Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
picko

En barnlek att koppla in en raymarine s 1000 HAHAHA!

Rekommendera Poster

Har en  örnvik 630 korvstånd, tänkte att det skulle vara grymt att ha en autopilot . Sagt och gjort ,efter ha kollat runt på nätet så blev det en raymarine s 1000 till ett hyfsat pris. I båten sitter en navman 6600 plotter gps,Tro mej navman och raymarine är inga kompisar , dom hatar varandra, all inkoppling såsom hydralik, el, jord,är rätt inkopplade. MEN så är det ju de där förbannade två trådarna från raymarine som skall gilla de från navman, hela båtklubbens expertis har varit inkopplade men det har ej hjälpt,någon här tänker kanske :anlita en som sysslar med sådant din snåle fan, det  ringdes upp en sådan och jag gjorde väldigt klart för honom förutsättningarna. Han fick reda på att när man kör igång den första gången går den igenom ett inlärningsprogram (som det heter), man måste köra i minst 15 knop för att det ska funka OCH DÅ FAR FAN I DEN, det börjar med att den gör några snälla kurvor men så plötsligt kör den i en cirkel på 5-7 meter 15 knop det bär respekt och fläckiga kalsonger utombordaren tuggar luft som en fisk på land  plus allt som praktiskt kan samlas upp från durken. Allt detta talade jag om för denna nya marinexpert , som kom och vred ihop trådarna för femtioelvte gången, tog en halvtimma och 300 kontant helt ok ,bad att han skulle följa med ut MEN det hade han inte tid med.Anade fan gick ut, hade surrat allt inkl mej själv samma dans igen. Tilläggas kan att jag har provat andra inställningar på fjärrkontrollen men det har ej hjäpt, och har därefter återgått till fabriksinställningen som ju borde fungera.Har det för övrigt bra på psyken ,trevlig personal .Förresten kan någon hjälpa mej (med autopiloten )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är därför min raymarine autopilot är urkopplad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste du koppla ihop autopiloten med plottern?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm... Får du några felmeddelande på autopilotfjärrdisplayen?

Styr båten åt rätt håll när du manovererar manuellt på fjärren?

Har du enablat NMEA out på plottern?

Har kollat i manualerna på nätet...
Inkoppling. Borde räcka med Vit från plotter till Orange på piloten (Stift 3 i kontakten).
Navmanen har ingen dedikerad (-)NMEA-sladd så det är bara den vita ( )NMEA som skall användas. Jord får den via vanliga jorden (-).  Koppla inte in någon annan sladd från plottern.
På piloten finns en blå sladd (stift 5 om man har kvar kontakten) där man skall koppla in (-)NMEA, Denna är antagligen redan kopplad till (-) jord internt annars koppla den till närmaste (-).

/Lod



Senast ändrad av lods | 30 juli 2010 | 16:32



Senast ändrad av lods | 30 juli 2010 | 16:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den styr åt rätt håll när jag använder fjärrkontrollen. Det märkliga är att det har hänt vid två tillfällen att den verkligen följt given kurs, men de andra 20 gångerna drar den ur kurs nästan omedelbart. Men tack för ditt tips ang kopplingarna, jag har gjort så många varianter nu vem vet kanske inte denna.För övrigt tror jag inte det sålts så många av just S 1000 ty jag har även varit i kontakt med Bela Marin som är distributör för Raymarine men dom verkar inte veta så mycket om just S1000 .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Då får vi nog kolla på inställningarna för NMEA i Plottern. Setup -> Comms -> Nmea Data
Plottern är ju som en tjej... :) Den bara pratar på om allt hela tiden. Den lägger ut APA, APB, BWR, GGA, GLL, GSA, GSV, RMB, RMC, VTG, XTE, DBT, DPT, VHW, MTW, XDR på NMEA out. Och det kan ju vara intressant, men din pilot vill bara ha COG vid Auto och även XTE när den följer en rutt.
I autopilotmanualen står att man bör filtrera NMEA, vilket innebär att man tar bort alla variabler som inte behövs.
I ditt fall skulle jag välja att skicka RMC (recommended minimum data for gps) som innehåller COG (course over ground som piloten vill ha). Dessutom hade jag valt XTE (cross track error = avvikelse från given rutt) som används när autopiloten följer en rutt.

Alltså: Ställ in plottern så att den bara skickar RMC och XTE
Kolla även att baudrate är 4800

Lycka till /Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hej, följande kopplingar har marinkillen gjort, från pilot brun och blå till svart plotter ,från pilot orange till vit plotter. Tyvärr är vädret inte det bästa att gå ut i så jag har ej kunnat kolla din variant. Sedan kommer vi till en för mej avslöjande grej , ty när det gäller för MEJ,  så är jag ganska rudis på finlir. Med finlir menar jag alla dessa förkortningar för att inte tala on baudrate, skulle bli tacksam om du förklarade nämre vad baudrate innebär och var jag hittar det. Det var några rutor som var tomma som marinkillen bockade så att alla rutorna blev ifyllda. Om jag förstår dej rätt skall rmc och xte va bockade,allt annat ska bort. Jag är verkligen tacksam för ditt intresse.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baudrate är överföringshastigheten på NMEA-datat. Standard äör 4800, så troligtvis är det inget problem där. Det kan trassla när man kopplar in datorer där man kan ställa in andra hastigheter.

Brun och Blå på piloten är OK att koppla ihop (fast det är bara den blå som används här).
Det kan vara OK att koppla den till svart på plottern, men... I manualen står svart = Sea Talk 0V. Jag hade inte kopplat in den där, eftersom jag inte kan Sea Talk-protokollet, och inte vet hur SeaTalk 0V är kopplad internt.

Hade kopplat så här:
Pilot Orange -> Plotter Vit
Blå (Blå Brun) Två varianter:

#1 Strunta i att koppla dom. NMEA har jord i samma som minussladden på instrumenten.

Testa. Fjärrkontrollen kommer att säga No GPS COG om den inte får signal.

#2 om inte #1 funkar så koppla Blå (Blå Brun) till minus (samma punkt som pilotens minussladd är kopplad i).

När det gäller bockrutorna under Setup -> Comms -> Nmea Data, så är det bara RMC ock XTE som skall vara ibockade. Du kan t o m börja med bara RMC. XTE används när du följer färdiga rutter på plottern. Den kan du bocka i senare.


OBS! COG börjar inte sändas förrän båten har fart och har en stabil kurs. Det tar ca 30 sek från stillastående innan den matar ut COG.

/Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv provat en ST1000 ihop med en Garmin-GPS på en snipa och segelbåt, dvs endast i båtar med maxfart 7knop, men efter mycket läsande i manualer och knappande i menyer kom jag fram till att det funkar på följande sätt:

Man har lagt upp en rutt i GPSen som man vill att båten ska följa, startar upp ST1000 och GPS, man går in på rutten och kommer till en waypoint där båten ska in på ny kurs, strax innan brytpunkten larmar/piper ST1000,  den vill då ha en knapptryckning som kvitto på att det är ok att byta kurs, man trycker på knappen och när man når brytpunkten byter båten kurs. Antog att detta med kvittens är tänkt för att man t.ex inte kan låta en segelbåt byta kurs utan att besättningen är beredd....

Om man missar att trycka på kvittens och hinner passera brytpunkten gör båten en 180 graders gir tillbaka och ibland in på nya kursen....

Angående kalibrering så minns jag det som att man skulle köra runt i 360grader där varvet skulle ta minst 3 minuter, detta för att den skulle nolla ev kompassmissvisning...och kompassen är som alla kompasser mycket känslig för magnetiska föremål i närheten...så jag skulle tveka att låta den styra båten i högre farter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arosa
s1000 är en lite enklare pilot som bara använder GPS. Den har ingen kompass, inget gyro och använder inga andra inputs än COG o XTE från GPS. Därför behövs inga 360-graders kalibrering. Kalibrering sker genom att man startar ett kalibreringsprogram i piloten. Därefter beordrar piloten ett antal svängar, kollar vad som händer, och i bästa fall automatiskt ställer in alla parametrar.

/Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok....S1000 och ST1000 är helt olika ser jag om man googlar lite....glöm mitt svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. För ren information ,när jag köpte navman 6600 köptes samtidigt en smartCraft som är kompatibel med 6600, men jag tror ej att det är den som spökar,eller? Har ej haft tillfälle att köra till båten idag, men återkommer snarast.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har inget med piloten att göra. Rent tekniskt verkar detta vara ett Navman -> NMEA2000 omvandlare för att läsa motordata. Många nya motorer har motordata tillgängligt via den nyare NMEA2000-standarden.  Den här datatrafikrn går andra vägar i plottern och påverkar inte vanliga gamla NMEA som skickar data till din pilot.

/Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,skriver nytt svar vet ej vad som hände med det andra gjort något fel tryckt på fel knapp, ska nog inte hålla på med detta när man är sjuttiotvå.Alltnog vi tar om det från början.Var ute idag,rensade alla förkortningar utom rmc och xte(om man kan ta bort alla de andra utan något annat påverkas frågar man sej varför de finns där)?Körde programet, ingen förändring. Kopplade bort brun och blå från svart fick svar no gps fix, ihop med trådarna igen körde autolearn igen fick autolearn fail 4 . DOCK satte jag igång trollingfunktionen tryckte på pilot,och se den höll kursen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får hoppas att den har bestämt sig för att fungera nu...

