Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
freed

Hur prioritera vid båtköp?

Rekommendera Poster

Efter 20 år på vindsurfbräda och i jollar är det dags att resten av familjen också får följa med och leka.

Vi tänker köpa en segelbåt. Det känns väldigt spännande!  

Jag är sjövan men resten av familjen är det inte. Ingen av oss kan segla stor båt, men det tänker vi lära oss efterhand samt gå en kurs nu på sensommaren.  

Jag har sökt i forumet och läst många trådar men är fortfarande väldigt osäker på hur vi ska prioritera båtköpet. Blir superglad om ni erfarna sjöbjörnar vill hjälpa oss på traven.

Följande punkter är viktiga för oss.   Många frågor nedan, förstår om ni inte orkar svara på allt :) Förhoppningsvis kan denna tråden även vara till stor nytta för andra nybörjare.   Tacksam för input! //F  

**************  

* Budget 25k-150k....

* Familjen: 2 vuxna två barn (3 & 5 år)

* Båtstorlek ca 24-28 ft större tror jag inte vi kan hantera och går antagligen över vårt maxpris. * Räknar med att vara ute några dagar i sträck och inte veckor till en början   * Jag är inne på att börja med en mindre billigare båt (25-70k) och köra den någon säsong för att fundera ut vad vi verkligen behöver, samtidigt vill jag inte riskera att familjen tycker det är meckigt, otrivsamt och besvärligt i en för liten och enkel båt. Frun ställer klart högre krav på komfort än vad jag själv gör.  

* Vi bor i södra sverige så seglingen kommer främst att ske till havs. Inte mycket skärgård på svenska sidan (Öresund/Östersjön/Sydkusten/Danmark)

* Båten bör ju vara nybörjarvänlig att segla eftersom vi är oerfarna * Vill ogärna ha en långsam båt, men kanske är ändå komforten och tryggheten viktigare för att inte resten av familjen ska tröttna. Hur bör man resonera här?

* Prioriterar ni ståhöjd högt? Vi är 1,87 & 1,75 så vi är ganska långa. Kanske faller många båtar bort om den måste ha ståhöjd.

* Vad i segelväg behöver båten ha för att det ska vara komfortabelt? Självslående fock, rullgenua etc. Har hört att vissa båtar kräver mycket då de har mycket segel att hantera (tex maxi)

* Separat toalett hade varit underbart men kanske inte möjligt i så små/billiga båtar.

* Jag är händig och kan fixa mycket själv om det behövs men har hört att det inte är lönsamt, dessutom vill vi helst lägga tiden på vattnet och njutning snarare än på att fixa och dona

* Kanske en vanlig modell är att föredra? Lättare att hitta ett fint ex och lättare att sälja om familjen tröttnar eller vill byta upp sig.  

Har börjat titta igenom urvalet på blocket och ska börja åka ut och titta live nu.

Har snappat upp lite kommentarer kring de olika typerna.  

Billigare varianten: Midget: 15-40K. Fin men känns liten Vega: 30-70K. Rekommenderas av många

Maxi 77 40-70K. Havets 745 och perfekt nybörjarbåt men kanske inte drömdesignen och tung att segla?

Birdie 24, 35-60K. Verkar fina

Polca, 75K, verkar ovanlig

Tur, 50K, sägs vara långsam?

HR Misil2, 50K, verkar få mycket beröm här? Rank?

Granada 23, 30-40K, ovanlig? 

Fingal, 50K, vet inte mycket om, trygg seglare? Scanmar 50-70K, verkar gillas av många, långbeddar

If 40-75K, vacker, goda segelegenskaper men blöt?  

*************  

Lite dyrare: Accent 100k och uppåt, god seglare? Komfort?

Ballad 150-200k, för dyr för mig, vacker

Dominant: Vet inget om, antagligen i dyraste laget

Albin 78/79: 75-130K Facil: ca 100K Comfort 26, 100-150k, Verkar gillas av många

Allegro, 100K

Dixie 75-130K

Omega: Verkar dyr och svår att hitta



Senast ändrad av freed | 27 juli 2010 | 16:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Copy&Paste gillades tydligen inte.

Uppdaterade inlägget med lite radbrytningar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen inte så värst mycket att tillägga annat än att jag själv hade prioriterat rullfock väligt högt.
Jag hade nog också försökt undvika mastheadriggade båtar som kräver väldigt stor genua för att flytta på sig (typ Maxi77). Det blir tungt att hantera med den stora genuan och tråkigt och långsamt utan...

Du har ett ganska stort spann av båtar av vilja jag har seglat 2 tillräckligt för att ha åsikter, Maxin har jag kommenterat utan att ha provseglat...

IF:en är liten med trygg och stabil. Jag håller själv på att övertala en kompis med barn i samma ålder som dina att köpa en IF.
Dock missar du ju en del bekvämligheter samt att det är utombordare, på gott och ont...

