Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Pirayan

Byte av generatorrem på en Mercruiser 5,7L

Rekommendera Poster

Hejs

Senast jag va ute så larma det att generatorn inte laddade. Detta efter att remmen slirat så jag spände den. När jag sedan kom i hamn så såg jag att hela remmen hoppat av. Den andra remmen (vattenpump m.m) ligger utanför så generatorremmen måste ha krängts under.

Nu undrar jag, nu när jag ska sätta på en ny generatorrem, är det något jag måste tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att remmen hoppar av är inget bra. Betyder att något inte ligger i linj, kan va så enkelt att en justering måste till, annars KAN det va något lager son har gått åt pipan som får en remmskiva att ställa sig snett.

Så, kolla alla lager, samt att remmhjulen står i linj, om inte dom står i linj, forsök att justera eller byt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaaa...har jag inte tänkt på. Min tanke att den hoppat av va för att den kanske slirat för mycket på ett och samma ställe. Men nu känner jag att det är klokt att även kolla så dom sitter i linje.

Något annat man bör tänka på? Det enda jag vet att man ska spänna remmarna så att dom sviktar ca 1-1,5cm och att man inte ska kunna vrida en rem mer en 90grader (kvarts varv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...