Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Saphire

mässingsring till maststöttan?

Rekommendera Poster

Jag har för mig jag sett snygga mässingsringar för att fästa maststöttan mot rufftaket, men jag hittar dom inte i någon katalog nu. Minns jag fel eller vad tusan heter dom?

Idag sitter en ful, murken och svårt delaminerad träplatta där som regnar flisor lite då och då. Skäms

Förslag på andra lösningar är också välkommet

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Saphire!

Här kommer några förslag:

1. Om Du vet vem som tillverkade masten kan Du kanske få tag på dem för att höra om de har det Du söker i sitt lager.

2. Hör med någon riggarverkstad ifall de kan hjälpa Dig.

3. Det lär finnas en båtskrot i närheten av Nynäshamn. De kanske har några tips eller några på lager.

4. Specialtillverka men det låter både kostsamt och onödigt.

Hälsningar az0932

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till az0932:


Nu var det ju inte en mastdetalj utan en snygg avslutning av maststöttan mot rufftaket som önskades, riggtillverkaren har således inte så mycket med saken att göra.

Jag skulle rekommendera en bit vitmålad oljemättad masonite eller marineplaywood, om rufftaket är vitt, annars annan lämplig nyans.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller mät vilken diameter som önskas och köp en bit mässingsrör hos en metallfirma. Om du vill ha en förhöjning av intrycket, köp nästa storlek, men bara en 10-15 mm som du försiktigt löder eller limmar på den längre delen.

Sedan går det ju alltid att svarva och greja, men om du inte har tillgång till maskiner kan det kosta en slant.

Finns ekonomin, kanske http://bristolbronze.com/ kan ha ngt som passar.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Saphire!

 

Tackel & Tåg, Råseglarhuset Slupskjulsvägen 42, Skeppsholmen 111 49 Stockholm kanske kan hjälpa Dig vidare. Det är samma personer som driver Båtskroten Sverige AB, med adress Lugnet, 148 95 Muskö.

 

Andra alternativ är att Du kontaktar Din båts konstruktör Jürgen Sass eller Arcona yachts (fd Boo-Marin) som serietillverkade båten.

 

Hur som helst, bingo för Din del blir det ju om Du verkligen får ett bra svar på Din fråga beträffande en snygg mässingsring. Att ersätta en murken träbit med en ny var kanske inte det Du tänkte göra i första hand.

 

Lycka till, var kreativ och ibland dyker svaren upp på helt otippade platser. Think outside the box som det heter.

 

Hälsningar

az0932

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...