilket innebär att du har begått en stöld också vilket också kan ge böter och fängelsestraff.

Situationen är dock lite märklig eftersom gubben lämnat en lapp om att han lånat båten vilket nog kommer att påverka utgången av fallet.

Jag skulle råda dig att ta väl vara på lappen som gubben skrev för det innebär att du kan hävda att båten inte var stulen utan du bara hämtade tillbaka eftersom lånet nu var slut :-)

Men för din egen del så red ut det hela med gubben snarast innan han börjar anmäla dig sen skulle jag vara försiktig att att anmäla gubben eftersom du själv har gjort fel om du hävdar att båten var stulen från dig.

Kanske kan det bli något bra av det hela...du kan ju dela bår med gubben som håller motor och fixar båten och du håller med båten. Eftersom du inte använder den så ofta så kanske det blir mer nytta om ni är två om att dela kostnader... :-)

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som de hade gjort i länken jag skickade. Lämna motorn hos polisen och säg att det nog är stöldgods om någon lämnat i din båt. Efter ett par månader när ingen gjort anspråk på motorn så får du tillbaka den... Gör någon anspråk på den så är det ju förhoppningsvis den rättmätiga ägaren som får tillbaka sin motor. Det skulle kännas ärligare än att ligga o hålla på den i garaget hemma bara för att jävlas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har redan fått korrekta råd om hur du bör/måste göra. Just nu ligger du sämst till. Du har defacto stulit gubbj****ns motor kringutrustning.Polisanmäl omedelbart, både stöld skadegörelse. Att det är bättre för honom är totalt oväsentligt. Det är Din båt, utifrån Ditt sätt att nyttja den har han skadat båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffat gubben först tyckte han inte att han gjort något fel. Han hade ju bara lånat den sen viste han ju inte vam som ägde den..  när jag sen frågade varaför man borrar skruvar repar och förändrar båten som han tycker sig lånat viste han inte utan behövde tänka på det han ville desutom ha sin motor och övriga grejor till båtenwhoco5.gif

 

Sa att jag ville ha ersätning för skadorna såg han ut som ett fråge tecken

han tyckte att han för bättrat den. jag sa då att han va skyldig till stöld och skadegörelse och frågade varför han tagit den så sa han typ viste ju inte vem som ägde den

på peka att då kan ju någon komma och ta din bil för den vet ju inte att det är din. Var på han svarar

men men... den e ju ny... och inte min utan min frus...

sen babla han om att han skulle polis anmäla. Jag sa gör det polisanmäl att båten du stuligt är stulen

då skulle han ringa föräkrings bolaget för betala motorn igen tänkte han inte..

 

Sa att jag kunde ta motorn i komensation för skador och besvär men det e ju min

jo eller så betalar du lagning av båten det går bra det med men du får inte motorn förens du betalat jag har ju inga pengar till det. trist sa jag

sen gasade han i väg.whoco5.gif

 

Ringde han nu fråga om han tänk på hur vi ska lösa det då behövde han tänka till i morgon och tyckte det va onödigt att blanda in polisengrin.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan tvekan har har gjort fel när ha lånade din båt. Men samtidigt är det som anra påpekat det bästa om ni kan lösa saken mellan er.

Mitt tips är att du i stället för att gå till polisein tar kontakt med en jurist, Det kostar några kronor men du kan få råd och hjälp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt övertygad om att DU har gjort en jättetabbe som egenmäktigt tog tillbaka den lånade båten.

I en rättslig process är det tyvärr aldrig frågan om vem som har rätt eller fel. Den vinner som har det bästa juridiska ombudet.

Det du skulle gjort när du upptäckte att båten var stulen var att polisanmäla stölden.

Det bästa du nog kan göra i nuläget är att snarast (i dag) kontakta en jurist, som föreslagits.

Det du ju kan hoppas på är att den som tagit din båt har insett att han har gjort fel och är så rädd för att bli polisanmäld att han frivilligt ger sig. Du skall inte va helt säker på det. Det finns en stor risk att du åker dit för bl.a. egemäktigt förfarande.

 

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i poliser och jurister, det kommer bara att krångla till och fördyra. Dessutom har ni gjort fel båda två så ingen av er kommer ur det hela oskadd.