Allegron är någonting helt annat än IF. Jag gissar att du menar den lilla i Allegro-familjen?

Det är väldigt mycket båt för sin längd. Kräver en massa vind för att gå bra och är inte så rolig i skärgården, men hos er kan det vara helrätt.
Den går faktiskt ganska fort på hård bidevind, om man kan släppa några cm på skoten ;-)
Dock lite bänglig att hantera i hamn med mycket bredd och långkölad. Sånt vänjer man sig iof vid ganska fort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att komplicera lite... Det här pratet om de stora otympliga genuorna på mastheadriggade båtar är lite överdrivet. Jag har just nu en Misil2 med mastheadrigg, den har jag haft i snart ett år, jag har använt genua vid 2 tillfällen, mindre än 6 timmar totalt. Det jag verkligen använder, är kryssfocken, här utanför Göteborg är det alltid motvind, och om det skulle räka vara halvind eller slör, så funkar en kryssfock bra då med. Fartskillnaden är inte så rysligt stor.

Min förra båt var en Junker22, en liten långkölad dansktillverkad segelbåt. Den är rejält överriggad, jag hade kortare bom jf med original, nysytt storsegel och kryssfock som std segel, även 2 snabbrev i storen, och de använde jag ofta!

Mitt råd: HYR!

Börja med någon av de vanligaste, kanske en Maxi77 med bra segel. Om du skall köpa för att sälja/byta efter något år, blir rådet: HYR! det blir alltid något som man fixar, och pengarna rinner iväg, det räcker till flera veckors hyra istället, kanske hyra 2 olika båtar.

Om du inte har mycket skärgård, utan snarare öppet vatten, borde långfärdsseglarnas val kunna vara även ditt.

Hoppas jag inte ställde till det nu..
/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än att hålla med om  det överdrivna i åsikten att mastheadriggade båtar a´ la´ Maxi77 mf.l 70-talskonstruktioner är tungjobbade med sina stora genuor. Jag har inte använt genua2:an eller kryssfocken mer än kanske 2-3 ggr sedan jag köpte båten förra våren. Jag var total nybörjare då, men har nog tagit mig mer o mer och har faktiskt (iofs i brist på båtar att jämföra med) endast tyckt att genua:1an på 25m2 varit otymplig vid 2 tillfällen:
I söndags, med medelvindar på 16 m/s när jag kryssade genom en ganska smal passage samt liknande vindar vid ett tillfälle förra sommaren.

Just Maxi 77an är den enda jag kan ge dig förstahandserfarenheter av, och jag anser det vara svårt, om inte omöjligt (?) att hitta bättre innerutrymmen även om du går upp ett par fot i längd. Jag letade länge o väl, bl.a. kollade jag på Vega, TUR80, Nord80 och  andra båtar i liknande prisklass (30-70K) och jag tyckte nog att det endast var Maxi77 (ganska tätt följd av Vega) som gav tillräckligt med båt för pengarna för att jag skulle vara nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena,

stort tack för input! ingen är besvärlig, det är ju precis ert tyckande och era erfarenheter jag vill åt.

många talar sig varma för maxin så onekligen måste det ju vara mkt båt för pengarna

ska kika på vegan oxå och if men jag har hört att if är lite blöt....kanske ingen hit för övriga familemedlemmae :)

hyra ett par olika båtar är givetvis det mest intelligenta, det känns dock lite olustigt att segla andras prylar när man inte har koll på prylarna.

bor ganska nära vattnet så jag tänkte först ta kortare turer för att lära mig lite mer före vi tar ut den på liter längre semesterturer.

 

fler sjöbjörnar med värdefull input? kul det här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänkte på det här med lystalet, kryss o höjdtagning...

märks det stora skillnader på båtar i ung samma storlek årsmodell o prisklass?

vill ju nå målen vettigt fort och gärna inte bli omseglad hela tiden...men det blir man kanske ändå när man inte har seglingskompetensen i början

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera bara att jag må tala mig varm för M77an, men det är långt ifrån så att jag har nåt att jämföra med... kan bara säga att jag är supernöjd med hur mycket båt jag fick för pengen jfrt m nånting annat... men ändå går jag i bytartankar redan efter ett drygt år.. men så bor jag i båten 365 dar/år också.. o då vill jag ha lite mer ståhöjd, aalla andra utrymmen räcker bra f mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din situation, så låter det inte som att du ska hyra något. Att äga en båt innebär att man kan dra ner till hamnen en tisdagkväll och bara ta en tur. Det är grejer det!

Vad gäller Maxi 77, så har jag en sådan. Kan varmt rekommendera den. Tänk dock på att provligga den först. Jag är lite kortare än du (182) och bredvid frugan känns det som att det är lite på håret att det blir bekvämt (båtbekvämt, alltså).

Känner ni att ni får bra plats i förpiken och dessutom hittar en med sittbrunnstält, så slå till!

