Jump to content
Sunday 22 September 2019
Sign in to follow this  
andersberg

Justera tändning på Electrolux Archimedes E30?

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har en Electrolux Archimedes E30 från 60-talet(?) som jag skulle vilja justera tändningen på eftersom jag har justerat på staget till förgasaren för att få mera gas (gick bara halvgas innan). Tändsystemet är gammalt och hederligt med brytare med nya tändstift. Tändplattan vrider sig i förhållande till hur mycket man gasar och som det är nu så vrids inte plattan när man gasar det sista. Någon som vet hur man justerar tändningen? Om någon hittar sin servicebok till en dylik motor så är jag också intresserad av en sådan :D

 

Tacksam för svar!

Anders Berg

post-10015974-1394236459,2436_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick du inget svar. Sitter inprecis samma sits som du med min e30

 

löste du det?

 

clas

 

bremvik.clas@gmail.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Max tändförställning ska uppnås redan innan gasspjällen öppnar fullt.

Att plattan inte rör sig mot slutet är alltså helt normalt.

 

Vid ökande gaspådrag funkar 2-T ofta på detta sätt:

1. Tomgång 

2a. Tändningpunkten höjs (tidigareläggs)
      På dessa justeras tomgångsvarbvtalet genom att justera tändningen, blandningskruv saknas.

      Ex. OMC V4
2b. Spjällen börjar öppna. (På dessa justeras tomgång med blandningskruv/ar och spjällöppning.

3. Spjäll öppnar synkront med tidigarelagd tändpunkt

4. Max förställning nås.

5. Spjällen fortsätter att öppnas till stopp (WOT)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en  trottelförgasare.  Hur funkar det då?

 

har nån mässingarm som går från förgasare in mot svänghjulet.  Där sitter en justerskruv. Se bild

 

hur ställer jag tändningen.  Nu smäller det  ut ur förgasaren inland. Känns inge bra

 

 

e30

 

 

clas bremvik

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite fler bilder

 

hur gör jag med tändinställningen

 

 

brytarna är ställda till 0,40mm

 

 

men sen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra fråga!
Ser du några markeringar längs svänghjulets kant och motorblock som skulle kunna tolkas som vinkelgrads-markeringar?
(Sådana "moderniteter" finns numera, meningen är att man kan använda stroboskop för få exakt förtändningsinställning.)

Men du har inte ens nån verkstadsuppgift på antal grader, jag hittar tyvärr inte heller nån.
Däremot finns en läsbar verkstadshandbok för Volvo Pentas 14-hästare, se saxade uppgifter om den i bilden nedan.
    Den motorn har heller inga gradangivelser utan istället uppgiften 3.0-3.20 mm vid WOT (fullgasläget Wide Open Throttle). Tanken är nog att man tar ur tändstift och mäter kolvläget med mätsticka genom hålet, dock klart klumpig metod jämfört med gradskala/stroboskop!


Själv hade jag i ditt läge satsat på att rita/stansa/fixa sådan gradmarkering längs svänghjulskanten samt kanske köpt/lånat ett stroboskop. För med stroboskop/vinkelgrads-metoden blir inställningen lätt utförd och exakt, och det behövs eftersom brytarspetsar slits och förnyade justeringar behövs ganska ofta. Jobbigt att fixa gradskala men det har du igen i längden, kan jag tycka.
    Fast egentligen behöver du nog inget stroboskop, du kan istället ohm-mäta brytarspetsarnas öppningsläge för att fastställa gnistläget. Detta gäller både ifall du använder metoden ´mätsticka i tändstiftshål´ eller lyxigt stroboskop. Du kopplar i så fall en ohm-mätare* eller lampa på brytarspetsarnas kontakter och vickar svänghjulet fram&åter för att säkerställa läget när öppning/gnista sker.
   Det bästa förtändningsläget bör nog uppmätas vid fullvarv/WOT p.g.a. bränslesnålhet och maximal motorstyrka. Men om du vid tomgång** märker att motorn sotar överdrivet så kan du höja (tidigarelägga förtändögonblicket) något lite och omvänt; om du märker att tomgången är ostadigt nervös så kan du sänka den.

Hoppas någon blev något klokare av detta mitt trassliga inlägg?  


*)fotnot: Koppla gärna bort brytarkontaktens kablar, annars får du bara ohm-skillnad noll till typ 2 ohm. En lampa lyser alltså bara litet svagare när brytaren är öppen ifall kablaget inte bortkopplas vid mätning. (Ganska okej dock, vid vickandet syns skillnaden tydligt.)
Om du använder digital ohmmeter vid vickandet så tänk på att använda dess ´pipljudsläge´ för multimeterns display-läge är alldeles för långsamt. (Då är det nog också extra lämpligt att koppla bort kablaget, pipljudsläget är bara avsett kontakt/avbrottsmätning typ ja/nej.)
**)fotnot: men då bör mekaniken för tändplatte-vridningen funka bra i enlighet med Guestssons inlägg ovan.

Bildkällor: boatinfo.no/lib (obs, tidtypiskt exempel och inte TS motor) och grafräknare.
 

vp140.utbord.png

Edited by Thomas-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att motorn smäller i förgasaren beror knappast på tändläget eftersom det är en tvåtaktare. Tändläget måste vara alldeles åt h***'te fel för att det skall tända när kolven är i ett sådant läge att kolven har öppnat insugsporten. Kolven är ju långt nere i cylinderloppet när insugsporten öppnas. Om ingen mixtrat med stagen mellan förgasare och tändplatta så är det osannolikt att tändläget skulle hamna så gravt fel. Om brytarspetsarnas är slitna eller feljusterade så ändras däremot tändläget. För litet gap ger senare tändning och för stort gap ger tidigare tändning. Med andra ord så borde tändläget vara ok när brytarspetsarna är rengjorda och rätt justerade.

 

Skulle felsöka på bränslebrist i det läget i stället. Om motorn stått länge innan du började använda den så har du antagligen lite skit och avlagringar i förgasaren (förgasarna?). Kan vara en god ide att kolla bränslepumpens membran också, klokt dock att skaffa ett nytt innan du öppnar bränslepumpen, ett gammalt membran lär vara rätt skört eftersom de inte åldras med värdighet även om de inte används.

Edited by Faderullan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy