Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
undrande

Ubåt, UV-kabel, GPS- och/eller ekolodsfel, fiskstim eller vad ?

Rekommendera Poster

Var på väg från Stegesund till Lindalssundet i fredags vid 11-tiden. Låg i 17 knop och i kölvattnet på en segelbåt i 9-10meters klassen. Vi närmade oss Brödstycket och jag började just fundera på vilken sida jag ville gå om segelbåten då ekolodet varningspiper 3-4 ggr för grunt vatten. Chockad hinner jag precis kasta ett öga på det och ser att djupet endast är cirka 2m, innan djupsiffran återigen drar iväg mot 20-30-40 meter. Kastar mig, lite sent förstås, på gasen, drar av, ser mig omkring och försöker förstå vad som hänt.

OK, inga skador, kikar mig omkring, långt till Brödstycket, mycket rum sjö omkring, inga båtar i omedelbara närheten utom segelbåten som nu ligger något hundratal meter framför mig och som seglar vidare i godan ro trots att de precis åkt över samma sak som jag själv. Tittar ner i vattnet, syns ingenting, inga bottenväxter som sticker upp. Sjökorten (Båtsportkortet Stockholm Mellersta 2009, sid 15 samt Båtsportkortet Arholma-Landsort 2000, 6142NE) anger att det ska vara djupt där vi befinner oss NW om Brödstycket. GPSen (Eagle Intellimap 642i med nyinköpt Navionics Gold 5G482) visar också att det ska vara djupt, även om man kalkylerar med en tänkbar felvisning på 10-20m. Dessutom, vaddå, jag har seglat här sedan 70-talet och vet att det är djupt. Å andra sidan har ekolodet, en Lowrance X87, aldrig falsklarmat förut. Fast segelbåten som rimligen sticker kanske 1.5m mot mina 0.95m seglade ju vidare som om ingenting hade hänt ? Kanske har de inte ekolod, eller ekolod utan djupvarning påslaget ? Bestämmer mig efter några minuter för att ta en något vidare lov runt Brödstycket. Resten av helgturen förlöper utan problem, ett litet läckage från bockhornet/skölden förblir litet och under kontroll. Hemresan företas med en vid lov runt Brödstycket, lyckligtvis utan att ekolodet varnar.

Har inte hunnit skaffa kortläsare till Navionicskortet ännu, hatar dem pga ESD-risken som ledde till att vi förlorade semesterbilderna en gång och har alltid använt USB-kabel för kameror och liknande. Bifogar därför bara en bild, tagen med kamera, från GPSens spår. Det undre spåret är från utresan och det övre från hemresan. Som ni kan se är det en knyck i utresans kurs, ungefär där undervattenskabeln vid Brödstycket ska ligga. Det var där som ekolodet larmade.

Vad tror ni ? Ubåt, UV-kabel som flutit upp lite, GPS- och/eller ekolodsfel, fiskstim eller en kapten som druckit för mycket (det senare kan jag redan nu dementera) ? Tvivlar på att ett 2m grund skulle ha kunnat ligga oupptäckt där i alla år.

118201014126P8bf4.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du blev nervös, det hade jag med blivit.

 

Någon förklaring kan du inte få av mig, men däremot en liten undran samt en spekulation.

Varför gick du inte tillbaka långsamt på samma kurs och kollade igen på hemvägen?

Eller är det min obotliga nyfikenhet som gör sig gällande, måntro. ;)

Om Östersjön nu har ett sjöodjur, (förutom alla vattenskotermarodörer :-p), skulle man döpa det till Eassie då? ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att hade jag inte haft fru och barn ombord hade jag gått kontrakurs på hemvägen. Samt lagt mig på tomgång på det aktuella stället, ekolodat, och arbetat mig utåt i en spiral - alltihop av ren och skär nyfikenhet. Nu var det så att ungarna blev lite förskräckta, och jag med, så för att lugna dem tog jag världens gir runt alltsammans på hemvägen.