... och sen - naturligtvis - att de gamla vanliga, tråkiga, kontrollpunkterna som sprickbildningar i däcket, segelskick, etc etc, ser bra ut! Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kolla även på Sunwind 26! Ganska hyfsad kvalitet och ligger på drygt 100K. Annars finns ju Curt Gelins bok 700 segelbåtar, eller nåt sånt. Jag har en äldre med 500 Glad, men där finns även ganska bra utlåtanden om båtarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips

Ska åka och titta på en maxi och en vega till att börja med. Vill sen även jämföra dessa mot Birdie och en Misil2.

Av någon anledning så har jag blivit förtjust i Misil2 trots att jag bara sett den på blocket! Är Misilen åt det snabba hållet eller åt det trygga hållet. Hur är kvaliteten?

Tänkte även försöka titta på en billigare Viggen för att få lite referenser.

Sittbrunnskapell känns som en väldigt bra investering, definitivt ett plus.

Någon som har erfarenhet av Albin 78 alt Albin 79?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydigen är det där med stora försegel på MH-riggade båtar bara fördomar... Jag böjer mig för dom som faktiskt har mer erfarenhet än jag, men håller mig till fraktionsrigg själv om jag får välja.
Det är så väldigt mycket lättare att trimma bort kraft om man kan dra i häckstag och kanske tom backstag när det börjar blåsa...

Vad jag däremot kom att tänka på var att du beskriver dig själv som van jolleseglare, då kommer du inte ha några större problem med större båt. Det funkar lixom likadant...

Det andra är att du skriver att resten av familjen inte är vana seglare. Se till att din partner får lära sig segla och hantera båten. (Helst av någon annan än dig.) Det ger massor med trygghet och gör det roligare för alla om man kan turas om om uppgifterna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekomendera Aphrodite 25 annars. Lite ovanligare än tex Maxi 77.

Jag har en till salu. http://www.blocket.se/vi/28647608.htm

 

Bekväm segelbåt som är ganska bred och därmed även känns ganska stor innuti. Min är däremot förlängd och har det mesta i utrustning som man kan tänka sig behöva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra kommentarer, ska definitivt få frun till att segla mycket, hon får gärna bli ännu mer aktiv än mig på båten, segla in i hamn osv. Jag tror att en väg dit är ordentliga kunskaper och trygghet. Tja..några jollar har det blivit men främst ett liv på vindsurfbrädan så jag har ingen koll på alla tampar, sen är ju allt så väldigt stort på en segelbåt, inte bara att slänga sig i vattnet om något går överstyr...:) Sen har jag ju sluppit navigera i hamn..

Ändrar om lite i kraven:

Jag tycker det verkar som att man får ganska fina startbåtar för under 100K så jag sänker min gräns till 25-80K.

Det blir fokus på
* komfort
* bra segel
* sittbrunnskapell
* utombordare, främst av kostnadsskäl (billig båt = gammal inombordare = dyrt om ngt pajjar)
* båtens/seglens skick kommer till viss del att styra valet, snarare än att leta specifikt efter en viss modell.

Masthead rigg får vara kvar bland urvalet, men hittar jag en båttyp utan masthead som kommer jag att välja denna om skick och kvalitet är likvärdig

Första båten blir ett test, tycker vi det är kul så kan vi uppgradera om vi känner behovet.

Kommer att köpa och inte hyra då vi har cykelavstånd till hamnen.

Listan som återstår blir då:

* Midget: Får vara kvar för att den är billig och ser så fin ut. Dock trög enligt vad jag läst bland diverse kommentarer. Faller antagligen bort när jag sett den live och inser att den är för liten för familjen. Antagligen ingen kustseglare...

* Vega: Rekommenderas av många. Gillade först inte den gammaldags designen men den verkar praktisk och bekväm och det finns en del båtar inom vårt prisspann. 

* Maxi 77: Mastheadriggen avskräcker något men verkar annars vara den optimala familje/nybörjarbåten. Lystalet run 1.0 är ju inte heller direkt sämre än andra båtar i klassen. Dvs hög komfort och ändå vettig fart? Ska kika även på 68:an, den är ju så billig.

* Birdie 24: Har inte hittat några negativa kommentarer om denna båt. Vettigt lystal och de jag sett verkar vara prisvärda och i vettigt skick. Definitivt en kandidat. 

* HR Misil2: Jag har fastnat för denna men den verkar ha ganska lågt lystal. Ska titta live men tror inte det blir köp 

* Fingal: Står kvar tills jag vet mer

* If: Går antagligen bort pga för låg komfort  

*************

* Comfort 26: Verkar vara en fin seglare. Ska undersöka mer men antagligen för dyr

* Albin 79: Vettigt pris men då måste seglen vara bra annars sticker det iväg

* Facil 26: Verkar mycket fina, på gränsen prismässigt. Några kommentarer kring Facil?