Gubben vill ju inte blanda in polisen så ni kan väl bara lösa det i godo ? Han kan väl få komma förbi och demontera allt skräpet inkl motor samt ge dig en ursäkt och en slant för skadorna (håltagning, namnet som togs bort etc) och så är ni kvitt ?

Men det var en j-a gubbe att bara göra sådär, helt otroligt. Du måste ha blivit enormt förvånad och förbannad. Vet inte hur jag själv skulle ha reagerat. Tror du han börjar bli senil ?



Senast ändrad av undrande | 02 augusti 2010 | 09:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hänvisa till Gubbe hela tiden. Jag börjar känna mig som gubbe. Jag är på väg mot 62. Det får mig att tänka på en sann historia ur livet.

Jag har varit scotledare i många år. Vi hade scoutläger på ett ställe som hette Flötemarken, på gränsen mellan Bohulän och Dalsland, vid Kynne Älv. De centrala delarna av lägerområde, som vi hyrde för varje scoutläger disponerade vi sen hela året. Vi hade bl.a. ett antal kanoter liggandes där och en förådsbo.

På scoutlägren brukade va ca 500 personer. Hade lägerbålen uppe på ett berg. Det kunde va ganska mycket väsen vid ett sånt tillfälle.

Friluftfrämjandet i Kungshamn hade också sina kanoter på det området vi disponerade och de utnyttjade lägerområdet ibland. Det var ett par km till närmaste hus, bortsett från bondens, som vi hyrde av.

Vid ett tillfälle hade frilluftsfrämjandet ett helg på området. en kväll satt de nere vid älven, grillade och sjöng lite till gitarr. Hon som var ledare hade två pojkar - den ene i 10-års åldern. Han kom springades bort till en av de andra ledarna och sa; Kjell - det år en gammal kärring på närmare 20 år som skäller på mamma.

Det var en,enligt vad jag förstått en ung tjej i 20-årsådern, som hade blivit irriterad av någon anledning och åkt ner till lägerområdet och skällt på den första hon träffade för att de förde väsen. Hon kan knapapst ha hört något, eller så har hon redan varit irriterad över nått annat. Det där med  syn på olika saker kan variera beronde på vilka refferenser man har. För en 10-åring kan en tjej på 20 år va en gammal kärring.

Hur gammal är Gubben?

Och hur gammal är du själv Bore 99?

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 02 augusti 2010 | 10:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns tyvärr de som drabbas av demenssjukdomar i tidig ålder. Har sett folk i åldern 40 som har varit mer eller mindre borta, och på väg att få god man utsedd. Gubbens agerande låter märkligt så jag blir lite misstänksam.

Sen finns det andra som är vakna och alerta långt upp i åldrarna. 62 är väl ingenting !

Jag blev själv kallad för gubbe en gång i 25-årsåldern. Fattade inte att det var mig ungen hade berättat om förrän efter en lång stund. Dagens skratt.

Mina tonåringar kallar mig annars redan för gubbe, men jag väljer att uppfatta det som något positivt. Bäst så för familjefriden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt lagen får du inte flytta en stöld gods (bil eller båt) eller annat utan först meddela polisen.

Du bör gå direkt till polisen och be dom att komma till båten där dom kan redovisa händelse och ta bilder av allting.

Gubben har inga rättigheter att låna din båt utan din tillåtelse och ännu mindre att ändra någonting på den.

Det kan vara en förberedelse till båtstöld.

Du måste göra en polisanmälan så att polisen kan kontakta gubben och höra med honom om varför han gjorde så.

Jag förstår att du bli förbanna men det finns saker och ting som bör göras på rätt sätt.

Du får räkna med att den händelsen kommer att gå till tingrätt, (allting är i din fördel) under tiden tror jag inte att du lov att använda båten.

Det som kan hända efter är att:

1a) Du får behålla alla ändringar på din båt som gubben gjorde på hans egen bekostnad.

2a) Gubbe får återställa allting som det var innan ändringar då har rätt att anlita ett företag som kan göra det på gubbe bekostnad.

3a) Att du får ersättning från gubbe för allt besvär.

4a) Att gubbe får köpa din båt om du vill sälja den till honom.

Hoppas att det löser sig för dig.

Kommer att följa tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla nån, vad har han att vinna på det om han kan göra upp i godo ?

