Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
sorken88

Första "bittra" upplevelsen som båtmänniska

Rekommendera Poster

Måndag morgon, jag och hustrun övernattade i båten för att kunna komma iväg tidigt på två veckors båtsemester. Lade ut från Ystad och styrde kosan västerut mot Falsterbo. Motvind, men det löste sig med motorgång. Vinden skulle, enligt väderprognosen, senare vrida sig en aning, så segling skulle möjligen kunna påbörjas litet senare på dagen.

Solen sken och livet lekteCool. Efter drygt en och en halv timme sa det plonk och framdrivningen slutade liksom. Genast for det, propellern har ramlat av, igenom min skalle, sa detta till hustrun. Vi var tvugna att vända och, för segel, ta oss till Ystad igen.

Under seglatsen mot Ystad funderade jag på hur upplägget skulle bli, vad gäller segelsättning o s v. Efter en stunds funderande så beslöt jag att storen skulle tas ned först och sedan skulle jag reglera hastigheten genom att rulla in, respektive rulla ut genuan. Hade medvind och såg att andra båtar höll på att segla sig ut ur hamnen, men bestämde mig för att gå in, (eftersom endast seglat en säsong, så var detta kanske fel strategival, men det var det mest logiska jag kunde komma på). Jag har ofta funderat på hur det skulle vara att ta sig in utan motor, och ofta tänkt att det skulle vara intressant att prova, dock med motorn i gång för säkerhets skull. Nu fick jag prova att ta mig in i hamnen utan några säkerhetslinor. Gick hyfsat bra, kom litet för fort mot bryggan, men inte så att det störde, (missade när jag skulle lägga tampen om akterpollaren). Har fått en mer vaggande gång nuSkrattande.......

Hem efter våtdräkt och dykning för att kolla axeldiameter, gängstigning och avstånd mellan axel och skrov. Det behövdes bara ett dyk, axeln hade gått av precis vid tätningen. Nu är det ny axel, tätning och propeller som skall monteras, (dyrt). Lyfter båten i eftermiddag och förhoppningsvis kan vi fortsätta vår semestersegling på fredag, (30/8), dock i något förkortad version.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat.

Har varit tvungen pga motorhaveri att göra samma i en trång hamn,funkade där me´ .

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten på land och axeln bortmonterad. Ser ut som om axeln är gammal, (mässing), och fått hjälp av galvaniska strömmar för att gå av. Var lite mer komplicerat att lyfta med masten på. Förhoppningsvis kommer det nya grejor på torsdag, vilket skulle vara ytterst tillfredställande, då målet att ha båten i vattnet före helgen skulle vara uppfyllt. Skrattande

post-10005839-1394236450,8608_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna för att ni får ut båten till helgen och att ni får en fin semester.

Fick även själv lägga till för segel i hemmahamnen när motorn la av på midsommarafton. Men tror ni någon stod på bryggan och beundrade kl. 16.00 på midsommar, när vi ville visa hur schnyggt det gick? Knappast Oskyldig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, OK, jag ger mig. Att åka runt med lakanstorkställning HAR vissa fördelar. (Förutom mysighetsfaktorn att det är TYST och man slipper känslan av pengar som rinner ur bärnsletanken.)

Med min pråm hade det varit sjöräddningen direkt i samma läge.

Är inte segelbåtar lite billigare också har jag för mig.... Hmmmm....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha............. Det sk*t sig i det blå skåpet så klart. Axeln är i tum och sådana växer inte på träd, 22,5mm=7/8 tum. Det tar minst tre veckor att få fram en sådan axel och frågeställningen från mekanikern är: Skall vi sätta dit en tjugofem millimeters axel som är standard i dag? Vill fundera någon dag innan jag bestämmer mig för hur att göra och plötsligt har tre alternativ dykt upp:

1. Byt axeln och sätt dit en likadan som den förra

2. Byt till en 25mm axel och byt samtidigt alla tätningar och annat jox.

3. Byt motor och axel och allt annat i förbindelse med detta.

Jag är väldigt inne på alternativ tre, då vi har för avsikt att behålla båten och tänker inte så mycket på andrahandsvärdesförlust o s v. Det viktiga är att vi kan fara runt på havet och känna oss något så när trygga. Vad händer nästa gång, ger sig någon por i motorblocket eller nåt liknande, hur dyrt blir det, finns det reservdelar m m? Blev något av en väckarklocka det här faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de närmare 50 åren jag seglat har det hänt en hel del. Någon handfull mast och riggproblem samt några skörade segel, men mest har det varit motorer som krånglat och jag har fått seglat hem ett antal gånger, långt och kort, med en icke fungerande motor. Propeller har jag aldrig tappat. Flört Men jag har fått rep i proppellern ett antal gånger - senast idag Skrikandes

Jag skulle faktiskt aldig kunna tänka mig att ha en ren motorbåt, men jags kulle heller aldrig kunna tänka mig att inte ha en segelbåt med en ordentlig motor (som visserligen kommer till att krångla - men ändå)

 

Jag tycker du skall byta axel enl. 2. Har du råd att byta motor är ju inte det fel heller om du har en bra mekaniker. Då slipper du ju en del dubbeljobb senare.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall byta axel enl. 2. Har du råd att byta motor är ju inte det fel heller om du har en bra mekaniker. Då slipper du ju en del dubbeljobb senare.

Jag ser det som en säkerhetssak, det har sagt plonk en gång och med hänsyn till åldern på grejorna, flyttar man kanske bara plonket till nästa del i kedjan, och skall undersöka hur stora ekonomiska muskler som erfordras. Har tänkt mig Lombardinis 13-hästars, tror den blir lagom till 3,3 ton båt.