*************  

* Ballad 150-200k, just nu drömbåten 

 

 



Senast ändrad av freed | 29 juli 2010 | 10:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är du ute efter en bra och billig båt så vill jag flagga lite för Albin Viggen som en trevlig nybörjarbåt. Kan man få en fin för kring 40000 kr. Många år sedan jag seglade den, men minns att den rymde 4 personer om än med lite sportig komfort. Håller med om att Midget är fin i linjerna, men den har en mkt trång sittbrunn och jag skulle nog inte ta med frun en vecka i en sådan om jag hade för avsikt att få henne att bli intresserad av sjölivet. Maxi 68, som du nämnt anser jag vara en bra förstabåt till mkt bra pris. Själv har jag en maxi 77. Den rekommenderar jag absolut. Bra utrymmen både inne och ute och ibland underskattade segelegenskaper. Går fort på halvvind och undanvind. Jag tycker inte att mastheadriggen är något problem. Visst är genua 1 stor men jag kryssar oftast med genua 2, som är mycket behändigare. Genua 1 är däremot väldigt bra att ha i andra lägen. Betänk att Ballad som du nämnt som drömbåt har MH-rigg med ännu större genua.

Comfort 26 har jag aldrig seglat, men priset du angett verkar alldeles för högt. Jag skulle säga att den brukar ligga mellan 50-70000 kr.

Misil 2 uppfattar jag som en rejäl och trevlig båt med ganska fin inredning. Den är lägre och trängre än M77. Har uppfattningen att den är en ganska lugn och trygg båt. Här går jag efter vad jag hört av andra. Ej seglat.

I den högre prisklassen gillar jag själv Albin 78. Den är trevlig och livlig att segla. Rör på sig även i lätta vindar. Lite vek när det blåser kuling. Reva i tid! Rymlig och luftig i ruff och sittbrunn, precis som Maxi 77 men även jag som maxiägare måste medge att Albin 78 är snyggare att se på.

Lycka till med båtletandet! Tänk på att man tillbringar mycket tid i sittbrunnen, både till sjöss och i hamn. En rymlig sittbrunn är guld värt. Gärna med sittbrunnstält eller kapell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Sailguide.com där många båtar har recenserats av ägare/brukare. Brukar ofta ge en bra men ofta lite för positiv bild av båtarna. Ett plus är att många anger hur många de varit i båten.

http://www.sailguide.com/batfakta/index.php

Skillnaden mellan en bräda och en större segelbåt anser jag är att allt kräver så mycket mer kraft och att det inte räcker med handkraft utan man måste wincha. Och så är det fler tampar = fler möjligheter att påverka hur båten seglar. Som alltid kan man göra bra eller mindre bra justeringar. Och just det är en tjusning. Det där med kraften är inte lika rolig - tänker på när vi broachade med en spinnaker i en Express för många år sedan.

Skulle också slå ett slag för de långkölade båtarna om man är nybörjare. Mindre skador om man känner på land lite för ofta/kraftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta börjar bli på riktigt. Spännande!

Frun är sugen på segelbåt och vi planerar att gå en kurs nu i augusti. Det verkade som att skolbåtarna är C55:or, dvs mindre båtar. Det enda jag är lite rädd för att det blir mycket segling och lite komfort under kursen. Kul för en erfaren wsurfare men jag är lite orolig för att frun tycker det är blött och inte riktigt motsvarar mysförväntningarna. Borde kanske vara bättre att gå en kurs där de seglar IF båt?

Balladen med ännu större segel...hehe det visar bara hur lite koll jag har, jag tittar mest på båtens linjer :)

Var nere i hamnen och kikade idag. Tar till mig det där om vikten av en stor sittbrunn och även lite djup då barnen ska vara med och det ska kännas tryggt.

Uppdaterad lista nedan :)

* IF båten som varit med på listan föll nog bort idag. I mitt tycke en väldigt vacker båt men den känns trång och sittbrunnen verkar ha väldigt låg reling. Den verkar inte riktigt barnvänlig och jag anser att det är väldigt viktigt för oss i den första båten när både vi och barnen är rookies. Byter man upp sig sen och är mer erfarna så kan man ju ta ut svängarna betydligt mer.

* Midgeten går bort.

* Maxi 77 är inte alls tokig ur vårt perspektiv. En sån med fina segel och sittbrunnkapell hade suttit fint. Lite löjligt, jag vet, men det enda jag ser som en nackdel är portapotti i förpiken. Bodde 6 månader i husvagn när vi byggde hus och det vore underbart att få slippa slabba med portan. Men det känns inte som att toan kan styra båtvalet, så det är nog bara att bita ihop :)

* Maxi 66 finns fortfarande på listan. Känns som att det är väldigt mycket båt för väldigt lite pengar. Dock är ju skillnaden upp till 77 inte så stor så antagligen är det klokare att satsa på 77an direkt.

* Även Comfort 26 känns väldigt intressant för de ca priserna du anger.

* Såg även en del accenter som såg fina ut, känns rätt rymlig.

