Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PrimeX

Varning för Västerviks Gästhamn

Rekommendera Poster

Vill verkligen varna för Västerviks Gästhamn. Maken till otrevligt bemötande har jag aldrig varit med om. Både hamnkaptenen som, meddelade efter att vi haft synpunkter på att det fanns platser kvar i hamnen som de ansåg vara full (485 platser med el och vatten !!!) helt enkelt att vi inte var välkomna i hans hamn till den otrevliga personalen i butik/reseptionen.

Han meddelade också att hans hamn minsan var en privat marina och ingen jäkla jumbo-humbo kommunal hamn.

Vi var inte de enda som råkat ut för denna behandling utan ett stort antal båtar som insåg att Notholmen var betydligt trevligare hade råkat ut för liknade.

mer om vad som hände. http://x-412-primex.blogspot.com/

Jag skämdes då jag tagit med två vännbåtar till min gamla hemstad och råkat ut för denna behandling.

Hur en turist stad som Västervik kan sälja ut sin gästhamn till sådana idioter är för mig en gåta.



Senast ändrad av PrimeX | 26 juli 2010 | 23:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra för en annan nordostsmålänning i exil. Ska hem dit i slutet av augusti för helgsegling i hyrd båt med gamla pappsen, så jag tackar för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vilket tips? Vi har väl bara hört ena parten !!!



Senast ändrad av sdk780 | 28 juli 2010 | 15:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

sdk780 skrev;

Vilket tips? Vi har väl bara hört ena parten !!!


.......................... och med den kommentaren så avfärdar du PrimeX som en person som bara vill glänsa, samt att medvetet försöka lura läsarna av denna tråd?

I min sinnesvärld så utgår jag inte från, per automatik, att någon luras. Kanske lägger till och tänjer på viss del av en berättelse ibland, men att berättelsen i sin helhet är riktig, d.v.s berättaren har verkligen råkat ut för det som hänt. Om man inte tror på det som delges en, så behöver man ju inte bry sig, utan då går man vidare och läser någonting annat.

Tycker nog du kan ta reda på lite fakta själv i så fall, genom att ex.vis ringa den s.k gästhamnen och prata med hamnkapten, så att du får lite annat att tänka på än att reta upp dig på andras tråkiga upplevelser.

Tack för upplysningen el Capitan! Har vänner som är på väg längs kusten och som hade tänkt övernatta i Västervik, om några dagar, om inte vädret som är på G ställer till det för dem, vill säga! Notholmen var det som gällde, eller hur?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i denna hamn 2008 och 2009 och gillar den inte pga attityden: opersonligt och ovänligt, hög stakett med svängdörr och passerarkort för att få gå på toaletten, det är också en av  sveriges dyraste gesthamnar. Jag har varit i många hamnar i Sverige och utomlands och det finns inte en enda som jag minns med obehag förutom just den i Västervik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har delvis samma erfarenhet, åk till Oskarshamn i stället och möts av en annan attityd och prisnivå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du läser mycket ut av den enkla meningen dessutom ting som inte existerar. Var har jag avfärdat honom? Innebörden är ju att jag inte har hört den andra parten varken mer eller mindre. En sak har i stort sett alltid två sidor eller tror Du alltid blint på allt som står i dagspressen? ;-)

Jag låter mig inte påverkas av att någon ensidigt sågar en part utan att få veta hela historien och i dom fall man inte får veta alla sidor av saken så tar jag det med en nypa salt.

Vi vet ju inte hur PrimeX har uppfört sig mot personalen eller var Du där? Det innebär INTE att jag avfärdar PrimeX utan som sagt helt enkelt, vi var inte där och då blir det fel att bara lyssna på en part.....Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma med TS. Vi var inne i V-viks gästhamn för någon vecka sedan och maken till

nonchalant och otrevligt bemötande från gubbjä-ln på marinan får man leta efterTungan.

Kan för övrigt instämma i att O-hamn har en trevlig hamn och framför allt en trevlig hamnvärd.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Påpekande till sdk780;

Det är många inlägg på detta fora som handlar om att folk berättar om en upplevelse dem haft. Om läsaren alltid skulle kommentera dessa berättelser så som du gjorde och utgå från att påståendena är svävande, innan man hört alla parter, och som jag också tycker din komment visar på, så skulle vi troligtvis inte få någon som ville berätta något till slut.

Den kommentar du gjorde, tycker jag således var totalt ovidkommande och onödig och något du kunde besparat oss övriga, plus trådskaparen!  Så ja! Jag tycker du var negativ i ditt sätt att kommentera och som jag avslutade med i andra stycket; Om man inte tror på det som delges en, så behöver man ju inte bry sig, utan då går man vidare och läser någonting annat, detta tycker jag fortfarande!

