Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
zippit

Trailer problem

Rekommendera Poster

Har ett problem som jag inte har räknat med. Jag har en USA trailer utan fjädrar. I helgen hade jag tänkt flytta på båten och behövde då något som vägde ca 3500 kg. Fick tag i en husbil som hade passat fint. Men när jag kopplar på trailern så går bakre boggihjulen i luften. Har aldrig kört med trailern förut då jag köpt båten i sjön. Vet inte om båten trycker ner bakändan och då även bakre hjulen men då vill väl trailern hoppa av dragkroken? Dragkulan sitter till och med lte högre upp än på min V 70. Måste man ha en stor amerikansk pickup för att köra med sådana trailar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte dina exakta mått och förutsättningar.

Men min egen erfarenhet - av en svenskbyggd inregistrerad boggietralier - är att ett hjulpar var helt uppe i luften när trailern kördes obelastad.... de hjulen snurrade fint i vinden!

Att jag sedan fick byta bil för att få upp min båt uppför ganska branta backar ( jeep med lågväxel ) är en helt annan historia. Man får tänka sig för med så stora laster. Bytte faktiskt ut alla bultar på trailerns olika rullar till grövre. Den amerikanska designen med längsgående långa grejor verkar bättre? Kör försiktigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ändå se till så att du har ca 70 kg tyck på dragkroken och om du inte kan få det med båten på trailer så spelar det ingen roll hur det ser ut olastat. Prova att lasta på båten först och känn då efter att du tillsamman med en kompis orkar lyfta med varsin hand. Ev använd badrumsvåg mellen krok och hanske. Du bör med andra ord alltid få lite större last på främre hjulparet.

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det knepigaste när båt och trailer möts för första gången är att veta hur långt fram på trailern den ska stå. Man tar gärna till i överkant för att vara säker på att den inte tippar bakåt när man kopplar loss från dragkroken. Nu verkar detta vara två fasta axlar isf en riktig boggi, så då har man lite större marginal. Om båten hamnar idealiskt så kommer den stå rakt även utan stödhjulet i marken. Båtens jämnviktspunkt ska alltså hamna något framför centrum mellan axlarna. Jämnviktspunkten är ju svårt att veta var den är, men en tredjedel från aktern är ett hyggligt riktmärke att testa med för en planande båt med inombordare och drev.

Men så var det där med bakre hjulparet i luften... Jag skulle testa att lätta något på däcktrycket i det framre hjulparet. När sen båtens tyngd kommer på så pressas allt ner och jämnas ut och då har du garanterat inga hjul i luften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att gissa när man inte sett ekipaget... Hur mycket lägre sitter dragkroken när boggitrailern inte är påkopplad? Är det mindre än 20 cm så borde det väl räcka med tipset att ha lägre lufttryck i framhjulen på trailern. Är skillnaden uppåt en halvmeter, då kanske du borde kosta på att bygga om trailern lite?

Ta med din trailer till en firma som säljer båttrailers och fråga. Konstruktionen verkar orimlig om den kräver att dragbilens dragkrok sitter på en exakt höjd. Det borde väl gå att hyfsat lätt justera trailern (ändra höjd på en hjulaxel, eller ändra vinkeln lite hos dragstammen) så att den passar när dragkroken sitter på svensk höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med kultryck är bara att glömma. Jag hade uppe båten på trailern igår kväll och då låg den alldeles för långt fram. Främre hjulen trycktes ner ordentligt och alu ramen mellan bil och främre hjulparet bågnade. Ändå var kultrycket marginelt. Axlarna är fasta och går inte att ändra. Finns inte så mycket att justera men nu har jag flyttat bak tornet ca 40 cm. Båten väger ca 2500 kg Bayliner 2455 -00. Funderde på det där med luften i hjulen. Jag hade tänkt att köra ca 12 mil med den blir inte det däcket väldigt varmt då? Nytt försök inom kort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knepigt... Om jag fattar rätt så har båten legat så långt fram att fören tryckt ned ramen fram (så att den bågnade), men ändå får du bara marginellt kultryck... Men om släpet ändå väger 3 ton och dragkroken ska tåla det, då borde det väl inte spela så stor roll om släpet drar lite uppåt istället (det är ett klassiskt tips om dragbilen är framhjulsdriven, för att få bättre fäste när man ska dra upp båten).