* Vega återstår att titta närmare på

* Viggen finns kvar och ser fin ut men känns ganska liten

* Birdien verkar också riktigt nice men den har jag bara sett på bild

* Misil2 ska oxå synas lite mer i sömmarna. Såg ett par trevliga ex idag.

* Albin 78 får oxå vara med trots att den är lite dyrare

 



Senast ändrad av freed | 29 juli 2010 | 23:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bättre att gå kurs i C55 än IF eller annan större båt. Kvittot på vad man gör kommer direkt och det gör att man lär sig snabbare.
Allra snabbast lär man sig i enmansjolle, men av någon anledning brukar kurser för vuxna hållas i lite större båtar.

Ni går väl inte kurs för att sitta på däck och sola, det får ni göra sen! ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, låter korrekt, c55 får det bli, hehe yeap sola får vi ta sen.

idag försvann fingal från listan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla lite på Accenten ochkså. Där får ungarna varsin koj utan att ni behöver bädda upp i salongen. Det finns en toa i genomgången till förpiken och långa personer (som min man  1.87) kan bekvämt sitta på det nedfällda salongsbordet och laga mat/diska trots att köket går längst styrbords sida. Vår gamla Accent är nu ute på blocket igen. Den var väl omhändertagen när vi sålde den för 4 år sedan och vi trivdes bra med den. Den har rullfock vilket jag tycker ni ska ha då man får betrakat Mamma eller Pappa som ensamseglare långa stunder.

http://www.blocket.se/varmland/Albin_Accent_1977___hostpris__28051452.htm?ca=10&w=3

Det finns flera Accenter ute för under 100.000 nu

Bra seglare är hon också med Peter Norlin som konstruktör. Finns både med masthead och partialrigg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Har nu varit och tittat på några båtar och man ju helt klart säga att det är köparens marknad. Båtarna ligger kvar länge på blocket, man har alternativ och ingen stress. Jag kommer att ta ganska god tid på mig och leta runt tills jag hittar rätt.   Vad innebär nya segel. Givetvis högst teoretiskt men hur bedömer man om seglen är i bra skick eller ej??   Här är min uppdaterade lista.  

 

Aktuella:  

* Maxi 77 är inte alls tokig ur vårt perspektiv. Var och tittade på en tidig modell men tänker leta efter den uppdaterade modellen som kom efter -75. Har hört att det är bättre ståhöjd i den, hoppas att det stämmer. Prioriterar fortfarande bra segel och sittbrunskapell. Rullfock vore oxå trevligt och det verkar finnas på en hel del.

* Maxi 66 finns fortfarande på listan. Ska titta på en båt till helgen, ca 20k lägre pris än 77. Frågan är hur stor skillnad det är på storleken.

 

 

Potentiella:  

* Jonsson 26: Någon som har erfarenheter från denna båt? Kvalitet, seglingsegenskaper? Verkar vara en trevlig bobåt men det får ju inte bara bli en husvagn på vattnet.  

* Compis 26: Gillar designen skarpt men det verkar som att alla är självbyggen? Hur ska man ställa sig till självbyggen? Är det samma kvalitet etc?  

* Vega, Comfort, albin 78 och Accent har jag ännu inte tittat på.  

* Scanmar 26: Ganska billig och verkar rymlig men lystalet är rätt lågt (tveksam)  

* Olsson? Hur är dessa båtar * Facil? Kvalitet? Seglingsegenskaper?    

Ej längre aktuella:

* IF båten som varit med på listan föll nog bort idag. I mitt tycke en väldigt vacker båt men den känns trång och sittbrunnen verkar ha väldigt låg reling. Den verkar inte riktigt barnvänlig och jag anser att det är väldigt viktigt för oss i den första båten när både vi och barnen är rookies. Byter man upp sig sen och är mer erfarna så kan man ju ta ut svängarna betydligt mer.

* Midgeten går bort. Helt enkelt för liten.

* Viggen är nu inte längre ett alternativ. En mycket trevlig båt. Billig och den lilla storleken gör att den känns väldigt lätt att hantera. Dock känns den alldeles för liten för en familj på två vuxna och två barn. 



Senast ändrad av freed | 05 augusti 2010 | 15:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Aktuella:

Tänkte uppdatera lite om läget i båtjakten. Antar att jag inte är den enda på jorden som letar båt så förhoppningsvis är erfarenheterna värdefulla även för andra här. Planen är att ha en egen båt i vattnet till våren så jag tittar i lugn och ro. Det verkar vara köparens marknad.

Efter att även varit ute och seglat en del med vänner nu också så har jag fått nya prioriteringar. Dock inte bott i båt än, antar att prioriteringarna ändrar sig då igen :)

Viktiga tillbehör:

* Stooor sprayhood, så att man kan njuta av seglingen trots dåligt väder.

* Rullfock och nerdragna fall så att jag kan segla båten ”själv”.

* Sittbrunnskapell som ”förstorar” en liten båt.

