Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
martineves

Hård sjö och fritidsbåt.

Rekommendera Poster

Med hur mycket vindstyrka med dess verkningar kan man provocera en fritidsbåt innan det börjar gå överstyr.

När börjar ni tveka att gå ut ?

Antar att det beror på många faktorer bla erfarenhet

Enl CE

Kategori C – ”kustfarvatten och inomskärs”: Båtar konstruerade för färder nära kusten, i stora bukter, flodmynningar, sjöar och floder då vindstyrkan kan vara upp till och med 6 Beaufort (ca 12 m/sek) och med en signifikant våghöjd på upp till och med 2 m.

Källahttp://www.ceproof.se/faq.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvekar om det blåser över 8 m/s ute på fjärden. Skulle det dessutom blåsa lika mycket där jag ligger vid bryggan lossar jag ogärna av rädsla för att förstöra båten. Åker man ut måste man också lägga till någonstans och då kan onödiga problem uppstå. Väl ute kan man iaf i Sthlms skärgård oftast söka lä av öar under färden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är framförallt en fråga om vad som är njutbart. Det går ju att hyfsat säkert ta sig fram i ganska grov sjö. Med anpassad fart och ett duktigt rattande. Men det är ju sällan någon särskilt trevlig upplevelse. Och blöt blir man också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka faktorer förutom vindstyrkan bedömmer ni innan ni går ut.

Står ni med Kikare och tittar ut över fjärden och bedömmer om det är godkänd sjö ?

 



Senast ändrad av martineves | 19 juli 2010 | 10:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Mina preferenser för att gå ut är följande:

 

Blåser det mindre än > 0-2     m/sek= stannar hemma eller bryggseglar.

mer än < 2-6     m/sek= packar väskan och ger mig ut.

mer än < 6-8     m/sek= njuter av vädret.

mer än < 8-12   m/sek= njuter fortfarande men inte lika mycket.

mer än < 12-14 m/sek= slutar njuta och ser efter möjligheter till lä.

mer än < 14      m/sek = ligger i hamn och tillfredsställer mig på annat vis. Flört

 



Senast ändrad av Matrix | 19 juli 2010 | 10:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker bedöma fjärden, hurpass det blåser. Kollar sjökortet vart jag ska och vilka vägar t ex i lä av öar finns det på vägen dit. Vart kan jag ta vägen om det börjar blåsa mera och jag inte vill fortsätta åka utan vill förtöja nånstans säkert.

Min egen bekvämlighetsnivå (9,5 m motorbåt ca 4 ton) är under 10 m/s om det är vatten som är öppet mot havet i vindriktningen. Har man lä kan det blåsa mera. Fast stark vind kan bli lite pyssligt när man ska lägga till eftersom jag har stort vindfång och saknar bogpropp. Över 14 m/s går jag inte ut i alls.

Med min förra båt, 5,5 m hardtop med 50 hk utombordare var bekvämlighetsgränsen 4 m/s. Med prognos för mer så höll jag mig hemma. Då åkte jag bara dagsturer iofs.

Man lär sig efter ett par erfarenheter vad man gillar att åka i och vad man INTE gillar att åka i. Tror nog att båten tål mer än vad besättningen gör.



Senast ändrad av Anders_St | 19 juli 2010 | 11:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va ute i helgen när det blåste kring 12m/sek (byar upp mot 14m/sek) Låg jag som jag brukar kring 24-25knop så va det inge vidare men drog man på så man låg i 35knop så gick det finemang. Då låg man fint på vågtopparna från Kanan ner till Jungfru. Vet man bara att man har ett bra ställe att lägga till vid så går nog min gräns vid 14m/sek i dagens båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går inte ut i mer än 12 m/s men tycker det är mycket med 8 m/s. Sedan har jag också ansvar för passagerarna och de kan ju må sämre än föraren som kan parrera tidigare och även ofta har mer kännedom om hur allvarligt läget är..

Vissa hänsyn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det till övervägande delen beror på besättning, vilka vatten en båt klarar att befara, finns ju många berättelser om. Två killar från Lysekil körde en 5 meters styrpulpetbåt från Lysekil via Shetland, Färöarna, Island, Grönland, Canada genom Panamakanalen, norrut längs nordamerikas västkust till Alaska. Att färden där tog slut tror jag berodde på att de blev ovänner. Egentligen en fantastisk braggd av två mycket kompetenta, men samtidigt naturligtvis lite tokiga, sjömän.

För att bli inspirerade/avskräckta kan ni läsa i nedanstående trådar, med vidarelänkar i ämnet.

forum.hamnen.se/prat-om-motorb...

www.maringuiden.se/forum/;thre...

www.maringuiden.se/forum/;thre...

www.maringuiden.se/forum/;thre...

www.maringuiden.se/forum/;thre...

