Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lundemo

Byte av topplockspackning åt helsike, vad gick fel?

Rekommendera Poster

Fortsättning på inlägg http://www.maringuiden.se/forum/;thread=359008

Inhandlade packning för cylinder (blev en 1,2 mm istället för 0,8 som är brukligt för B20B), ventilkåpa och avgaslimpa. Inga problem att byta packning. Drog allt med momentnyckel till c:a 9kg (verkstadshandboken sa 8,5-9,5). Ställa ventilspelet var inga problem och sen kontrollerades kompet 11-11-11-11 (lite frågetecken för att jag inna bytet hade 12-9,5-9-12,5) Hur som hels startade den utan problem, gick perfekt på tomgång, men tryckte ut vatten ur det slutna systemet då jag gasade upp runt 3000 varv.

Stängde av och kollade alla anslutningar vilket var OK, Kollade oljanb av en händelse och..... där var det grått och vattnigt???

Slet av ventilkåpan igen, kollade toppbultarna igen med momentnyckeln och efter 5 minuter körning så var dragmomentet mellan 6,5-9???

B20 har ju järntopp, men kan det vara så att den ändock slagit sig?
Drog alla toppbultar till 9,5-10 kg.

Frågan är kan det varit så att det läckt mellan vatten och olja p.g.a att det skilde mellan momentdraget på bultarna och kan det ha hjälpt med att dra dem till 10kg nu.

Kan det ha hjälp och är det lönt att slå i ny olja; oljefilter och hoppas det löst sig???

Tacksam för svar frå den som haft erfarenhet av liknade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några grejor som kan va fel.

 

1. Man bör ha nya bultar

2. Gängorna i blocket kan vara rostiga gör rent dessa med gängtapp.

3. Vatten, olja, rost eller annan skit kan finnas i gänghålen gör rent.

Dessa grejor kan påverka momentet

Hoppas det löser sig

MVH HenkeCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte du olja efter att du hade haft av toppen?

Mycket vatten rinner ner om motorn inte är dränerad.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska efterdra toppen efter varmkörning. Påverkar även dragmomentet.

Men om det trycker ut i kylvattnet. Kan det vara så att toppen spruckit?

::Harry:: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inge olje-vattenutbyte fanns innan jag öppnade toppen, men en avbränning av packningen mellan 2:an och 3:an.

Dränerade till viss del motorn innan avlyftet men det var ändock vatten i kanalen. Kan ju ha missat att det runnit över, eftersom det inte blir grått innan det blandat sig ordentligt.
Men är annars helt säker på att det så svart och fint ut, samtidigt som det inte var ens en droppe vatten i cylinderloppet på 1:an och 4:an.

Saknade tyvärr gängtapp, så Nej jag rengjorde inte innan bultarna monterades.

Verkstadshandboken för B20 säger att det skall efterdras på B20A men inte på B20B. Blev inte klok på den formuleringen och varför det var så, men så står det!

Nu har jag efterdragit till 9,5-10kg, Byter oljesfilter och olja och hoppas på det bästa.

Fråga? Kan det vara behov av att byta fler ggr, kan man underlätta med att sjölja ur med
fotogen eller liknande innan oljepåfyllning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mkt viktigt att det är rent i botten på bulthålen - ev vatten eller olja i dessa kan medföra att man spräcker blocket. Det blir en mycket stark hydraulverkan när man drar ner toppbultarna. Det bästa är att blåsa ur hålen med tryckluft innan man återmonterar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte helt otroligt att du redan har en spricka i blocket eller i toppen. Gör ett leak down test. Dvs med en speciell manometer och tillkopplad kompressor provar du om trycket i cylindern kvarstår då kolven står i topp. Kolla för alla cylindrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte nog understrykas!!