Tror knappast att PrimeX intension var att påverka, utan bara att få skriva av sig den frustration som troligtvis följde på en sådan upplevelse. Att följden blev att dem som läste blev upplysta av det han skrev, tycker inte jag är av ondo, för det är ju en sak som är upp till vara och en av läsarna att avgöra sanningshalten av själva!

Och du! Jag skrev inte att jag tror på allt jag läser utan I min sinnesvärld så utgår jag inte från, per automatik, att någon luras. Kanske lägger till och tänjer på viss del av en berättelse ibland, men att berättelsen i sin helhet är riktig, d.v.s berättaren har verkligen råkat ut för det som hänt. Vad jag i övrigt tänker eller tror på, kan bara jag själv veta, så det är knappast mödan värt för dig att spekulera i ens en gång!

Mina vänner som jag berättade om, var dock tacksamma för upplysningen jag delgav dem vid 18-tiden. Berättade även om vad andra hade tillfört tråden, i form av egna upplevelser, likt PrimeX, så nu lär dem försöka gå till  Oskarshamn istället. Din kommentar utelämnade jag dock helt och hållet!

Ledsen om jag var för rakt på sak, och om detta sårade ditt ego, men om man som jag jobbat med personer som alltid ifrågasatte, allt och alla, vad dessa än påstod eller berättade, så är det ibland svårt att låta bli att göra ett påpekande, likt mitt!  Oskyldig

I övrigt, intet mer att förmedla. Lovar att varaTyst , om än fortsättningsvis Glad !




Senast ändrad av Gobben | 29 juli 2010 | 19:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har skrivit ett inlägg om detta tidigare med och det är lite tråkigt då vi har nära dit och det är en trevlig stad i övrigt =) Jag har ett mail som jag skall skicka till dem på marinan, jag har också pratat med turistbyrån i Västervik så de vet om att vi som kommer vattenvägen inte blir helt schysst bemötta varje gång.

Vi skall med ta notholmen nästa gång!

Under denna sommaren när vi seglade runt Sverige så hörde vi flera som inte var nöjda tyvärr. Däremot  så kan jag hålla med om att Oskarshamn är trevligt, det betyder så mycket. Även Kristianopel, Simrishamn och Borgholm har varit bra denna sommaren =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att man borde höra bägge sidor i frågan. Dock är det här så gott som omöjligt.

Oavsett anser jag att det är bra, att folk berättar om sina erfarenheter här (ensidiga eller inte), för det ger oss som vill ta del av informationen, en möjlighet att fatta dom beslut vi vill, huruvida vi går till en hamn, eller annan. Framför allt om det för övrigt väger lika. Bra (ex. Oskarshamn) såväl som dålig (ex Västervik) kritik är alltid välkommet och jag baserar nog en hel del på andras erfarenheter och rekommeendationer gällande platser jag inte besökt.

Nu verkar det dessutom som om flera här har haft samma upplevelse och det visar väl i viss mån åt vilket håll det lutar. Nu menar jag dock inte att 300 miljarder flugor kan inte ha fel - ÄT SKIT!Glad.

Men båtfolk är av en viss typ och det kan nog vara en fördel om hamnkaptenen har lite erfarenhet och koll på ankommande båtars behov. Dessutom är det väl ett serviceyrke där man bör bemöta kunder positivt och vara lite ödmjuk OCH konfliktundvikande. Tror inte att hamnkaptenen i fråga var trevlig och service inriktad om han skickar bort en eventuell kund. Ej heller tror jag PrimeX hittar på denna sak, utan blev faktiskt bortskickad.

Conclusion: Oavsett vad som skett (om inte PrimeX direkt hotat hamnkaptenen), så har hamnkaptenen agerat fel och misslyckats med sin försäljning och kundbetjäning.

Trevlig helg på er alla

/Leif

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte på forumet så ofta därav sen kommentar.

För info så hotade jag inte hamnkaptenen, vi försökte vara hövliga, vilket krävde ett viss mått av självbehärskning.

Jag skrev en insändare till Västerviks Tidningen som de tog in två dagar senare. (en halvsida). Här har hamnkaptenen haft alla möjligheter att komentera men inte ett ljud.

Jag skulle också gärna vilja veta varför vi blev behandlade som vi blev. Kanske en dålig dag, frugan hade bråkat, hunden rymt, vad vet jag. Men det kändes inte speciellt proffsigt och service inriktat i alla fall.

Men gå gärna till Västervik, det är en jätte fin och trevlig stad, men hoppa över Gästhamnen och gå till Notholmen eller Solbergs udde istället.