Vem vet, kanske upptäckte jag stället där fiskarna håller ting ? Eller så var det U131s systerbåt som smög omkring ?

Det konstiga är att någonstans långt bak i bakhuvudet har jag ett svagt minne av att ha läst en liknande historia, minns tyvärr varken när eller var det var, bara att det var i sthlms skärgård och på ett trafikerat ställe där alla vet att det är djupt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahapp, bara att börja invänta Ryssen då alltså? Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fiskstim hade du fiskvarning påslagen?

Loden ljudstuttsar mot luftfickor och bubblor kanske du passerade i in tidigare latrintömning som låg och jäste och skapade gasbubblor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var med om något liknande förra året i sjön Åsunden i Östergötland. Åkte lite sakta och trollade efter gädda.. hade koll på ekolodet och såg fiskstim efter fiskstim. När heltplöstligt kommer ett stort svart fält på ekolodet på mellan 12-7 meters djup.. det var 16 meter.
Hade det varit en fisk så hade det varit en val, möjligen en vithaj.. Förvånad Eller också var det Åsundens sjöodjur. Skrattande
Jag blev väldigt förvånad och vände en bit framåt och körde exakt samma väg tillbaka.. men inget utslag.

Undrar fortfarande vad det kan ha varit.. ryska ubåtar i en insjö, inplanterad muterad jättefisk eller sjöodjur..? Tyst

Har dock aldrig sett det igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, ärligt talat vet jag inte om jag hade fiskstimsvarning påslagen, får kolla upp det. Kan ju förstås ha slagit på den av misstag någon gång när jag bläddrat bland menyerna. Men ändras djupsiffran i depth-rutan då ? Den visade nämligen 2m. Fiskarna brukar man annars se på scroll-delen av displayen och där finns djupet utsatt på skalan till höger. Måste som sagt var läsa på lite i manualen om den där fiskstimsvarningen, har bara ekolodet för djupmätning och inte för fiske så det har inte varit aktuellt tidigare. De enda tidigare tillfällen som ekolodet (alltid korrekt) har avgett varningspip har varit när vattendjupet understigit 2.4m.

Har funderat ytterligare kring detta och lite misstänkt är det att det sker precis vid UV-kabeln och dessutom där fyrens gröna sektor går över i gult.

Haha, tänk om det bara var segelbåten som tömde cachetanken till toan ? Urrrk isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Det vanligaste är luftbubblor i vattnet som gör att lodet inte kan mäta ner till botten, Kanske en motorbåt hade passerat strax före? Jag har själv detta fenomen ganska ofta då jag seglar och motorbåtar hellre väljer att gå framför än bakom mig vid passage?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt ovan, mitt lod visar ibland rätt hysteriska siffror. (Har enbart djupvisning i siffror, ingen grafik.) Min teori är att man får falska ekon mot olika vattenskikt. Oftast blir den upprörd just i kölvattnet efter lite större båtar.

Men jag har slutat bry mig om att det helt plötsligt är 1 m djupt där det nyss var 20 m. Lodet brukar lugna ner sig efter några sekunder och visa rätt djup. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ha varit samma val som sågs vid Husaren (Nämndöfjärden) i slutet av juni. Valen var troligtvis över 7 meter lång enl. Lars & Birgitta Pärlklo som såg den på väg hem.

 

Uppgiften om valen kommer från min lokaltidning så det är inget skämt



Senast ändrad av 666D3 | 21 juli 2010 | 23:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ujj, hade septitankstömning i huvudet och följde sen länken, ni kan ju gissa vad jag först trodde att valen var för något...

Tror att jag fastnar för teorin att segelbåten tömde tanken. Borde kanske ha kört om honom och återgäldat artigheten (nä, jag tror inte det).