Även om nog blocket klarar sig i de flesta fall så är det vanligt att man inte kan dra tillr hårt: Bultarna bottnar helt enkelt mot gegget i bulthålen och du momentdrar bara bultarna utan att få med toppen om man så säger. Det där med efterdragning rekommenderas, men i ditt fall när du tappat frn 9.5 ner till 6.5 kg så ligger inte problemet i missad efterdragning utan att du helt enkelt inte kunnat dra tillr hårt i förstaläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lundemo jag håller med KillerBo i det där med momenttappet på bultarna. I och med att du startar och varmkör bör i och försig bultarna bli lite längre pga termisk expansion, toppen kyls ju, så den utvidgas inte i samma grad som bultarna, så därför uppstår en skillnad i längd/höjd. Du bör däremot ha ungefär samma förlängning av bultarna om kylning respektive uppvärmning är jämn och fin. Om du däremot har kvar oljesörja i bulthålen kan det ha förhindrat att du drog toppen och istället endast drog bulten. Mutten drogs möjligen mot den ojängade delen av bulten och bottnade mot oljan som gjort bulten längre. Kolla därför så att alla bultar ser ut att hålla lika längd över den åtdragna muttern.

Men om vatten spolar ut ur tändstifthållen då du kör runt motorn kan det vara antingen ett enkelt problem eller ett svårare problem. Om båten ligger i vattnet och den inte startar snabbt byggs inte tillräckligt med avgastryck upp för att pumpa ut kylvatten med resulatet att vatten kan komma in bakvägen och in i cylindrar. Detta gäller sjövattenkyld båt.

 Om toppen är tät, jämna moment och komp. prov erhålls kan du fortfarande ha problem med läckande kyllimpa eller sprickor i topp elle block, om vatten kommer in under gång.

Byt olja och kolla hela tiden oljans kvalitet under provkörning. Vatten i oljan är inte bra. Men skulle något komma in under ditt skruvande så är det ingen fara om det inte finns där under en längre tid. Det är bara svårt att avgöra om det finns läckage om oljan inte är ren och ser ny ut.

Om inget löser sig. Boka tid med en båtmekaniker. Jag har själv anlitat Mobil marinservice (se på wwww.blocket.se). Det kostar en slant men de kan göra underverk med en krånglande motor och ger en del kostnadsfri råd per telefon..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett och annat lär man sig med egna och andras hejarrop.
Kanske inte alltid bäst att lyda det allra piggaste foruminläggen, med att det inte finns några bekymmer eller saker man bör tänka på vid ett byte av topplockspackning.
Men gjort i rätt orning (vilket jag nu gjorde andra gången) så fungerar det ok.

1. Rätt verktyg, B20 har tumnycklar, sen behövs momentnyckel, bladmått och tålamod.
2. Töm motorn på vatten, genom luftskruvarna under oljekylaren samt på blocket (strax ovanför). Detta missade jag med vatten i oljesumpen som följd.
3. Skruva isär och håll reda på vilken del som satt var. (Stötstängerna skall i i samma hål de kom upp ur).
4. Rensa blocket och topp från gammal packning, kontrollera att det inte finns sprickor o dyl.
5. Kontrollera avgaslimpa samt förgasare när allt redan är nere. (Limpan min var i topptrim).
Spola ur limpan om det ser geggigt ut.
6. Tebaks med allt ihop och nu var det VIKTIGT att bulthålen inte var oljefyllda utan väl rengjorda. Först när så är fallet kan man sätta i och dra bultarna från mitten, cirkelvis utåt en bit i taget (3varv) 5-7-upp till önskat moment 8,5-9,5 kg.
7. Skruva ihop resten och det är dax att ställa ventilerna. Vrid nedre remhjulet tills markeringen för 0 står mitt för spetsen på motorblocket.
8. Ställ ni spelet på ventil nr 1,2,3 & 5 så att bladmått 0,5mm går att få in men inte 0,55mm (oftast 0,25 0,3 måttet) Klar med detta så vrid remhjulet ett varv och ställ ventilerna 4,6,7 & 8.
9. Skruva på ventilkåpan, tillbaks med allt annat löst och hål tummarna.

Ps. innan man går vidare så kan det vara bra att ta reda på orsaken till ett haveri på toppen! I mitt fall var det bröstvattenpunpen som hade dålig cirkulation med överhettning som följd, varför packningen brändes sönder. Viktigt är att åtgärda orsaken till felet och inte bara felet, för annars går det ju igen.

Jag åker vidare i sommar med denna åtgärd och avvaktar vintern för en helrenovering av maskin.Cool



Senast ändrad av lundemo | 25 juli 2010 | 01:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...