 

JanO..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var där -08, inblåsta i 2 dygn, jag ville låna torktummlaren för att torka blöta kläder, vi hade tvättat lite ombord, men i allt regnande så torkade det ej. Jag gick till receptionen, efter att jag väntat i ca 3-4 min, på att den unga damen bakom disk, pratat färdigt med sin polare i mobilen, ( hörde samtalet, det var fest på gång ) Så ställde jag frågan. Det blev nobben, jag måste boka en hel tvättid och därmed betala för det. Mitt förslag var att jag skulle betala hälften, för bara tummlare, men nej. Till saken hör att inte en enda tid var bokad. Det blev en principsak för mig ( kanske lite löjligt ). Men pris för smidighet får dom nog inte.

PS.

Kläderna torkade till slut i alla fall.

DS.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket tacksam för folk som berättar om sina erfarenheter, både positiva och negativa. Jag tycker man skall respektera det, har man själv en annan erfarenhet så beskriver man den i stället.

Sverige är ett land där det är nästan omöjligt att komma med kritik, även konstruktiv dito. Har Ni funderat någon gång hur arbetsgivarna beskriver sina anställda i t.ex avgångsbetyg, uppifrån ner:
- Outstandig - någon som är en riktig stjärna, kanske de bästa 5%
- Excellent - någon som är riktligt bra, kanske 5 - 25%
- Very good, en medelmedarbetare, skulle kunna tänka mig 25 - 75% uppifrån räknat
- Good - anställs bara när man inte får tag på någon bättre, alternativ skall jobba under överseende av någon
- och för de helt värdelösa så önskar man lycka till på nya arbetsplatsen.

Mao så får man aldrig uttrycka sig kritiskt till/om någon.

Jag misstänker att det funkar likadant i grundskolan utan betyg, där bra prestation betyder att han har inte lärt sig något (men inte misshandlat läraren heller). Hur många fattar detta fikonspråk ?

Mao så skall vi väl önska hamnen i Västervik 'lycka till' ?



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 31 augusti 2010 | 20:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang inlägg från SDK780

Om man klagar på Biltemas bottenfärg (som vissa gör på MG), ska man då vänta tills man får höra versionen från den andra parten, dvs Biltema (hur färgen ska målas, antal skikt, temperatur, etc etc) ?

Jag ser MG som ett ställe där man bl.a. kan delge andra medlemmar sina egna upplevelser och erfarenheter. Sedan får var och en värdera dom själv.

 

 



Senast ändrad av ulfa | 31 augusti 2010 | 21:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi låg i Västerviks gästhamn 2 dygn i slutet på Juli. Cirkulerade några minuter hamnen men sen kom en snäll hamnkapten o fixade en plats o hjälpte till med förtöjning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gästade V-vik i maj, och mötte en inte-så-service-minded hamnkaptenska. Trist bemötande, tomt i butiken och märkligt arr med alla staket. Omöjligt att komma i nära med bil (besättningsbyte). Lite closed-community-tänk som jag inte gillade alls. Om det är åt det hållet ViaMare-gruppen går så hejjar jag inte på den utvecklingen.

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Via-Maregruppen har satt i system att köpa in alla marinor de kan komma över. Sen hittar de på en massa förbättringar som inte den vanlige båtägaren frågar efter och höjer hamnavgifterna väldigt.

För att finansiera dessa inköp har ViaMaregruppen ett finansieringsföretag, förklätt till räddningsservice-försäkringsbolaget  Sjöassistans.

Redan Volvo på sin tid, på 50-talet, förstod att man kunde låna pengar superbilligt av bilköparna genom att höja försäljningspriset på bilarna och i stället ge 5-årig vagnskadegaranti. Nu försöker Viamare att köra samma trick på båtägarna. Försäkringspremien betalas långt innan ev. utnyttjanden av försäkringen äger rum.

Den som alltså ogillar Viamares satsning på att monopolisera gästhamnsverksamheterna i Sverige och trissa upp hamnavgifterna till enorma nivåer via meningslösa serviceutökningar skall alltså inte bara bojkotta alla hamnar som Viamere lägger under sig, samma bojkott skall också riktas mot Sjöassistans. Gå med i Svenska Sjöräddningssällskapets TROSSEN i stället!



Senast ändrad av Seawolf | 02 september 2010 | 20:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi låg i V-Viks hamn i sommras.

2 dygn pga motorservice vm final.

Himmla trevliga tjejer i butiken Hamnkapten(tror jag att det var) hjälpte till med alla delar jag behövde ,dessutom så gav han bra tipps hur jag skulle göra.

