Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Tubbe

Luft i bränslesystemet på dieselmotor.

Rekommendera Poster

Hej alla sommarvakna dieselentuiaster!

Hjälp mig innan jag blir tokig! Har en nyinstallerad V8 310hkr dieselmotor i min båt (Satt tidigare en bensinare)

Allt frid och fröjd, förrutom att det kommer luft i mitt vattenavskiljande dieselfilter. Så pass mycket luft att det endast går att köra drygt en timme, sen är nivån så låg i filterbehållaren att jag måste stanna och fylla på diesel i filtret. (annars måste jag lufta hela systemet och det vill man ju inte råka ut för, under färd)  Jag har nu bytt alla slangar med klämmor (för tredje gången) Dessutom tagit upp slangen ur tanken, och kontrollerat dessa anslutningar. Allt verkar ok!

Min misstanke nu är filtret, men det är relativt nytt och väldigt dyrt, om jag väl chansar och byter det. Vill inte göra det i första hand, men behöver jag så...

Nu till min fråga! Kan det vara en annan orsak, som ligger bakom? Är jag på fel ställen och rotar?

Kom med någon idé.  Mvh//Norrtälje

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med att ta upp slangen ur tanken o plugga den ta bort den andra delen vid bro pumpen o gör en annordning så du kan pumpa in luft tex med en cyckelpump, provtryck systemet. Använd tex såpvatten som du stryker på överallt, då bör du kunna se vart det bubblar, så har du din läcka. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en slang ner i tanken som sugledning/stigarrör??

Om så är faller kan den ju röra sig i sjögången och suga luft varje gång den är över bränslenivån i tanken.

Bara en tanke som dök upp

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som pentax skriver konstigt med slang i tanken, det ska väl sitta ett rör ner i den. Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart! skall pröva det! Kan faktiskt ta bort alltihopa och koppla till en manometer, så får jag se om den håller trycket. gör den det så har jag bara ett felställe kvar, anslutningen vid motorn..

(Fick faktiskt rådet från en annan också precis, så det är säkert ett bra tips! han tyckte dock att jag först skulle lossa alla anslutningar igen och sätta på dubbla klämmor. Det lät enkelt så jag prövar det först)

Fick jag lite att göra i helgen...

Fler tips mottages!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slang var väl att överdriva! det är en hårdslang av någon plastsort, med sil längst ned.

Den kan alltså ej röra sig i tanken! (Plaströr)

(Det är original, så det är ingen som laborerat)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar inte så tryggt.

Kolla noga så att det inte är någon skada/spricka på stigarslangen.

Min teori är att om det skulle läcka i bränslesystemet någon annan stans skulle det bli beskymmer långt tidigare än en timma.

Det verkar ju funka från filtret till motorn.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle!

Den skall vara provtryckt, dock ej av mig MEN nu när jag tar bort allt (Den är lätt att lyfta ur, bara några minuters jobb) så får den ingå i nya provtryckningen, för min egenkontroll...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det gick väl så där med provtryckningen i semestertider! Ingen kunde hjälpa mig och min egen provtryckning anser jag ej var att lita på till 100! Några gånger tätt medans några gånger misstänkt läckage.

-Slangen är påpressad på nippeln, (Den delen som sitter i tanken)men gick att vrida, om man tog i lite! (I alla fall nu efter mina försök att hitta en läcka) Går den att vrida, så är det väl också möjligt att den kan suga luft där. Helt klart hade det blivit tätt med en slangnippel, OM den hade kunnat gå att få ned i tankhålet.

Det gick alltså inte. Prövade även med najtråd, men även den tog för mycket plats. Nu har jag med SWEDOL`s hjälp satt dit en krympslang. Får se efter provkörning i morgon, om det var tillräckligt. (Satte även dit en NY backventil, då när jag ändå höll på. Vet inte ens om den behövs. Nu sitter den där i vilket fall som helst.

Att hitta en ny tankanslutning vore absolut det bästa men vem har en sådan? Kollat på nätet men ej hittat någon som håller på. Hansen Marine trodde dom kunde få ihop något, men var långt ifrån säkra.

Vet någon vart man kan vända sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet verkar ligga före bränslefiltret, då den andra sidan hela tiden har undertryck.

Man kan fråga sig om det hela beror på konverteringen. Är det orginaltanken (bensintanken) som används? Hur sitter bränslefilter, ledningar och bränslepump i förhållande till föregående montage i höjdled?