* Ståhöjd hade varit fint, men inser att den mesta tiden tillbringas i sittbrunnen.

* Bra segel så att vi kommer framåt och inte enbart kränger och kör i sidled.

***************

Delar nedan in båtarna i grupper och ställer dom mot varandra. Skulle gärna vilja ha era synpunkter och prioriteringar:

Grupp 1

* Maxi 77 är inte alls tokig ur vårt perspektiv. Var och tittade på en tidig modell men tänker leta efter den uppdaterade modellen som kom efter -75. Har hört att det är bättre ståhöjd i den, hoppas att det stämmer. Ska titta på en båt i nästa vecka.

* Maxi 66 finns fortfarande på listan. Ska titta på en båt till helgen, ca 20k lägre pris än 77. Frågan är hur stor skillnad det är på storleken.

Maxi 68 känns hetare än 77, främst pga av 7/8 riggen. 68 går att hitta riktigt billigt och exemplaren är ganska fina. Jag tycker att skillnaden i storlek känns väldigt liten. Hur skulle ni välja här? Dock är vi ju en familj på fyra så kanske ska man välja det största möjliga....

Monark700 eller Maxi68? Monarken är tydligen en betydligt bättre seglare. Bägge har 7/8 rigg och kostar ungefär samma. Storleksmässigt verkar de vara rätt lika. Hur skulle ni välja här?

Monark700 eller Aphrodite 22. Bägge får fina omdömen. Är det stora skillnader på seglingsegenskaper? Skillnader i storlek? Dom kostar ungefär lika mycket/lite.

Ohlson 22/Birdie 24/Misil2: hur står sig dessa båtar i förhållande till Monarken, Aphroditen och 68an? Är de något att satsa på? Hur är de storleksmässigt i jämförelse?

Granada 23 föll bort då den kändes väldigt liten.

*************'

Grupp 2 IF vs Express vs Dominant

IF båt i förhållande till Express. Inser att det är två väldigt olika båtar. Lockas av lystalet på Expressen men tycker båten känns låg och liten för en familj. Är IF båten större invändigt? Ska titta på en i nästa vecka.

Dominanten verkar het på vattnet men är nog ingen direkt familjebåt för en seglarrookie

*********

Grupp 3

Albin 78/Accent/Johnson26/Sunwind 26

Gillar planlösningen hos Accenten skarpt men båten är oftast försedd med masthead. 78 känns trång men är i övrigt en fin båt.

Johnson 26 är rymlig och jag gillade planlösningen. Många båtar känns dock väldigt mörka och jag är tveksam till den stora mastheadriggen.

Glömde Sunwind 26. Ungefär samma prisklass som övriga i denna grupp. Hyfsad seglare och 7/8 rigg. Rymlig båt. Klart intressant. Tycker skrovet har vissa likheter med Maxi. På gott och ont. Finns det någon koppling mellan Sunwind och Maxibåtarna?

********

Grupp 4

Ballad 150-200k, för dyr för mig, vacker. Enorm genua.

Omega vs Nordisk Folkbåt: Jaha, nu blir det dyrare, men dessa båtar verkar väldigt fina och verkar ha goda seglingsegenskaper. Är det värt pengarna att uppgradera hit eller har man lika kul med en Maxi eller Accent?

 

 



Senast ändrad av freed | 03 september 2010 | 15:37



Senast ändrad av freed | 03 september 2010 | 16:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mastheadrigg inga problem  då det oftast är rullfock på dom. gött att ha det stora  seglet på rulle.

 

möre 30  är en kopia på ballad   modernare konstruktion tyvärr självbygge på gott och ont. men barnvänlig då sittbrunnen har höga sarger och däcket är lätt att gå på. seglar  som ballad  lagom snabb och rejält trygg stabil 1.09 lys tål hårdvind bra. tyvärr 1.70 i ståhöjd  men rejäl bredd i salongen 3m 

post-26564-1394236496,855_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt huvudspår verkar vara många av de båtarna som jag också funderar på. För egen del ligger dock projektet längre fram i tiden eftersom jag måste skaffa båtplats först men intressant att läsa dina synpunkter. Speciellt det här med Maxi 68 vs 77. Såg att du nämnde Monark 700 som jag också tycker verkar intressant. Har du haft möjlighet att titta närmare på den modellen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Via länken nedan hittar ni otroligt mycket info om Monark 700 Miniton.

Min kanske blir till salu i höst, den ligger i Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det planerade båtköpet sprack så letandet fortsätter. Tyvärr verkar det inte bli någon affär nu i höst då jag tycker inflödet av båtar till salu nu verkligen minskat. Men det är bara att fortsätta ladda.

Dreams change......! Kul att titta tillbaks på detta inlägget nu efter någon månad när jag tittat på väldigt många båtar och även seglat en del kompisars både dyra och billigare båtar. Intressant att fortsätta diskussionen, både för mig och för andra som letar båt i samma prisklass och storlek.

