Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Pirayan

Vilken solpanel??

Rekommendera Poster

Hallåj

Jag är inne på att montera en solpanel. Problemet är att jag endast har en liten 7m daycruiser och har ingen yta att ha den på och det ska va snyggt. Jag vill ha en panel som man t ex kan lägga innanför vindrutan eller på soldäcket under kapellet men i fönstret. Hur skulle det funka? Jag vet att vissa paneler genererar 0 laddning om det inte är direkt ljus men andra gör det. Vissa lägger av helt om man skulle råka lägga något på panelen och andra gör det inte. Har ni några tips? Är inne på en 50w med Max power eller dyl.

Tanken är att kylen ska kunna stå på 24t om dygnet även när man inte använder påten på ett tag.

Hade det så på en tidigare båt men då låg panelen på fördäck. Ser inget snyggt ut på min nuvarande.

I dag har jag ett 150Amp underhållsfritt och ett vanligt 75Amp batteri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilken båt har du ?, jag har en cascade 23 med hardtop och där har jag satt min solcell brevid takluckan

Hm såg i din sjöbod ,så har du ingen hard topp , då vet jag inte sorry



Senast ändrad av snottra | 27 juli 2010 | 13:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godagens

Jag har Sea ray 220 ov så jag har inga bra ställen att ha den på. Skulle va om man har sen på stag i akern när man ligger vi bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Sitter lite i samma sits som du. Själv kommer jag att testa en

vikbar solcellspanel på 50W som jag kan flytta som jag vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj!

Har monterat 2st 30W marinpaneler (den tunna typen man kan gå på) på min badbrygga, är inte optimalt placering ur den synvinkeln att du skall få ut mest ström från dem men funkar ok för mig ( De är dock lite hala när de blivit blöta), har testat med kylen påslagen i en vecka utan att det syns att det tagit något på batterierna (Har förvisso 450Ah i förbrukningsbanken)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. det kan ju faktiskt funka. Kanske inte den snyggaste lösningen hehehe. Tänkte jag skulle va lite snål å köpa en av dom i kampanjen hos Bryggan.nu. Ett ra pris å med en Maxpower tegulator till. Dom du har är ju ganska dyra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo de brukar vara dyrare, men jag köpte mina på Scandinavian Boat show i höstas till det facila priset 3500:- för båda två, vilket jag tycker är ok för totalt 60w paneleffekt...kanske dock inte riktigt jämförbart med bryggans kampanjpris just nu Glad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men 3500:- det är ju taget, brukar inte en panel kosta det? Känner att det är ingen panik men man ska väl börja hålla ögonen öppna nu. Man ser att det börjar kampanjas en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp vad din kyl drar och räkna på vad du behöver ladda. Eftersom nattens timmar inte ger något så dubbla kylskåpets strömförbrukning. Ett tips är att skruva ner kylskåpet till ett min, kolla vad du får för temperatur...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska enligt info dra 0,8 men så har det några år på nacken så jag räknar redan det dubbla hehehe. Tänkte köpa ett nytt nästa år och dom ligger på 0,6. Så det skulle ju faktiskt kunna räcka med en panel på 25w och upp. En 25w med MAxpower ska ju generera som (som bäst iofs) 1,5 maxpower = ca 2 Amp. Har jag en batteribank på (i dag) 225amp men nästa år 375amp så ska man väl klara sig gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är alltid kul med att ha resurser att ta av. 50 W monokristallina celler finns ju på marknaden för ca 1200-1700 kr så för att spara på batterierna så är det nog värt varenda watt (läs kr). Långtidsladdning fyller ju också upp det sista. Med laddningsregulator så blir det ju extra bra.



Senast ändrad av Jerhed | 04 augusti 2010 | 12:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...