Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
andersberg

Justera tändning på Electrolux Archimedes E30?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Electrolux Archimedes E30 från 60-talet(?) som jag skulle vilja justera tändningen på eftersom jag har justerat på staget till förgasaren för att få mera gas (gick bara halvgas innan). Tändsystemet är gammalt och hederligt med brytare med nya tändstift. Tändplattan vrider sig i förhållande till hur mycket man gasar och som det är nu så vrids inte plattan när man gasar det sista. Någon som vet hur man justerar tändningen? Om någon hittar sin servicebok till en dylik motor så är jag också intresserad av en sådan :D

 

Tacksam för svar!

Anders Berg

post-10015974-1394236459,2436_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du inget svar. Sitter inprecis samma sits som du med min e30

 

löste du det?

 

clas

 

bremvik.clas@gmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max tändförställning ska uppnås redan innan gasspjällen öppnar fullt.

Att plattan inte rör sig mot slutet är alltså helt normalt.

 

Vid ökande gaspådrag funkar 2-T ofta på detta sätt:

1. Tomgång 

2a. Tändningpunkten höjs (tidigareläggs)
      På dessa justeras tomgångsvarbvtalet genom att justera tändningen, blandningskruv saknas.

      Ex. OMC V4
2b. Spjällen börjar öppna. (På dessa justeras tomgång med blandningskruv/ar och spjällöppning.

3. Spjäll öppnar synkront med tidigarelagd tändpunkt

4. Max förställning nås.

5. Spjällen fortsätter att öppnas till stopp (WOT)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en  trottelförgasare.  Hur funkar det då?

 

har nån mässingarm som går från förgasare in mot svänghjulet.  Där sitter en justerskruv. Se bild

 

hur ställer jag tändningen.  Nu smäller det  ut ur förgasaren inland. Känns inge bra

 

 

e30

 

 

clas bremvik

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite fler bilder

 

hur gör jag med tändinställningen

 

 

brytarna är ställda till 0,40mm

 

 

men sen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga!
Ser du några markeringar längs svänghjulets kant och motorblock som skulle kunna tolkas som vinkelgrads-markeringar?
(Sådana "moderniteter" finns numera, meningen är att man kan använda stroboskop för få exakt förtändningsinställning.)

Men du har inte ens nån verkstadsuppgift på antal grader, jag hittar tyvärr inte heller nån.
Däremot finns en läsbar verkstadshandbok för Volvo Pentas 14-hästare, se saxade uppgifter om den i bilden nedan.
    Den motorn har heller inga gradangivelser utan istället uppgiften 3.0-3.20 mm vid WOT (fullgasläget Wide Open Throttle). Tanken är nog att man tar ur tändstift och mäter kolvläget med mätsticka genom hålet, dock klart klumpig metod jämfört med gradskala/stroboskop!


Själv hade jag i ditt läge satsat på att rita/stansa/fixa sådan gradmarkering längs svänghjulskanten samt kanske köpt/lånat ett stroboskop. För med stroboskop/vinkelgrads-metoden blir inställningen lätt utförd och exakt, och det behövs eftersom brytarspetsar slits och förnyade justeringar behövs ganska ofta. Jobbigt att fixa gradskala men det har du igen i längden, kan jag tycka.
    Fast egentligen behöver du nog inget stroboskop, du kan istället ohm-mäta brytarspetsarnas öppningsläge för att fastställa gnistläget. Detta gäller både ifall du använder metoden ´mätsticka i tändstiftshål´ eller lyxigt stroboskop. Du kopplar i så fall en ohm-mätare* eller lampa på brytarspetsarnas kontakter och vickar svänghjulet fram&åter för att säkerställa läget när öppning/gnista sker.
   Det bästa förtändningsläget bör nog uppmätas vid fullvarv/WOT p.g.a. bränslesnålhet och maximal motorstyrka. Men om du vid tomgång** märker att motorn sotar överdrivet så kan du höja (tidigarelägga förtändögonblicket) något lite och omvänt; om du märker att tomgången är ostadigt nervös så kan du sänka den.

Hoppas någon blev något klokare av detta mitt trassliga inlägg?  


*)fotnot: Koppla gärna bort brytarkontaktens kablar, annars får du bara ohm-skillnad noll till typ 2 ohm. En lampa lyser alltså bara litet svagare när brytaren är öppen ifall kablaget inte bortkopplas vid mätning. (Ganska okej dock, vid vickandet syns skillnaden tydligt.)
Om du använder digital ohmmeter vid vickandet så tänk på att använda dess ´pipljudsläge´ för multimeterns display-läge är alldeles för långsamt. (Då är det nog också extra lämpligt att koppla bort kablaget, pipljudsläget är bara avsett kontakt/avbrottsmätning typ ja/nej.)
**)fotnot: men då bör mekaniken för tändplatte-vridningen funka bra i enlighet med Guestssons inlägg ovan.