Lycka till med sommarens färde, men ändå - tat försiktigt.

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar om vad man vill uppnå och om det skall vara njutbart. Båtarna även små klarar oändligt mycket mer än vad besättningen gör.

Det är oerhört sällsynt att en båt inte klarar sjö och vind olyckor beror ytterst sällan på båten utan på handhavandet och brister i besluten.

Så den enda begränsningen är eg, att det skall vara njutbart

mvh / Mark

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra mot resp. med vågorna är en sak men vid sidvind går det f*n inte att köra i 35 kn vid 12m/s! Har funderat över komentarerna i båttidningarna då de bedömmer hur båtarna klarar lite grövre sjö, kan inte tänka mig att de kör med sidvind då, eller har jag fel? Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig så ligger det till som följande; Är våghöjden mer än båtens fulla bredd varpå man får en fullt utvecklad brottsjö i sidan över HELA båtens längd finns risk för kantring Enbart en tumregel men man kan ju fundera på det om man har en 4 meters öppen plastbåt som är 1,5 meter bred och ska köra i sidsjö.....

Sen välter ju planande motorbåtar lättare än en segelbåt som har ett segare rätande moment.

Är inte rädd för att gå ut i dåligt väder men har respekt för hur mycket grejerna tål (och jag själv) samt hur snabbt ett väder kan öka i styrka....Blir man osäker redan vid bryggan ska man nog stanna hemma, bättre att ta det säkra före det osäkra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lurigaste är

- risk för åska

- gammal sjö dvs dyning efter att det blåst.

mvh / Mark

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lilla erfarenhet

Färden blir rejält obekväm när man med en planande båt i ca 20 knop (på något sätt var det värre i 15 knop) färdas i motvind och sjö där vindbyarna över 10m/s i > 50% enl SMHI. Men å andra sidan såg jag bara segelbåtar igår. Lugnast vart det när man kommer ner mot 5 knop, men då går det så förb ...långsamt.

Jag antar att de flesta båtarna i min strl klass beter sig så och min båtkonstruktion inte riktigt är gjord för sån typ av sjö. I varje fall om man ska ha med sig farmor ..

Nej jag skulle inte våga gå ut på 2 meter höga vågor eller gå ut på öppet hav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt. Har man en planande båt med ett bra skrov och bra slag så att vattnet inte sprutar IN i båten är en lite högre hastighet att föredra. åker mycket med en bekants Yamarin 64 DC som enligt mig har löjligt bra sjöegenskaper och den trivs bäst runt 23-25 knop i grov sjö. Dels för att den klättrar upp mer i vattnet samt att man åker uppe på vågtopparna då. Med erfaren förare, trimplan och annat funkar iaf den båten väl i hyfsat stor sidosjö oxå. 2 meter är dock ganska mycket för de flesta båtar, även om det inte låter så när man sitter varm och inbäddad på torra land. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med segelbå är det ju en sak och vind är deras element. Med motorbåt har tyngden, formen (skrovform och höjd över vattnet) och farten betydelse för hur båten påverkas av vinden.

Min båt är relativt okänslig för grov sjö vid 20 knop men är inte alls rolig vid 10-15 knop för 10-12 m/s i vind och 70-100 cm vågor. I mälaren där det förekommer grunda fjärdar är sjön dessutom krabb (vågor kommer som om de uppstår underifrån). Vågor av vinden brottas med vågsvall från båtar och resonansvågor från klippor och stränder som nära nog är bottendjupa. Det blir helt enkelt problem med att hålla koll på vågriktningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man undrar vad denna sk kategoriseringen (kategori C) innebär egentligen. Verkar oerhört godtycklig då en 4,0 meters  båt http://www.linder.se/index.cfm?x=cShopPub.viewItm&ID=6&bi=shop&pg=1&pr=0&activeItcId=3 bedöms vara av samma sjövardighet som tex en 6,7 meters Buster Magnum båt.

Vilken galning skulle gå ut med en 4 meters Linderbåt nära kusten i Öresund när det råder Beafort 6 ?

Denna CE märkning verkar mer vara en byråkratisk stämpel än ett verkligt mått på vad båten klarar.

Så vad innebär att en båt är sjövärdig egentligen och vart går gränsen ?

 Man hör en del fiskehistorier om folk som var ute i flera meter vågor med sina sjövärdiga 5 meters båtar utan problem Glad

 



Senast ändrad av martineves | 28 juli 2010 | 13:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. En CE-märkning är inte värt ett skvatt. CE-märkningen är bara en produkt utav handelsembargo som går ut på att du som kund ska köpa båtar som tullats och momsats på rätt ställen (läs EU) för att våra handlare ska få sin del av kakan och att våra pengar stannar i Europa.

