Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
LeifG

Räkna / Mäta distans

Rekommendera Poster

Hej

Undrar om någon av er känner till någon bra web-sida, där man kan räkna ut distansen mellan två eller flera olika punkter till sjöss. T.ex. om jag vill segla från Mariehamn till Sandhamn, sedan till Gotland och vidare till Öland. Ungefär som en motsvarighet till karttjänsten på eniro.se, men till sjöss och internationellt.

Det är ändå dom långa avstånden, som inte ryms på ett eller några kort, som är svårast att räkna ut.

Önskar alla en fortsatt fin och trevlig seglingssommar! Glad

/Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet att man kan välja sjökort och mäta av stånd på Eniro.se ??  Det fungerar jättebra !!

Annars har jag inget mer tips......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ladda hem Google Earth! Där kan du antingen lägga en bana eller lite grövre mätning genom att du punktar upp. Du kan se km, sjömil, centimeter, yard.... 

I övrigt himmelriket för en kartnörd. Dessutom kan man ladda upp egna bilder som alla andra användare av programmet kan se. Ligger en hel del bilder från skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en nyare Garmin plotter med täckande sjökort över området kan du köpa programmet Garmin Homeport för pc och lägga in rutten där och då får du avstånd mm. Funkar kanon och man kan även exportera rutterna till Google Earth så att man ser att allt stämmer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ser man hur bra detta forum är. Glad

En fråga och inom en timme har man tre kompetenta svar.

Tack till er alla! Det var det här jag var ute efter.

- Brandur - Eniro är utmärkt inom Norden. Den använder jag gärna där. Eftersom jag inte beskrev exakt vad jag var ute efter, så torde Eniro räcka. Nu behövde jag dock sträckan Karibien (Nussau) - Azorerna - Lissabon - Eng. kanalen - Skagen - Göteborg. Oooops ;-)

- SR220CC - GoogleMaps fungerade utmärkt på långa sträckor för att få ungefärlig sträcka. Stort tack.

- 666D3 - Japp, Garmin plotter har jag. Dock inte homeport och ingen täckning över Atlanten Tungan. Det blir att skaffa när det är dags för resa.

TACK än en gång för givande svar.

/Leif

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...