Bildkällor: boatinfo.no/lib (obs, tidtypiskt exempel och inte TS motor) och grafräknare.
 

vp140.utbord.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn smäller i förgasaren beror knappast på tändläget eftersom det är en tvåtaktare. Tändläget måste vara alldeles åt h***'te fel för att det skall tända när kolven är i ett sådant läge att kolven har öppnat insugsporten. Kolven är ju långt nere i cylinderloppet när insugsporten öppnas. Om ingen mixtrat med stagen mellan förgasare och tändplatta så är det osannolikt att tändläget skulle hamna så gravt fel. Om brytarspetsarnas är slitna eller feljusterade så ändras däremot tändläget. För litet gap ger senare tändning och för stort gap ger tidigare tändning. Med andra ord så borde tändläget vara ok när brytarspetsarna är rengjorda och rätt justerade.

 

Skulle felsöka på bränslebrist i det läget i stället. Om motorn stått länge innan du började använda den så har du antagligen lite skit och avlagringar i förgasaren (förgasarna?). Kan vara en god ide att kolla bränslepumpens membran också, klokt dock att skaffa ett nytt innan du öppnar bränslepumpen, ett gammalt membran lär vara rätt skört eftersom de inte åldras med värdighet även om de inte används.

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips lär mig massor 

 

men den där justerskruven på länkarmen in mot. Svänghjulet. Är det där man justerar tändningen

 

 

nu märkte jag oxå att krysskilen var trasig.   Måste hitta en ny det Förklarar säkert en hel del😂😂

 

 

sen såg jag att jag saknar en fjäder i kallstarts delen.  
 

fattar inte riktigt hur det funkar. Har fått tag i sprängskisserna och reservdels listan.   Det ser ju inte ut som ett choke reglage som man ändrar manuellt. Eller med en soleniod som jag har på penta 600. 
 

 

kan ni nåt där?

 

när jag öppnade justerskruven där så låg det en veckas. Tygbitar där🤔🤔

 

men det skall vara nån returfjäder enligt sprängskisser 

4966A647-C579-4922-9BD2-079FC82515C6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt inte lätt att googla riktigt gamla utbordare, men men.


I denna bildgoogling "electrolux outboard motor" blir sökresultatet hyfsat!?


Motorserien "E" tycks ha bestått av fyra modeller enligt länken nedan.
(Årtalet framgår tyvärr inte, men TS motor av modell E30 (inklusive startmotor) kan ha kostat hela 3700:- då det begav sig.)


Hmm... en känd orsak till att det smäller/puffar ur förgasarinsug kan vara att  bränsleblandningen är för mager. Blir en häftig men kraftlös `detonation´ istället för normalt långsam och kraftfull explosion!?
   Är svänghjulets krysskil trasig - som du skriver ovan - så måste det problemet naturligtvis fixas, men brytarnockarnas position relativt brytaren påverkas knappast. Tveksamt om krysskilen är hela förklaringen?  


Bildkälla: swedishclassicboats

 

electrolux.E30.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Thomas-1:

   Är svänghjulets krysskil trasig - som du skriver ovan - så måste det problemet naturligtvis fixas, men brytarnockarnas position relativt brytaren påverkas knappast. Tveksamt om krysskilen är hela förklaringen?  

Det håller jag inte för otroligt. Om man studerar fotot ovan så förefaller kammen som styr brytarspetsarna sitta på svänghjulet och inte på vevaxeln.

 

Om TS bor i Stockholm, så tror jag att jag har kvar den mikrometer som är avsedd för ändamålet. På grabbens moppe räknade jag dock istället om avstånden till förställningsvinklar som jag märkte ut längs svänghjulets periferi. Detta ger också möjlighet att ställa tändningen med stroboskop.

https://en.wikipedia.org/wiki/Piston_motion_equations

Intressant att notera att maximala kolvhastigheten inte inträffar vid 90 resp. 270 graders vevaxelvinkel, vilket annars känns ganska intuitivt rätt.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit vad ni kan grejer. 
 

nocken sitter på svänghjulet. 
 

 

har skaffat ny krysskil som skall på i helgen. Sen får jag provstarta igen. Har dock vart på och skruvat på den där ställ skruven på bilden.  
 

 Kör bensinen med triboron olja. Kanske ska slänga i lite 2t olja så den blir fetare

 

då kanske  förgasarsmällarna försvinner. Men tror det är tändinställnigen ändå. Den gick ganska bra på högre varv

 

så jag saknar markeringar på svänghjulet.  
 

var lättare med penta 600. Där hade man en markering som skulle ligga i linje med magneten   Sen fanns  det en excenter som man kunde justera tändplattan och lysa in under och se när de låg rätt

 

antar att det är rätt justerskruv som jag skruvat på. 
 

 

tack för alla tips

 

 

har precis skaffat ett gammal reglage från 60 talet   Sen ska den på min gamla   Archimedes båt

 

 

 

04A28ED0-4643-4D3C-822E-D655EDCB0D04.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är den

 

kommet passa med en e30 på den med tvåspaks reglage

E969062A-5320-4D2C-B620-32F7E40247A5.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om triboron är TC-W3 klassad. Men det är sådan olja du skall ha. Tror denna motor är så gammal att det specades 4% då den var ny. Modern olja är så mycket bättre att 3% säkert även 2 % är fullt tillräckligt. För mycket olja är bara till skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...