Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Terrafobica

Va f-n har hänt mig? Jag har ledsnat på båtlivet.

Rekommendera Poster

Fick båt med mammas mjölk och på den vägen har det varit nu i snart 50 år.  Jag bor i båten april - oktober och även en del vintertid eftersom jag numera ligger i sjön året runt.  Att få vara ifred i en båt är svårare än man kan tro, än den ena, än den andra klättrar ombord på båten i klubben utan att knacka på.  Har flera gånger sagt ifrån och nu på senare tid även satt upp en skylt där jag ber om respekt för privatlivet.  Men för några veckor sedan fick jag frispel när plötsligt sittbrunnen var full av folk fast vi ville vara för oss själva, och nu har det totalt runnit av mig.  Har försökt att kämpa emot mina dumma känslor men det går inte, båten är sedan ett par veckor på blocket och det sista av privata saker plockades ur idag, mår illa när jag kommer ner till den en gång så älskade båtklubben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Tråkigt att höra, men du har väl fått lite för mycket av det goda. Tror dock att du återkommer med nya krafter efter ett tag. Har man sjöben så går det inte över genom att kliva iland bara sådär.

Efter något år så står du där med en båt igen, var så säker. Kanske i en annan form, trailerbart eller trimaran eller något annat bara det är en skillnad mellan det du har haft nu och kommande. Eller så letar du upp rötterna och återgår till det du/ni började med en gång i tiden.

Tappa inte sugen, världen är full av tappade sugar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få vara ensam i sin båt borde vara en grundlag enligt mig. Jag och min fru är mycket sociala men vår båt är lika helig som vårt hem. Där är det ingen som kommer och sätter sig eller tränger sig på och så ska det vara på båten också tycker jag. De fina dagar som bjuds denna sommar åker vi till ensliga stränder där man (nästan) garanterat får vara ifred. Då är båtlivet som bäst tycker jag.

Hoppas du återfår suget, det är förstås få stunder i detta land man kan njuta till fullo i sin båt, men varje gång är guld för själen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämenvaffaen Terra???? Så kan du inte göra ju. du kommer att bli en sur, bitter gubbfan som gnäller på tanten varenda gång det blåser mer än 5 m/s.

Byt hamn/klubb istället för att sälja det du ändå vet att du kommer att sakna mer än morronkaffet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt hem är min borg heter det och i ditt fall är båten borgen en stor del av året. Trist att inte andra kan förstå det men förmodligen trivs de i ditt sällskap.

Alla är vi olika och vi vill koppla av så mycket det går från vardagen när vi är på sjön. Datorn var med ett tag men nu har vi bara en liten transistor och mobilerna som ibland är påslagna. Vi undviker att ligga nära andra och njuter av att bara vara. Frugan utbrast spontant när vi gick förbi Östermarsfladen Gud, så hemskt vilket säger det mesta om just våran inställning till båtlivet.

Längtar ut på sjön när jag nu sitter i stugan uppe i Härjedalen och termometern visar på 4,5 grader. Brrr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men? Så får det ju inte bli!

Fast jag kan förstå att det blir för mycket av det goda. Bryggsegling verkar ju vara en konstart bland vissa i klubben. För min del har det blivit för mycket annat än båt under våren. Bara varit ute några gånger. (Men idag, eller snarare imornbitti så drar jag ut!)

Känns jättetråkigt. Fast man känner ju som man känner. Och att fräsa ifrån funkar ju inte riktigt. Då mår väl alla inblandade bara dåligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stor sympati från mig. Förstår verkligen din frustration även om våra klubbkompisar aldrig skulle gå ombord utan att blivit inbjudna.

Men i år ligger vi med aktern inåt för att få på byggmaterial enkelt och alla kan se både in i sittbrunnen och ner i båten. Avskyr det!

En undran som jag har är om man kanske förminskar glädjen med båtlivet om man har den i året runt och bor väldigt mycket ombord. En sak med det hela är ju att båte ska kopplas ihop med vår-höst och ledighet.