En kommentar. Du satte tillbaka brun o blå till den svarta från Plottern. Är inte 100& säker på att detta är rätt. I manualen står att den är 0V för Sea Talk som är en annan typ av överföring. Står inget om att den är 0V för NMEA. Det kan ju vara rätt ändå, fast manualen är otydlig. Felmeddelandet försvann ju när du satte tillbaka.
Om det fortsätter att strula kan du ju testa att lägga brun o blå till minuskabeln på piloten.

 Anledningen till alla bockrutor är att det finns massor av olika instrument som kan läsa NMEA. Det kan vara VHF:en Repeaterinstrument för gjup mm mm. Därför kan plottern skicka ut en himla massa olika data. Piloten behöver bara ett fåtal av dessa. Därför bockar man bort allt onödigt. Eftersom det står i manualen att man bör filtrera NMEA, så kan man anta att den kan få problem om det kommer för mycket annan datatrafik.

4 = AutoLearn failed, possibly due to drive failure. Fail 4 indikerar något srul med drivenheten. Manualens råd är att prova igen. Kan ha varit någut tillfälligt alltså.

Hoppas den fungerar framöver i alla fall. Har läst att en del trollinfiskare använder denna pilot och är nöjda.

/Lod



Senast ändrad av lods | 03 augusti 2010 | 00:14



Senast ändrad av lods | 03 augusti 2010 | 00:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett stort tack till LOD, för all hjälp. Picko.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är,koppla inte in Bela marine!dom kan inte piloten för fem öre!jag hade precis samma problem som du har...tom körde sönder en hydraulpump,den bara låste sej åt ett håll å hackade.Problemet?ingen signal via nmea,men det hade du tydligen ställt in...en grej att kolla är att man inte ger den bubbla kommandon..lärde jag mej idag:)flyttar du tex waypoint flera ggr under resan så gör du detta bara en gång på fjärrkontrollen,sedan gör du det bara i plottern.ställde ner all känslighet på 2,känns som en ny autopilot efter detta!lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Navman 8084 och en Raymarin s1000 pilot i min Bayliner 2556 och dom funkar klockrent ihop!Kompisen har en stål fiskebåt på 10-12 ton med en Lowrance plotter och just en s1000 pilot vilket oxå funkar helt perfekt ihop!Så problemet du kanske har är!!!Kopplingar i nmea och givetvis inställningarna i plottern! MEN!!! När vi kopplade in s1000 i fiskebåten visade de sig vara fel på s1000 kursdator vilken fick bytas,och vips gick den som vilken autopilot som helst!

Mvh Peter

post-10074-1394236531,439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är sugen på en S1000 pga dess vettiga pris mm,kollade på raymarines hemsida där rekomenderar man bara S1000 för båtar upp till 7.5 m,

Har själv en långsamtgående båt på ca 9 m blir nyfiken på din kompis lösningar. kör han med orginalpumpen (max 130cc) eller har han satt in en större?(har själv en hydrualkolv på167,5cc)

Kan tänka mej att man kan ha större båt än rekomendationen om man inte åker så fort.

vet att det finns bättre lösningar men tyvärr avsevärt dyrare och budgeten är begränsad till 10tkr.

Är tacksam för synpunkter/erfarenheter.

Mvh

Elektrikarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt hans båt gör väl 7 - 8 knop men vilken pump han har vet ja inte,tror han har orginal pumpen inget annat sades vid installationen iallafall..Jag installerade den åt honom,på min lill båt funkar den kanon!Men har du dålig gps mottagning vilket vi kan ha i kanalerna här så ska du sitta vid rodret ifall den plötsligt vill styra iväg...Jag och kompisen åker mycke på öppet hav till ex vrak för fiske och då funkar den klockrent!!Min båt gör 22knop...Nu har jag bytt till en 32fotare och tänker nog satsa lite mer på en bättre pilot,men vet inte just nu vilken de blir..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Dyker. bifogar en bild på orginalpumpen minns du händelsevis om pumpen såg ut som på bilden ? större pumpar än originalpumpen är helsvarta.

 

Snällt om du  svarar.

Elektrikarn , trött på att handstyrawink

post-10076-1394236590,1855_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen den!Har en likadan själv!Ska kolla med kompisen först!(gör de i morgon)..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta sent svar!Där sitter allt orginal.Nu har jag bytt båt själv och håller på med att plocka över piloten till den nya båten,där sitter en Garmin 3210 så de ska bli kul att se hur dom jobbar ihop med en 11meter båt på 7ton....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...