Många plonk kan innebära rätt så höga kostnader då det, enligt uppgift, inte finns reservdelar till vare sig motor eller backslag. Frågan är ju bara när man ångrar sig för att man inte gjorde något mer än att stoppa ett finger i hålet, och när alla fingrar och tår tagit slut. Då står jag likväl där och tittar upp mot en stor investering att jag bedrivit palliativ verksamhet på något som jag vet kommer att braka ihop.

Ytterligare en anledning till att jag överväger att byta motor har med hustruns råstyrka, eller avsaknad av råstyrka att göra. Backslaget är trögt som bara den och skulle det hända mig något, så kan det gå illa.

Jag är rätt så händig och har mekat en hel del i mina dagar och har en bra mekaniker som jag kan luta mig emot. Tycker även att det är bra om man vet hur delarna sitter ihop, så jag tyckar att alla som har möjlighet skall medverka vid reparationer på deras respektive farkoster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en Bianca 27 du har. Det var min första större segelbåt som jag köpte efter höstormen -79. hade den i ca 20 år. Jag hade en 10 MD6A. jag tyckte den var i svagaste laget. Jag hade nog gått upp ett snäpp från 13 Hk

Var ju seglare på den tiden och hade aldrig haft nån motor i nån båt. Det skulle jag inte ha i Biancan heller. Min mor, som jobbade på Volvo Gbg, kom till slut med en låda innehållande en motor och ställde av den vid båten. Hon är en envis kvinna, så det var bara att installera motorn.

Tänkte du göra installationen själv?

Det svåra är ju att få modifierat motorbädden så att det passar och få riktat motorn i förhållande till propelleraxeln.

Idag är ju motorerna mindre och betydligt lättare. Misstänker att den nya motorn väger knappt hälften än den gamla. Kanske tom betydligt mindre. Det är ju inte fel. Man har ju i regel allt för mycket vikt i aktern.

Lycka till med motorbytet.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, byt eländet om de ekonomiska musklerna är i tillräcklig form. Sedan kan du väl alltid få en tröst-slant för den gamla av någon hängiven båtrenoverare om den inte är helt under isen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en Bianca 27 du har. Det var min första större segelbåt som jag köpte efter höstormen -79. hade den i ca 20 år. Jag hade en 10 MD6A. jag tyckte den var i svagaste laget. Jag hade nog gått upp ett snäpp från 13 Hk

Tommy, ja jag har en Bianca 27 och jag förstår att du hade den länge. Passar alldeles utomordentligt till mig och hustrun. Känner att jag vill säkra upp båtåkandet med att göra den här manövern.

Tar till mig ditt råd, så det blir en Lombardini 702M på tjugo hästkrafter och nytt ända bak till och med propellern. Det kostar en del, men innebär att vi tar bort en massa bekymmer de närmsta åren, och får tid till att segla utan att oroa oss för maskineriet och dess funktion. Funderar på att göra det mesta själv i höst/vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biancan var min första större segelbåt. Jag hade den i 20 år.

Låg vid ett tillfälle i mitten av 1980-tale, vid Bua Sanar i inloppet till Åby-forden. Det var en fruktansvärt varm dag, sed strålande sol från en klarblå himmel. Hade lagt en presäning över bommen för att få lite skugga. Satt själv i sittbrunnen och det rodde förbi ett par i en dinge. När de passerade Biancan sa en av dem:Å titta - en riktigt klassisk båt. Jag tyckte båten var alldeles ny och såg ut som en båt skulle göra.

Det kan nog va bra med en stabil båt. Ni måste ju ut på havet direkt vaje gång ni skall ut. Var i Ystad 2005, när jag seglade hem min dåvarande båt från Stockholm. Låg visserligen i Kåseberga natten innan, men kände ett inre tvång att gå in till Ystad eftersom jag varit i haparanda med båten året innan.

 

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 02 augusti 2010 | 10:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lombardini är ett bra val. men deras billigaste foldingpropeller  är inte att rek ta flexifold om du vill ha folding,  men det är väl inte intressant  på en långkölad  axel.

sen är lombardini s vacum ventil som dom skickar med  ett skämt. men annars är dom skit bra. små lätta  stryktåliga och moderna. bra pris.  20hk lär göra fint på bianca 27 . den motorn är väl 2cyl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lombardini är ett bra val. men deras billigaste foldingpropeller  är inte att rek ta flexifold om du vill ha folding,  men det är väl inte intressant  på en långkölad  axel.

sen är lombardini s vacum ventil som dom skickar med  ett skämt. men annars är dom skit bra. små lätta  stryktåliga och moderna. bra pris.  20hk lär göra fint på bianca 27 . den motorn är väl 2cyl.

Roligt att en expert som du tycker om mitt motorval. Naturligtvis kommer där att sitta en vanlig trebladig propeller. Behöver inte några racergrejor till den kroppenFlört.

Tar till mig det där om vacumventilen. Är i Amsterdam nu och så fort jag kommer hem, skall jag börja med att plocka ut den gamla motorn och de propelleraxeldelar som inte passar, (d v s alla delarna). Sedan finns det en gigg som jag kan använda för att slippa hålla på med motorn när motorbädden skall passas in. Hoppas det går utan alltför stor smärta

Jag och hustrun gick och botaniserade vid Sixhaven, marinan som ligger väldigt nära centrum i Amsterdam. Där låg en svensk båt, gissa vilken modell............ Jo det var naturligtvis en Albin Vega, vad annars träffar man på ute i vida världen. Blev själv rätt sugen på att ta mig till Amsterdam sjövägen, och Sixhaven verkar ju vara ett alldeles utmärkt ställe att ligga på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...