Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jonte_VP250

Hur mäter man stigningen på en propeller?

Rekommendera Poster

Hej, undrar om någon vet och kan förklara hur man mäter stigningen på en propeller. Har idag en men vet inte vilken stigning den har. Grejjen är den att jag vill ha mer toppfart. Toppar 21-23 knop med 3 vuxna och två barn, samma knop när jag är ensam. Med andra ord så borde jag väl kunna öka stigningen?

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är vinkeln på bladet, den mäter man med ett specialverktyg  en stigningsmätare ,hur mycket varvar motorn ? ökar du stigningen då beror det på om motorn orkar varva som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen varvräknare men är på gång med en. Får kanske kolla det först. =)

Det där med att mäta var lite krångligare än jag trodde. =(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inga siffror instansade på proppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det har funnits men är till 90% bortslipade. Men har en aning om att det står 250/300 på den Vad jag fattar så bör det vara orginal proppen som sitter för den skall vara 11,1/4 X 12,1/4

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt annat inlägg på maringuiden: Ta en linjal (rak bräda t.ex.) Lägg den platt mot ett propellerblad ute vid bladspetsen Gör ett märke på linjalen lika långt från bladets mitt som propellerdiametern x 3,14. Avståndet från märket parallellt med propelleraxeln till en tänkt linje rakt ut från propellern är stigningen.

Jag skulle även testa progammet som finns nytta och nöje. Är väl lite skadad av mitt jobb så jag gillar att verifiera och prova teoretiskt. Fyll i de gula fälten och se vad det gör i olika beräkningar under flikarna Prop´ n Speed ENG och Power Needed, kul som jämförelse också. Utväxling för diverse utombordare finns under Gear ratio. Kul Program ;)

 http://www.maringuiden.se/marinnytta/fartberakning/

Det skulle vara intressant att veta vilken båt, båttyp och motor/drev du har.

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 4,20 öppen sportbåt med en 55hk Archimedes Penta. Har fått tag i  en vad jag förstår en Radice propeller med 2 blad och 400 stigning, verkar ha varit någon racingpropeller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en 2-blad. Radice 380 i stign. på en AP550.

Varvar c:a 5800 toppar 35knop ensam. Båten är en Venjan OffshoreIII (4,7m).

Jag har provat en 400 på min båt men då orkade den knappt varva ut ordentligt (5300c:a) samt att den gick saktare..

Så, frågan är? Hur mycket varvar din motor?

Din båt borde gå fortare om nu båten inte är blytung.

Går motorn på all cyl?

 



Senast ändrad av Pentafreak | 18 augusti 2010 | 13:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i stigningen och ta reda på motorns rekommenderade max varvtalsområde.

Låna en varvräknare, sätt 2 personer i båten och dra iväg allt vad tygen håller på någorlunda platt vatten.

Varvtalet ska ligga i den övre halvan av rek. max varvtal

Stämmer det inte så gå in till någon som säljer proppar (ta med din egen) och säg att den varvar för mycket (eller för lite). De lånar ut en (eller två) proppar till dig för att testa.

Varje tum på stigningen (vid samma diameter) förändrar vartalet med ca 200-300 varv

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...