Det brukar vara kopparledningar efter filtret och dessa måste naturligtvis vara täta men kan spricka längsmed då man drar åt röranslutningarna. Detta är inte lätt att upptäcka men i detta fall kommer tjuvluft in i systemet efter filtret som kan gå tillbaks till filtret om backventilen ligger före filtret. Luften skulle isåfall inte gå till filtret under konstant gaspådrag men vid upprepade ökningar och minskningar av gasen och vid avstängningar och starter av motorn. Kolla om luft fylls på i filtret då du står med hög tomgång.

Lufta spridarna tills ren diesel kommer ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, jag anänder samma tank. Den gjordes ren vid installationen, så den spelar mig inget spratt. Däremot så kanke det är mindre viktigt vid bensinmotor, att slanganslutningen i tanken inte är hundra tät. Luft in i en bensinmotor spelar mindre roll än luft i en dieselmotor.

Allt annat är bytt vid motorbytet. På utsidan av tanken sitter en kulventil, från den till vattenavskiljande filtret går en ny bränsleslang och från filtret, direk till motorn går det också en bränsleslang.

Från motorn, direkt till tanken, sitter returen.

Hela motorbytet är gjort av en marinfirma, De är medvetna om problement och/men pga semestrar, har jag bara telefonsupport. Detta gör att de också är lite funderamma på var luften kommer ifrån. Däremot tror dom inte det sitter mellan filter och motor, för då skulle luften komma in i motorn direkt och störa. Det låter logiskt men jag blir lite nyfiken på ditt sätt att tänka. Är det möjligt att luftten skulle kunna gå baklänges, in i filtret? I så fall har jag fler slanganslutningar att kontrollera.

Du nämde höjden på filtret. Filtret sitter ungefär mittemellan, höjdledes, mellan  bränsleanslutningen på överdelen av tanken och anslutningen nederdel, motor.

Hur skulle luft bara komma in i systemet vid annat jämn körning? Finns läckage så suger den väl luft hur jag än använder gasen. Eller?

Motorn går mycket jämt och fint, så varför skulle jag behöva lufta spridarna? Luften verkar ju inte komma in i motorn, så länge jag håller nivån i filtret på över mininivå.

Kan du vidareutveckla vad du menar, jag förstår inte helt. Nyfiken på hur du tänker. Jag behöver lite nya ideér, då de logiska inte verkar fungera. /Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Då diesel har en tendens att skumma mycket mer än bensin finns risken att luft kommer med från tanken in i vattenavskiljaren, och därmed dränerar denna från diesel som ersätts med luft istället. Finns det skiljeväggar i tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste det bli lite ordning med det här!

Jag klagade på att du har slang i tanken, men prova med en slang som du stoppar ner i en dunk med diesel koppla slangen direkt på filtret utan kulventilen, `som jag inte vet var den ska vara där för`,

Du ska ha så få skarvar/anslutningar som möjligt på bränsleledningen.

Lufta så att det inte finns någon luft i filtret eller i bränslesystemet för övrigt, kör sedan och kolla hur det utvecklar sig i filterburken. Se till att sugslangen hela tiden är under bränslenivån i dunken.

Får du fortfarande luft i filterburken så är det någon läcka i själva filterburken, packningar eller dylikt.

Jag hävdar fortfarande att felet ligger mellan tanken och t.o.m. filtret.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle!

låter som en bra idé,  för att utesluta tanken.

Kommer att pröva det, efter det jag prövat motorn efter gårdagens pysselVet någon vad kulventilen har för funktion på en diesel? är systemet tätt, så håller den väl automatiskt tryck i ledningen även vid avstängd motor. Eller blir det något baksug, som gör att bränslet åker tillbaka ned i tanken, vid tex avstängning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke var att om det finns ett läckage efter filter så kan det uppenbara sig vid ojämn körning i och med att läckaget orsakar ojämnt tryck i ledningen vid olika pådrag. Om filtret sitter högre i kedjan än efterföljande slangar vandrar då luft bakvägen till filtret. Har varit med om detta på svärfars Cumminsdiesel med sprucken kopparledning från filter. Sprickan satt bakom och var liten och syntes inte vid inspektion utan att montera bort och vrida på röret en anning. Detta engagerade en massa experter från filterleverantör och Cummins Sverige innan det löstes.

Om jag vore du skulle jag försöka trycksätta hela systemet från tanksidan. Ta isär vid sugröret vid tanken, sätt dit tryckluftpistol med slangklämma, trycksätt och pensla på med såpvatten. Du kanske tom hör var det pyser.