Fast om jag fattat rätt så är väl detta en ofjädrad båtvagn. Alltså får du bara köra 30 km/h och det tar 4 timmar att köra 12 mil. Tror inte att däcken blir särskilt varma om du kör så sakta...

En annan fundering: Dragkroken på husbilen -- är den verkligen konstruerad och monterad för att dra så tungt som 3 ton? Kanske värt att kolla innan vad som står i besiktningspapperen... Har lite svårt att tro att husbilar brukar dra så tunga lass...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe det är den med all säkerhet inte men accelrationen/nedbromsningen 30 km/tim är inte så spännande så jag räknar med att det skall gå bra ändå. Vet inte riktigt hur det är regelmässigt men LGF skyltar man ett fordon så får det väl se ut nästan hur som helst? Samma vikt framför som bakom är det enda jag vet. Se på böndernas ekipage!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letade lite på www.vv.se och Vägverket har en broschyr som heter Dra skylift, vissa båtvagnar och andra efterfordon - Vad är det som gäller?

Den verkar förklara det mesta. Den enda haken för din del som jag hittar är:

KOPPLINGSANORDNING: Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för.

Oklart för mig hur detta hänger ihop med registreringen av dragkroken...

Går kanske att ringa Vägverket och fråga? 0771-119 119 och om du ger registreringsnummer på husbilen, så borde de väl kunna svara hur tungt efterfordon den får dra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja jag är inte så mycket för regler, Det viktiga är bara att det ser någorlunda rätt ut och att grejorna håller. Vad gäller husbilen så tror jag inte att det är några problem, Vanlig kula som är bultad i chassit. Mer orolig för trailern, Hade tänkt ge mig på ett försök ikväll men det rengnar som f-n här så det får vara tills i morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas iaf på att du blir stoppad av polisen och blir av med ditt körkort, för du verkar inte riktigt riktig. Det skulle även vara trevligt om du tappade trailern, så båten går sönder och du blir lottlös för försäkringen gäller absolut inte i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen bild på ekipaget, så får vi det lite lättare att hjälpa dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stads amatörer undanbedes i fortsättningen. Polisen!!! vem f-n hinner bekymra sig för polisen. Bli av med körkort i ett 30 fordon! Godag yxskaft. Dragets dimension är inget problem och givetvis sätter jag på ett externt kullås eller alt tillverkar jag en egen historia som låser handsken på kullan. Ser inte detta som ett problem då jag arbetat med fordon i 20 år. Som jag sagt tidigare så är det trailern som är problemet. Har aldrig varit med om något liknande betende innan. Funderar nu på att kroka till ett nytt stag och bulta dit mellan alu balkarna längre fram på trailern så att den inte kan vika sig. Kanske även flytta ner draghandsken under dragbalken för att på så vis höja trailern i framkant. Blir lite lurigt att bulta bara då ett fyrkantsjärn måste användas för dimensionens skull. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Grov vårdslöshet i trafik finns det något som heter, undrar om inte detta ligger under den lagparagrafen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe det gör det inte. Enda sättet att bli av med körkortet i 30 fordon är att framföra det i berusat tillstånd. Däremot så kan man nog bli parkerad men jag är tveksam till det med. Se på traktorerna på våra vägar, Dom går under samma regler som i det här fallet. Sällan dom ens har belysning än mindre rätt dragbalk på de rostiga kärrorna dom drar runt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte vad problemet är?

Varför skulle frågeställaren bli av med körkortet för?

 

Snacket om släpvikten som draganordningen är godkännd för behöver man inte bry sig om när det gäller efterfordon, det är endast dragfordonets totalvikt som är intresant i fallet.

Och är efterfordonet bromsat så finns det inga som helst bestämmelser om maxvikt.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

samma brutto vikter gäller inte totalvikt en vägverket sida.

 

Lossa handsken gör en distans och bulta ihop den med längre bult.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekipaget är inget långsamtgående fordon avsett för 30 km/h.

Förklaring följer:

Båttrailer om den är inte är typbesiktigad och registrerad och du har LGF skylt benämns som tex. båtvagn och är då ett långsamgående fordon som får framföras i max 30 km/h.