Ett exempel. En Sea Ray 268 ifrån -86 är inte CE märkt för att den importerats hit ngn gång under -90 eller 00-talet. Vad skiljer en sån ifrån en CE-,märkt? Svar: Inget. Det pratades om att det handlade om att batteribankarna fanns i samma utrymmen som motorn. Hur ser det ut på en likadan CE märkt båt? batterierna står....just det i motorrummet. Går man närmare in på ämnet så framgår det tydligt att U.S Coastguards märkning är av betydligt noggrannare sort än CE märkningen. Som sagt bara ett exempel.

Sjövärdigheten på en båt idag testas inte av ett oberoende kontrollorgan, det är fabrikörer och importörer som klassar båten sådan.

Hade vi däremot haft ett ett system gällande sjövärdighet och annat i stil med ISO 9001-> så hade det varit en annan sak. Att fabriker och tillverkare själva har ett ISO-system har av liten om ingen betydelse, där handlar det om produktionskedjan och inte om själva slutprodukten.

Kategoriseringen blir i slutändan bara en måttstock med väldigt få decimaler. Har du en mellanklass bil idag så kan det vara allt ifrån en golf till en Hyndai. Men inte beter de sig lika på vägen för det, eller har samma cw-värde eller bromssträcka.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ISO-9001 säger INGET om prestanda och hög kvalitet.

Systemet ska säkerställa att rutiner finns för att man gör likadant varje gång och att alla följer dem.

(varit med om otaliga revisioner av Norske Veritas av vårt ISO-9001 och ISO-14001

Däremot brukar företag som sköter detta bra även ha hög kvalitet.

 

CE märkning på båtar kan vara snett men motsvarande för maskiner och utrustningar för t.ex. tillverkningsindustrin har CE märkningen varit ett enormt lyft och man kan köpa utrustningar från många länder och använda dem utan problem då de har rätt säkerhetsnivå.

Även för de som tillverkar och säljer maskiner har det varit ett lyft då de inte behöver olika säkerhetsfunktioner och dokumentation beroende på vilket land de ska säljas till inom EU.

Men jag har full förståelse för de som upplever detta som ett problem när de importerar båtar från t.ex. USA.

::Harry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om man tolkar CE enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/CE-märkning

Förutsättningarna för att få CE-märka en produkt är att:

  • Produkten överensstämmer med kraven på säkerhet, hälsa och miljö
  • Föreskriven kontrollprocedur har följts

Då ska man tolka det som en Linder 400 och ett par rejäla åror med en 10hk snurra uppfyller kraven att ge sig ut i Beufort 6 i Öresund utanför Helsingborg, gärna när det är lite strömt också hehe.

Fast den flyter ju vattenfylld med 4 man i, liten tröst i varje fall.

Känns inte så stabilt att glida omkring i kattegatt i en balja på 4 meter, men det kanske dom testat?

Känns som CE mer är en byråkratisk produkt för att hindra import att billiga båtar utanför EU än att stå för en säkerhetsnivå.

Fast jag förstår vad du menar Harry Glad



Senast ändrad av martineves | 28 juli 2010 | 21:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå frågan i första inlägget: när tvekar man att gå ut? Jag har inte riktigt hittat nivån än med min båt, en Monark 670. Eller så har jag redan överskridit den och tagit en onödig risk. En gång förra sommaren blåste det rejält, jag vet inte hur höga vågorna var, men minst 1,5 meter iaf. Min båt är ju inget man hoppar mellan vågtopparna med, utan i detta fallet fick jag hålla låg fart tills jag nådde lite lä. Det kändes väldigt viktigtatt hålla upp mot vågorna, vete sjutton vad som skulle hänt om jag fått dem in från sidan. På vägen ut måste jag också undvika att beblanda mig med en segeltävling ute på redden. Efteråt stod det i tidningen att tävlingen hade måst avblåsas efter flera haverier och kapsejsningar. 17 m/s uppgavs vindstyrkan ha varit. Jag tror jag håller mig hamn nästa gång det är sånt väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE, ja som du skriver

Inte ISO-9001, det är en helt annan sak. Handlar om rutiner mm

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på erfarenhet? Hur kör man motorbåt i hyffsad hög sjö 8-10 m/sek? Gick hem för ett par dar sedan från ven i öresund med en 18 fots hardtopbåt, vågorna kom rakt framifrån hela vägen, färden var inte särskilt behaglig i 20 knop flög man med hela båten och detta var inget familjen var så förtjusta i. Ni som är vana vid kust och hög sjö hur läser ni vågor? Jag tog hellre vågorna snett framifrån för att slippa dunkandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, det var ju precis det jag sa?! Vad jag menade med att ha ett system LIKNANDE ISO 9001-> var att det är ett system som är väl vedertaget och med utarbetade rutiner. Det har inget att göra med själva kvalitetsnivån på produkten i sig men det är det skulle behöva komma till.