Jag skall höra med svärfar om han har någon idé. Han har ju haft diesel sedan 1981 i sin Nimo 27 och säkert tidigare i andra båtar, Och vad jag vet är har det ibland varit något problem med luft i bränslesystemet i hans båt.

 



Senast ändrad av Jerhed | 23 juli 2010 | 12:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK!Just nu är jag vaken för allt men i morgon skall jag pröva slang direkt ned i tanken, för att utesluta kopplingen vid översida tank. Se bild, så förstår ni hur det ser ut. En påpressad slang på aluminiumkoppling.Slangen går att vrida. Här läcker det troligtvis.

Läckan troliga har jag ej löst. Hittar inga alternativ på hur jag skall göra, för att få tätt. Slangklämma går inte. krympslang misslyckades jag med, för lite plats.

Alternativet är att löda dit ett rör men sökt hela dagen efter någon som gör sådant men misslyckats även där. (svetsa i aluminium under semester...)

Kom med förslag

post-20275-1394236447,1201_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag 1: Tag bort kulventilen, den ingår inte i bränslesystemet.

Förslag 2: Tag bort silen från sugröret, det ska inte stoppa där om det kommer skräp i tanken, du har ju filter!

Förslag 3: byt sugröret, det kan finnas sprickor i det som tillåter luft att komma in. Låt det nya röret gå ända ner till botten i tankens lägsta del för att suga bort vatten o skräp, annars får du problem med slem i tanken sen. det är lättare att byta filter än att göra tankrengöring till havs!

Har du filter av glas eller genomskinlig plast??? Verkar fel.

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Öppnar upp tråden igen efter några år och med ny inloggning då jag tappat bort min förra.

Hursomhelst sitter jag kvar med samma problem efter dessa år. Har bytt slangen i tanken till ett svetsat rör vilket gjorde systemet nästan tätt men får fortfarande fylla på filtret efter 6-8 timmars körning. Fungerar men retsamt! Systemet satt under tryck och är tätt. Skall provtrycka igen i år innan sjösättning!

Nu två frågor!

1) kan den ta luft från retursidan om den slangen är otät?

2) kan jag sätta en liten eldriven pump mellan tank och filter så pumpen fyller på?

 

Med vänlig hälsning, Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det vattenavskiljande filtret har ett lock, har du kollat så att inte installationsfirman inte monterat fel packning så att den drar tjuvluft den vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har samma problem. Nån någea timmars körning sen börjar jag se luft bubblor i mitt 3år gamla vp filter. Efter en stund börjar min maskin gå lite ojämnt och sänka höja varvet lite. För att till slut börja gå på bara 2cyl av 3 sen dör den .

 

Har kopplat bort mitt vp filter för att testa om det var felet.

Och mkt riktigt så går min maskin som klocka om jag kopplar motorn direkt till tanken.

 

Så mitt vp filter läcker in lite tjuvluft. Kommer antagligen byta ut det ev plocka isär och byta packningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Bara att provtrycka igen alltså. Skall kolla om det finns en packningssats till filtret annars nytt filter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju inte säkert att en provtryckning avslöjar saken, suger den in luft så är det under undertryck/vakum. Jämför med drev som ska både provtryckas OCH vakumtestas efter renovering för att man ska vara helt säker på att det är täät åt båda håll.

En ny pckaningsats till filtret låter som ett enkelt och bra första steg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny packningssats beställd men kommer även sätta dit en liten slavpump!

Just nu går funderingen om jag skall sätta dem mellan tank och filter eller filter och motor!

Hmm!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2013-05-08 vid 23:11 skrev Tubbe61:

Ny packningssats beställd men kommer även sätta dit en liten slavpump!

Just nu går funderingen om jag skall sätta dem mellan tank och filter eller filter och motor!

Hmm!

 

Hej,

Hur gick det med ditt luftproblemen?

Jag har exakt samma problembild och har precis som du bytt allt och dessutom provtryckt, och det verkar tätt, åtminstone vid övertryck.

Jag är extremt intresserad av dina slutsatser i detta.

 

mvh Calle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur gick det med ditt luftproblemen?

Jag har exakt samma problembild och har precis som du bytt allt och dessutom provtryckt, och det verkar tätt, åtminstone vid övertryck.

Jag är extremt intresserad av dina slutsatser i detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...