Dragbilen är inte långsamtgående fordon vilket gör att hela ekipaget inte klassas som långsamtgående fordon och du kör då olovligt om du inte följer reglerna som följer för att köra med BE-körkort!

För att du skall få dra båtvagn utan BE-körkort i allmän vägtrafik(ej motorväg och motortrafikled) skall även dragfordonet vara långsamtgående fordon.

http://www.slapvagnshuset.se/lagoregler/lagar.htm

http://www.sbr.nu/Default.aspx?tabid=74

Från flashbacks forum: Det är Ok eftersom det inte finns någon viktgräns för efterfordon. Dock får du inte överskrida bilens max dragvikt för BE-kort vilket brukar ligga på runt 1800 kilo samt att bilens aktuella bruttovikt måste överskrida båten släpets vikt (om släpet inte har bromsar).

Det innebär att om man har en båt som väger 1100 kilo och ett släp som väger 600 kilo så får man dra den med en bil som väger 1500 kilo, men man måste ha 200 kilo last med i bilen också..

Från denna sida  https://www.netauktion.se/slap-och-korkortsregler.html kan också läsas intressanta fakta.

Efterfordon 30km/h 

 Ett efterfordon är ett fordon som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap ellerterrängmotorfordon och som inte är en släpvagn eller terrängsläp. Ett efterfordonär inte avsett för godsbefordran. 

 Exempel på efterfordon:

• Tryckluftskompressor

• Skylift

• Kioskvagn

Vissa fordon som saknar fjädringär klassificerade som efterfordontrots att de är avsedda för transportav visst gods. Det gäller:

• Båttransportvagn

• Husvagn

• Tankvagn 

 Ingen registrering

Efterfordonet behöver inte registreras och har alltså ingen registreringsskylt,till skillnad från släpvagnar som måste registreras och kontrollbesiktigas. 

Bredd

På gator och allmänna vägar får fordonsbredden, inklusive last inte överstiga260 cm. Last får inte skjuta ut mer än 20 cm utanför fordonet. Om det är odelbarlast, till exempel en båt, får bredden uppgå till 310 cm förutsatt att ekipaget ärutmärkt enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 2005:102) om transport av bred,odelbar last. Är lasten bredare krävs dispens. 

Bruttovikt

Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga dragfordonets bruttovikt. Bruttovikt på ett efterfordon är vadfordonet väger inklusive last. 

Hastighet

Efterfordonet får dras i högst 30 km/h.r last.

Denna utrustning krävs Belysning under mörker:

• Två röda positionslyktor bak.

• En vit positionslykta fram om efterfordonet skjuter ut mer än 200 mm in mot vägens mitt, från dragfordonet.

• Två röda, triangulära reflexer bak.

• Orangegula sidomarkeringsreflexer för sken åt sidan.

På efterfordon som tas i bruk från och med den 1 januari 2005 gäller dessutom:

• Två stycken vita positionslyktor fram, om efterfordonet skjuter ut mer än200 mm i sidled från dragfordonet.

• Två vita reflexer framtill.• Samtliga lyktor och reflexer ska vara typgodkända. 

 

Körriktningsvisare: Från 1 januari 2005 ska alla nya efterfordon ha tvåkörriktningsvisare med orangegult ljus. Vägverket rekommenderar att ävenäldre efterfordon utrustas med körriktningsvisare. 

 

Bromsar: Efterfordonet får vara bromsat eller obromsat. Om det finns broms skaden kunna minska farten på efterfordonet och få det att stanna snabbt och säkert.Efterfordon som tas i bruk från och med den 1 januari 2005 och har bromsar måsteuppfylla de krav som gäller från detta datum enligt Vägverkets föreskrifter ( VVFS2003:20) om efterfordon. 

 

Däck: Däcken ska vara dimensionerade för minst den axelbelastning somfordonet har. Något krav på mönsterdjup finns inte på däck utan kravet äratt däckets kord (väv) inte får synas. 

 

Kopplingsanordning: Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätttill dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara depåfrestningar den utsätts för. 

 

LGF-skylt: LGF-skylten, långsamtgående fordon, ska vara typgodkänd ochplaceras baktill och utanpå fordonet med en av triangelns spetsar uppåt. Lägstahöjdplacering är 0,6 m och högsta 1,8 m, mätt från marken och till LGF-skyltensnedre del.

 

 Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...