Som du säger så är det på maskinsidan en HELT annan grej, men detta har ju blivit så eftersom det i slutändan är mer regler och även lagar som kommer in i boet, skyddsklassningar etc. Idag har vi ju inte det på fritidsbåtar och så länge det är så kommer CE-märkningen förbli en meningslös garanti på våra båtar.

Sen att vissa försäkringsbolag hänger på karusellen och vägrar försäkra ex. vattenskotrar som inte är CE-märkta är ju lika idiotiskt som när försäkringsbolagen fick fnatt under -90 och 00-talet när folk började importera bilar på löpande band ifrån Tyskland. Detta har nu lugnat ner sig eftersom de kom på att det inte var ngn skillnad på bilar som var privatimporterade eller bilar sålda via generalagenter. (Konstigt, alla bilar var ju ändå tillverkade i Tyskland från början?)

Nog om detta, martineves kommentar om 4-meters Linderbåten i öresund som är osänkbar var lite rolig, det handlar till slut om vilken förmåga man själv har att avgöra hur sjösäker båten är.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrekt slutsats tycker jag.

Det är ju inget problem så länge man kan köra rakt eller nästan rakt mot vågorna. Det fixar de flesta båtar.

MEN Om man får motorstopp hamnar båten väldigt fort med bredsidan mot vågorna. Och det är då det blir otäckt. Det är den risken som får mig att låta bli.

SOm båtägare är man ju van att använda vid bilen när man ska nånstans. Men en bil till skillnad från båt är tämligen okänslig för vind, regn, åska etc. Det är bara att ta det lugnt så kommer man fram.

Samma sak gäller INTE för båt. Ibland får man acceptera att man inte kan åka ut och bada eller åka hem precis just nu. T ex p g a stark vind eller, i mitt fall just nu, för dålig sikt för att snirkla sig hem mellan skär o grynnor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en flipper 575 som ja körde i när det var 11 s/m va tvungen att komma hem.. vågorna kom i sidan på båten.. det var ganska läbbigt.. men körde i 16-20 knop funkade rätt bra. men va nog det värsta vädret ja varit ute i.. spö regnade på köpet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att jag personligen är mycket restriktiv när jag ger mig ut på sjön.  Samt att det beror på vilken båt jag kör och även vilka jag har med mig i båten.

Något som jag också tycker är riktigt jobbigt är att lägga till (såklart beroende på var man lägger till).   Har åkt som en flipperkula flera gånger, motor stannat etc.  Måste säga att det nästan är ett större stressmoment för mig än höga vågor och vind.

Som exempel hade jag en gammal Wellcraft för länge sedan som gick fantastiskt bra i sjön.  Man kunde köra i stora vågor och den var enkel att kontrollera och hantera.  Men när det kom till att lägga till så tyckte jag det alltid var jobbigt när det gick lite sjö (hade en oskyddad båtplats då).

Så sensmoralen kanske kan vara att skaffa en båt som går bra i sjön, alternativt  passar de förhållanden man vill kunna ge sig ut i (oavsätt märkningar hit och dit) och ha en skyddad hemmahamn :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår gick vi ut och enl. prognosen skulle det blåsa rätt friskt från nord/nordost och så skulle det åska lite. Med hänsyn till frugan som ofta blir orolig när vi ankrar föreslog jag en gästhamn långt inne i skärgården med lä för kommande vindar och ett slott intill med höga torn. Nu fick vi mycket riktigt lä men trots att frugan är van vid åska från uppväxten på en fjällsluttning blev hon helt förstörd av den våldsamma åskan mitt i natten. Hade jag vetat att det skulle bli så kraftig åska så hade vi stannat hemma. Onödigt att någon ska känna obehag när man är ute. Värmaren fick gå hela hemresan så det gjorde inget att det fortfarande regnade även om sikten kunnat vara bättre.

De som ligger kvar ute och har tänkt sig hem närmaste dagarna verkar få det lite blåsigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade på prognosen igårkväll och tog mig hem idag. Tryggt parkerat inför morgondagens blåsande.

Tyvärr hade jag missat att det var åskvarning. Första gången ute i rejält spöregn så torkarna inte hinner med och med blixt och muller ovanför. Man känner sig liten då. :-( Jag var inte ensam om att ganska hastigt smyga intill lite öar och kust som det förhoppningsvis slår ner i innan min båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också planer på att ta en sväng på sjön idag, men med tanke på blåsten så förtas nöjet till viss del och det känns lika bra att stanna på land.  Speciellt för medpassagerarna blir det inte alls lika trevligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...