Urvalet har förändrats något så det vore intressant att höra era synpunkter på följande heta kandidater. Vilken skulle ni välja? Vilken skulle ni inte välja?

Prislapp ca 90-150k med billigare bubblare. Delar in listan i troliga & bubblare men lägger även med de båtar jag valt bort och anledningar till mina beslut.

Troliga/Aktuella (utan inbördes ordning):
Vill helst hitta rätt här. Slippa byta efter nån säsong. En båt man kan behålla ett längre tag.

Albin 78:
Fina linjer, partialrigg
- Känns lite liten, toa i förpik, lys 1,03

Accent
Känns rymlig, gillar dinetten, fina linjer, vettigt pris
- Masthead, låg takhöjd, lys 1,03

Sunwind 26
Partialrigg, praktisk planlösning
- Lockar mig inte riktigt. Känns trång invändigt, lys 1,03

Omega
Partialrigg, Välseglande, lys 1,07, blyköl, bra inredning fina linjer
- ?

Aphrodite 25
Rymlig, välseglande och prisvärd, lys 1,05
- ?

Nordisk Familjebåt
Partialrigg, Välseglande, lys 1,10
- lite dyr, kanske låg och smal?

Comfort 30
Snabb för sitt pris, rymlig? Lys 1,09
- Masthead, är det värt slitet när det finns partialriggade båtar för samma pris

Finn Flyer
Partialrigg, prisvärd, Lys 1,04, Blyköl
- ?

Bubblare:
En, två säsonger tills jag hittar rätt båt. Bör funka för dagturer och någon övernattning. Ska vara rätt billig och bör vara efterfrågad igen så att den är lätt att sälja vidare utan större förlust.

Aphrodite 22, Monark700, Ohlson22, Johnson23, Misil2(masthead) & Maxi 68
Partialrigg, billiga och antagligen lätta att sälja vidare utan större förlust
- För små för att funka en längre tid med hela familjen men dyker rätt båt upp till rätt pris så kan det vara en bra lösning för att komma ut på vattnet och ta reda på vad man verkligen vill ha och uppskattar hos en lite större båt.

Borta från listan:

Granada 23: Fin, ganska billig, bra lystal, 7/8 Rigg, men alldeles för trång.

IF: Vacker båt med go känsla men på tok för liten för en familj på fyra. Dagturer kan funka förvisso men låg sittbrunn gör att den känns liten och blöt för en barnfamilj.

Expres: Lockas av lystalet men nej, någon familjebåt är det inte. Jag tycker båten känns låg och liten för en familj.

Dominant 78: För en vindsurfare känns den het som en kamin men nu skulle ju familjen med. Nej, för liten.

Ballad 150-200k, för dyr för mig, vacker. Enorm genua. Möre, ett billigare alternativ men fortfarande stor genua.

Compis 28: Verkar vara en bra/snabb seglare i prisklassen strax över 100k. Men mastheadriggen drar ner och designen känns gammal. Den fastnar inte.

Vega: Fastnar inte för denna.

Scanmar 26: Ganska billig, känns hyfsat modern i linjerna och verkar rymlig men lystalet är rätt lågt. Jag tycker det finns roligare båtar i prisklassen.

Midgeten går bort. Helt enkelt för liten.

Viggen: En mycket trevlig båt. Billig och den lilla storleken gör att den känns väldigt lätt att hantera. Dock känns den alldeles för liten för en familj på två vuxna och två barn. 

Comfort 26: Bra lystal men på tok för trång.

Birdie: Fina linjer och kan hittas till fyndpris men många är självbyggen (behöver dock inte vara en nackdel). Vettigt lystal men liten & Masthead. Dessutom finns det knappt några till salu i Skåne så urvalet är litet. Den faller bort från min lista.

Fingal: Letar efter sportigare båt.

Amigo 23: Letar efter sportigare båt.

Albin 79: Nästan samma pris som Albin 78 och varför då 79?

Allegro: nej för 100K hittar jag annat jag tycker är intressantare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt bort alla båtar med dinette lösning som ej har ståhöjd. Inte kul att laga mat och diska och inte kunna stå rak. Om man är lång är räddningen på mindre båtar att köket är vid nedgångsluckan och man kan utnytjja ståhöjden under sprayhooden dvs med skjutluckan öppen.

Kolla även längden på kojerna, på en del båtar är kojen kortare där köket är.

Har svårt att hålla med att Sunwind 26 är trång invändigt, hade tidigare en Maxi 77 och har nu en Sunwind och det känns som en betydligt större båt. Det uppfällbara bordet är också en av de smarta detaljerna. Stickkojen duger dock inte till mycket mer en förvaring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska titta på Joker 30, det är Balladens förebild och de är ofta rätt billiga.

 

Annars tycker jag absolut att du ska lägga till Maxi 77 bland bubblare. Båten är rymligare än de bubblare du har, ståhöjd vid pentryt (180 cm), lätthanterad och masthead är inte så farligt som det låter :-)

Just nu är de otroligt billiga dessutom!