Vi bor ombord hela vattensäsongen men jag har hittills vägrat ha nattjour ombord då jag inte vill koppla ihop kojen med jour-stress.

Kanske ska du börja med att ta upp båten i år och se hur det känns vår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Har varit med om, då jag hälsade på hos svärföräldrarna på somrarna uppe i trakterna av Gällivare, att det kunde stå någon, för mig okänd, och laga kaffe då man steg upp på mornarna (alla känner alla i småbyarna, och ingen låste på 70/80-talet). Men här hemma har jag aldrig hört talas om ett sådant sätt att umgås, någonsin!

 

Både hem och båt är din borg som ingen utomstående, oavsett närhet till, klampar in/ombord objuden! Inte ens mina barn skulle komma på tanken att komma rännandes utan att tala om det först och dem jag umgås med brukar ringa om dem är i närheten och vill hälsa på oförhappandes. Man kan ju faktiskt vara upptagen med viktiga saker, exempelvis som att duscha tillsammans!  Tungan

 

Folk som inte respekterar vad man tycker och önskar, ger jag ärligt talat inte mycket för. Sådana bekanta kan man gärna vara utan! Hoppas du kommer på andra tankar under vintervilan och förjestanes, gör dig inte av med båtplatsen. Den kanske du kan permanentbyta, mot plats i annan marina. Kan vara lite bökigt men väl värt ett försök, och du har ju vintern på dig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova husvagn ett litet tag ..........  Då kommer lusten till båt garanterat tillbaka.

 

 

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte tröttnat på båtlivet utan du har tröttnat på båtklubben och des medlemmar !

 

Mitt tips ... BYT BÅTKLUBB !

/ Jocke :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goa svar.  Var ner idag och öste jollen, men när det var gjort blev det hemgång igen, ingen som helst längtan efter att sova kvar, märkligt.  This is it, i´ m sorry.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 10 år sedan tappade jag också sugen helt efter att varit på sjön flera gånger i veckan hela sommarhalvåret. Efter att hyrt stugor i Danmark och Bohuslän i 8 år slog båtsuget till med full kraft igen när vi för 2 år sedan hyrde stuga i Ulebergshamn. Nu är jag lycklig båtägare igen och njuter varje sekund när jag är på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig läsning från en så inbiten båtmänniska och forummedlem, kanske man kan diagnostisera det som båtutbrändhet, nä skämt åsido, ta ett sabbatsår och byt klubb under detta, starta om och sätt ner foten om det blir för mycket spring. Lycka till Terra! Jag hoppas av hela mitt hjärta att du inte lämnar oss här....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner mig själv mätt på båtlivet just nu, kanske för att vädret har slagit om rejält (oj vad det regnade i helgen). Men precis som med partner och jobb, så går det väl både upp och ner med lyckokänslan?

Bra förslag att byta båtklubb.

Ett annat förslag är att ta en paus resten av året. Ta upp båten extra tidigt och vänta till i mars 2011 -- hur känns det då? Är intresset då fortfarande stadigt lågt, så är det väl ingen nackdel att sälja båten på våren...

Värt att fundera på är väl också vad du ska göra istället, på fritiden, på somrarna... Tror att det är bättre om man byter till något roligare, än att fly från det som känns trist. Själv håller jag just nu på att välja el-cykel, för att börja cykla till och från jobbet (15 km enkel resa) utan att bli svettig (250W hjälpmotor när man trampar och det går långsammare än 25 km/h). Finns många olika vägar för mig att välja på, så jag tror att cykeln kan ge både lite bättre kondition och många fina upplevelser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kände likadant en gång, sålde båten och köpte ett par kajaker i stället. Kul i ett par år, men sen började det kännas konstigt att inte ha en båt vid bryggan så vi köpte en Scampi för att åtminstone komma ut och bada utan allt packande och paddlande. Har inga ambitioner att utnyttja båten mycket, men vill ha den tillgänglig. Känns som lagom balanserat. Kajakerna används sällan men vill ha möjligheten. Cyklar ofta, ganska kul. Grejen är nog att kunna göra lite av varje så man inte blir så less, och kan anpassa sysselsättningen till vädret.