Har du någonsin haft en sådan här historia i tingsrätten ? Jag stämde en båthandlare en gång, vi möttes i tingsrätten, och det första tingsrättens ledamöter gjorde vara att fråga om vi ändå inte kunde göra upp i godo. Båthandlaren vek ner sig lite, jag med, och så var det hela klart. En erfarenhet från sent 80-tal, vet ej hur det ser ut idag.

Jag tvivlar dessutom på att varken polisen eller tingsrätten ger det här prioritet, det kan bli liggande i åratal i värsta fall.

Mitt råd är att göra upp med gubben om du kan, ni har båda något att förlora i den här soppan och ingen av er är helt utan skuld (absurt nog för din del är det så för du skulle inte ha återtagit båten). I tinget kan ni mycket väl bli förlorare båda två.

Dessutom ska vi bara inte tala om rättegångskostnaden, för jag misstänker att det blir ett skadeståndsmål också. Kan bli bra mycket dyrare än vad försäkringen täcker. Det låter som om båten - med all respekt - inte är alltför dyrbar så varför riskera en massa pengar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten gjorde killen rätt i att återta - gubben hade ju bara lånat den enligt lappen i klubbhuset!

Kruxet, för killens del, är att gubbens motor följde med in i garaget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man diskutera lappens betydelse, kanske kan formuleringen användas för att hävda att det var ett lån, men då faller grunden lite för en polisanmälan (vad ska anmälas, inte stöld iaf?).

Å andra sidan finns risken att gubben börjar blåljuga och diktar ihop en historia i tinget, eller kanske inte minns längre (senil, som sagt?), och man hamnar i en situation där ord står mot ord och trovärdigheten hos respektive part ska bedömas. Man tittar på fakta och motorn finns där den inte ska finnas. Inte bra.

Förklara för gubben att han har en hel del att förlora på att inte göra upp i godo, du behöver naturligtvis inte nämna att du också har det, och försök göra upp i godo. My 2 cents. Skriver inte mer nu.

 



Senast ändrad av undrande | 02 augusti 2010 | 16:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..eller kanske inte minns längre (senil, som sagt?)

Brukar inte rätta folk, men...

Senil betyder gammal

Demens/Dement är nog det ord som ska användas i detta fall... Flört 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck tänkte slippa skriva mer, men ok, saxat ur NE:

seni´ l deme´ ns, demens som debuterar i ålderdomen (seniet), dvs. efter 65 års ålder. Den vanligaste demensformen hos äldre är Alzheimers sjukdom.

och

senilitet, i allmänt språkbruk benämning på intellektuell avtrubbning hos äldre. I medicinsk terminologi har benämningen ersatts av demens.

Många säger alltså senil som kortform, om man inte råkar vara läkare och vill använda den medicinska termen. Men nu handlade det inte om att ställa diagnos på gubben utan om att tänka på möjligheten att han kanske inte är alldeles frisk å huvudets vägnar och därför inte alltid uppför sig rationellt.

Hursomhelst, trådskaparen löper en liten risk att bli dömd för t ex egenmäktigt förfarande med motorn vilket kanske inte vore så kul. En annan risk är en rättsprocess som kan ta flera år, speciellt om någon part överklagar. Ta inte den risken, gör upp det i godo. Nu var det my 1 cent denna gång. Over and out ! 



Senast ändrad av undrande | 02 augusti 2010 | 23:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta lipa och märka ord! Denna tråd är alldeles för intressant för sånt tjafs (och då menar jag naturligtvis inlägget som föranledde detta svar, och inte svaret i sig. Bra svar dock, det är nästintill lika vedertaget som att man kan skita i kasus vid användandet av transitiva / ditransitiva verb och preposition / adverbial rörande tidsförhållande nu för tiden - även om jag är vansinnigt ironisk nu!).

Översättning:

Han är bättre än mig (när det ska vara jag)

Jag kom före de stängde (när det ska vara innan)

etc, etc....

Fast.. jag är är inte liiiiika ironisk rörande senil som du skrev. Det är inte en grammatisk felaktighet som mina två andra exempel och kan således tolkas som en förändring av det svenska språket - och således bli en framtida, vedertagen, polynomisk tvetydighet...

Men... vafan... killen har tagit tillbaka sin båt med rätta... ingenting av detta ska polisanmälas. Bängen ska inte ha någonting med denna historia att göra! Inte någon tingsrätt heller... Killen som skrev tråden har förhoppningsvis dessutom redan lämnat tillbaka motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...