Edit, tog mig tid att läsa igenom tråden och såg att du varit inne på Maxi tidigare. Skulle vara kul att få veta varför den försvunnit?



Senast ändrad av Dava | 30 september 2010 | 00:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du köper segelbåt, tänk då också på att en dag skall den säljas. Välj ingen udda modell som endast tillverkats i få ex, den blir svår att avyttra senare. Köp något som en IF eller Express, inte nödvändigtvis de båtarna men en sån båt med aktivt förbund som det alltid finns en efterfrågan på. Sedan skulle jag undvika alla båtar med Balsa Sandwich i däck eller skrov. Någonstans har det garanterat läckt in efter alla år.

Summa sumarum, köp det alla andra vill ha. Kostar lite mer men du kan lättare ångra dig senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input,

Mikaelno: Håller med, Accenten/Dinette är en joker i listan. Jag har ju gjort ett aktivt val att välja bort Mastheadriggade båtar, men efter att, av en slump, ha tittat på en Accent så gillade jag inredningen och tycker båten har fina linjer. Gillade oxå den blanka top/gelcoaten invändigt, det känns fräscht. Men vi är båda långa och ruffen är låg, och för runt 100K så finns det andra båtar i listan som är intressantare. Accenten tas bort från heta listan och den blir för dyr för att vara bubblare.

Sunwinden har ett praktiskt bord inget snack om saken. Jag hade antagligen för höga förväntningar när jag tittade på båten, tyckte den kändes mörk och förpiken kändes väldigt kort, antagligen då mittskottet tar en del plats. Nu kan det iofs kvitta då det blir barnens plats. Fick ungefär samma känsla i Cirrusen, men jag får ge bägge en chans till.

Dava: Imponerande att du tog dig igenom hela tråden och vilken skarp iaktagelse att du noterade bortfallet av Maxi 77 :)


Joker, (har bara tittat på Ballad) känns rymlig och har ett bra lys i förhållande till prislappen, men den har en enorm genua därför finns den inte med på listan. Nu har jag tyvärr bara seglat partialriggade båtar så kanske gör jag det onödigt svårt för mig när jag väljer bort allt med masthead. Åtminstone mastheadriggat med stor genua. Båten ska kustseglas i skärgårdsfria vatten.....så kanske är det inte så farligt, men seglingen måste funka för hela familjen och jag vet inte om frun är så pigg på att skota genua, antar att vi båda har full show med att lära oss segla och ha koll på barnen.  Jag har ju Comfort 30 på listan oxå men även den faller troligtvis oxå bort av samma anledning.

Motbevisa gärna mig angående masthead, för det gör mitt urval bra mycket större. Just nu baserar jag riggbeslutet enbart på teori och på det jag läst på detta forum.

Maxi 77..........korrekt, den finns inte längre med, fast som bubblare förtjänar den kanske en plats........huu det här var svårt. Efter att ha tittat på 5 stycken Maxi 77, samtliga i ganska dåligt skick och med originalsegel så tröttnade jag lite på båttypen. Vissa inte ens riggade, som fördolda motorbåtar. Samtliga kostade runt 45-50K men ska de uppgraderas med vettiga segel och ev rulle så drar priset iväg och närmar sig båtar som Sunwind och Aphrodite, och då blir det ju inte en bubblare längre.

Dessutom är ju genuan på en Maxi 77 rätt stor, det talar emot båten. Inte en enda av de jag tittat på har haft tierods. Utan dessa lyfter taket enligt vad jag hört här..........men varför sitter inte tierods monterade redan då? Det kanske inte behövs på senare modeller efter -75?

Som bobåt, nybörjarbåt och barnbåt så finns det nog iofs inte så många bättre val men som bubblare tycker jag totalpriset blir för högt om den ska uppgraderas med nya segel, men jag får nog ge det en ny chans om rätt båt dyker upp.

MN10, korrekt, bra kommentar, det är ju rätt troligt att första båten ska säljas igen. Därav att Maxi 68 finns på listan trots att den sägs vara en medioker seglare. Antingen/förhoppningsvis blir vi/hela familjen bitna och vill byta upp oss eller så kommer båten att avyttras och ersättas med en rejsigare  dagseglare. I det fallet står Expressen eller Maxi Racer högt på listan. Eller den prisvärda Monark700.

Är det någon båt av ovanstående ska ses som icke attraktiv och som bör undikas med tanke på att den är svårsåld? Omega? FinnFlyer?

NF verkar ha ett aktivt förbund så den är nog inte lika känslig? Aphrodite har inget aktivt förbund.

Vilka båtar har balsasandwich?

Det slutar väl ändå med en Maxi 77 till slut :) rymlig, prisvärd och barnsäker sittbrunn. Det är inte tokigt. Såg att någon hade bytt ut riggen till en expressrigg.....men det är nog att mecka för mycket med den första båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...