Även de delar han inte hade hemma tipsade han om alternativa platser där jag kunde finna dessa varor.

J-a dyrt var det dock.Dyrare än fina Sandhamn tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer ViaMaregruppen in i det här sammanhanget? Inte äger de gästhamnen i Västervik i alla fall. Storebro båtar äger de ju, och de finns i Västervik, men det är den närmaste koppling jag kommer att tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Westervik Waterfront AB äger Västerviks marina, de är -så vitt jag sett- ingen del av ViaMare-gruppen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

My mistake - fick för mig att så var fallet. Fel av mig.Skäms

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Företaget Westervik Waterfront ingår (enligt Viamares hemsida) i Viamare Sea Club, det framgår inte om Viamare är ägare. Bolaget har en styrelse som består av Susanna Swaan, 38 år och Carl Christer Andersson, 54 år.

Omsättningen 2009 var 1 815 000 kr

Årets resultat 2009 var 12 000 kr.

S:a oms tillg. 83 000 kr (146 000, 2008)

S:a anl tillg. 4 371 000 kr

Långfristiga skulder var 2 756 000 kr

Eget kapital: 297 000 kr, (2008, 359 000)

Kassa likviditeten 26.6% 2009,  (73.0 (2008))

Soliditet 24.3 %

Så ser det ut i bolaget. Jag kommer gräva lite mer i bolagets affärer och hur kommunens aggerande vid markhantering mm har skötts under åren.

Det får bli mitt vinternöje när seglingen är slut för året. (Ja jag är långsint Skäms)

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bättre förr... ordning o reda.

Var där förra helgen och kan bara hoppas att det blir mycket bättre...

Tjejerna på bryggorna måste utbildas om hur och var man lägger båtar dessutom kan man inte dela ut olika budskap från bryggorna vid planerad tillägning med större motorbåtar bland ett gytter av bojar.

Priserna har stigit kraftigt och vad jag såg under dessa dagar får man inget mervärde för det.

Hoppas vi alla får en fin sommar i Västervik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det visserligen ett par år sedan vi besökte Västervik och dess gästhamn men vi upplevde också då att det saknades en del gästfrihet i gästhamnen. Men jag vill inte skylla allt på gästhamnen och dess ägare. Jag har besökt staden lite nu och då med fritidsbåt under de senaste 30 åren och det var en helt annan stämning på 80- och en bit in på 90-talet i både hamn och stad. Det man möts av idag då man vandrar in mot staden är en välkomstkommitté av stadens A-lag som sitter/ligger på parkytor och förtär div. drycker. Tomglas/burkar spridda lite här och var. Och sedan, som sagt, en gästhamnsledning som knappt ens kan tillhandahålla toaletter. Man får en känsla av att vi gästbåtar bara ska finnas där som en sorts snygg kuliss inför andra turister men att vi ska nöja oss med een usel standard.

Förfallet i gästhamnen, som för 20 år sedan var en av kustens bästa och trevligaste, inleddes någon gång på 90-talet då dåvarande förvaltaren Hugge lämnade över till ny ledning (vet inte vilka). Man införde t.ex någon löjlig typ av passer-kort som gjorde att man bara fick göra ett fåtal toa/dusch-besök per dygn. Hela gästhamnsanläggningen missköttes och de butiker som förut fanns i hamnen lämnade området.

Men jag tror som sagt att man inte bara kan beskylla gästhamnens ägare för vad som hänt -ansvaret måste även ligga på kommunen politiker som dribblat bort sin placering som en av ostkustens trevligaste sommarstäder genom en rad korkade beslut. Jag tror att det är där man får börja -köp in en (dyr) konsult som kan definiera vilka fel som begåtts de senaste 20 åren och en åtgärdsplan vad som behöver göras för att få ordning på förfallet.

Visst klagas det en del här i MG men jag tror att vi fritidsbåtförare måste visa att vi inte gillar det som händer och det kan vi göra genom att upplysa varandra om t.ex dåliga gästhamnar. En fin och välskött gästhamn borde på samma sätt berömmas så att de kan få många betalande gäster.

Är det förresten någon som har något att säga om Mariefreds gästhamn i Mälaren? Även den var fin och välskött för 20 år sedan, sedan har det gått utför med bottennotering för 4-5 år sedan då ingenting funkade. För ett par år sedan togs hamnen över av ett privat bolag, också här med en ViaMare-koppling. Nu har jag inte besökt hamnen sedan dess och vet inte hur det ser ut -någon som vet? Även här tycker jag kommunen har ett ansvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som om pesonalproblemet är löst i år för det springer folk överallt och är hjälpsamma men 320kr/natt.... lite väl i överkant....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...