Mina bästa tips:

1. Cykla i Österrike, se http://www.fahr-radwege.com/startseite.htm

2. Forspaddling i Frankrike http://en.wikipedia.org/wiki/Pont_d'Arc

3. Vandring i Dolomiterna http://www.in-italia.se/textc_1690.asp

4. Svampplockning i Sverige http://www.svampguiden.com/rapporter.asp?k=1

Efter någon av dessa så känns det väldigt skönt med båt också

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Terra,

Såg ditt svar på ett PS i en annan tråd:

Vet inte, men den sanna glädjen finns inte där längre, kan ha att göra med klubben så det blir ett klubbyte först innan jag bestämmer något annat. Sorry trådstartarn, väldigt off topic detta.

Och att du började skriva igen här på Bryggsnack i helgen. Hoppas att du hittar det som passar dig bäst framöver!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror klart o tydligt på att din status inte stiger mer i maringuiden! Moderatorn får hitta på något efter Hedersmedlem, tex 4000 inlägg och man blir 1. klass hedersmedlem!

Nej, nej, skämt bara... Pröva något annat i mellan, välkommen tillbaka om senast 2-3år ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att du känner så! En kamrat till mig har jobbat med diverse vattenarbeten såsom pålning, muddring mm under snart 55 år. Han har så länge jag kan minnas rest så långt bort från vatten han kan under sin semester, då han fått enligt han vatten över näsan alldeles för många gånger. Trist om du lämnar forat då alla olika personligheter behövs och är välkommna att skriva här på marina. I mångt och mycket har du vettiga poänger i det du skriver. Dock har du en tendens att tända till mot mig lite väl snabbt imellanåt. Men som jag har skrivit ovan så behöver ett forum på nätet alla typer av skribenter för att kännas levande! Hoppas att glöden snart vaknar för dig igen!

/Mvh rattballen eller vad var det du kallade mig? Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blev ju en bra slutkläm, ungefär som en politiker som måste säga sista ordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan bli sådär ibland.
Jag var båtlös i ett år ungefär, det gjorde susen!
Suget kom tillbaka - ny båt, nya utmaningar, både seglingsmässigt och på fixfronten. Håller på att lära mig trimmet och har redan en massa projekt uttänkta till både i vinter och kommande vintrar.

Ett annat alternativ är att lugna ner sig litegrann och stanna i lägenheten och skita i att vara i båten 24:7 ett tag, kommer inte suget tillbaka till - säg i vår, då det ju är rätt tid att sälja ändå - så är det bara att lägga ut annonsen igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Närmar mig 60, har tröttnat av andra orsaker.

Vädret samt att man blir kriminell numera för att man tar ett par öl till ansjovismackan.

Finns inte mycke glädje kvar, den försvann totalt med den nya lagen. Storebror ska ha total kontroll tydligen.



Senast ändrad av Ljungbergarn | 16 augusti 2010 | 00:23



Senast ändrad av Ljungbergarn | 16 augusti 2010 | 00:25



Senast ändrad av Ljungbergarn | 16 augusti 2010 | 00:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad skall man säga... Gefanina's ägare gav upp efter nära 30 år tillsamman och han fick 18, i handikapp på golfbanan efter bara en säsong och många timmars vandring. Man kan alltså hitta andra intressen. Han reser nu runt jorden för pengarna han fick för båten i en och tvåveckors resor tillsammans med sin andra livskärlek som alltid var med i båten och ibland med sina gamla båtpolare, mina svärföräldrar. Kanske var båtens namn en ledtråd till vad han tyckte om sällskap av andra, eller så gillade han inte ovälkomna gäster... vem vet...

Föresten såg jag en Terrafobica i sommras under min trip Västerås-Herrestaviken-Slandö Kalv-Mariefred-Södertälje-Midsommar-Härjarö-Grönsö/Granskär-Västerås. Kanske var det du som hade den fina segelbåten?



Senast ändrad av Jerhed | 16 augusti 2010 | 01:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...