Intressant att det tydligen kan bli felvisningar relativt ofta vid luftbubblor från propellrar och liknande, har inte råkat ut för det tidigare. Nåja, bara att addera till kunskapsbanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, nya fakta:

Åkte än en gång förbi den numera berömda lilla ön Brödstycket för cirka 10 dagar sedan. Denna gång med ett öga på ekolodet. Det fanns knappt en båt inom synhåll. Ser helt plötsligt hur djupsiffran börjar krypa upp från 30 meter till 20 sedan 12, 9, 7, 3 för att stanna på 2.6m innan den återigen kryper neråt 5, 9, 12, 20, 30 meter. Denna gång varnade inte ekolodet eftersom djupet under kölen aldrig var 2.0m eller mindre. Strax innan hade vi gått igenom Stegesund och där hade ekolodet korrekt varnat för att djupet under kölen var just 2.0m.

Jag börjar faktiskt fundera på om det inte kan ligga ett grund där ändå, eller om någon kanske har sänkt en båt där ?

Tog upp alla spår där vi har åkt förbi Brödstycket i sommar och visade dem på plottern, samt tog en bild (nedan, den undre av dem är i högre upplösning). Det understa rosa spåret är från tillfället då ekolodet varnade, ungefärligt ställe är markerat med plotterns hårkors, positionen syns längst ned på fotot. Det näst understa rosa spåret är från tillfället ovan då jag kikade på ekolodet men då det inte varnade. Övriga spår visar resten av sommarens passager, då jag inte tittade på ekolodet men då det å andra sidan inte heller varningspep för grunt vatten.

Kikade lite på Eniros flygfoto över Brödstycket, ser det inte ut att kunna vara ett grundområde ungefär där mitt ekolod får fnatt ? Kanske är det pollen eller alger i vattnet och jag som lurar mig själv...

Det vore kul om ni andra som åker förbi där ibland kan kika lite på era ekolod och se om ni får liknande indikationer på att det kan vara grunt där. Just nu vet jag inte riktigt om jag kan lita på mitt ekolod. Funderar på att byta ut det om det visar fel.

ed9201093204P882f.jpg

119201093409P5c1e.jpg

779201093504P147b.jpg



Senast ändrad av undrande | 19 augusti 2010 | 22:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, så hände det igen förra helgen, ekolodet på genom Stegesund, det varnar som det ska för ett vattendjup på 2.2m, fortsätter fram till Brödstycket, ny varning, 2.2m, jag g er mig sjutton på att det ligger ett rejält grundflak. Denna gång hann jag se att djupsiffrorna inte flög iväg så fort som jag tyckte förra året, de låg kvar ett kort tag på 4,5,6m osv innan de brakade iväg till sådär 40m igen.

Nästa gång jag går förbi ska jag cirkla runt där i 2 knop och ha ett par hoptejpade båtshakar beredda. Ska bli så kul att känna dem stöta i botten. Jag är säker på att det ligger ett grund där. Om några år lär de större segelbåtarna börja gå på där när de börjar sticka mer än 2.2m...

Ingen som har haft samma erfarenhet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick förbi där i förra veckan med ditt inlägg i färskt minne och jag fick inga utslag alls, djup mellan 20-40 meter. Drog av rejält på gasen så att ekolodet verkligen skulle hänga med.

Har du varit där och lodat ännu? :-) Uppenbarligen finns det NGT där eftersom du råkat ut för det flera ggr. Följer med spänning utredningen kring detta mysterium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varfor inte bara ta med ett fiskespo och loda med ett drag/pilk? Se om draget dunsar i botten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför stannar du inte helt och kollar djupet manuelt?

Loda med liten dragg eller vad som helst som sjunker och är fastbundet på ett snöre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter lika underligt som spännande! Har absolut inget svar på vad det kan vara men om TS gått där sedan 70-talet så borde eventuella grund vara väl kända?!

 

Kanske något fiskeredskap som drivit iväg?

 

Ser fram emot fortsatt läsning!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska se om jag kan kolla nästa vecka. Visst kan man köra med handlod men jag gillar tanken på att använda någon typ av stång och känna när den tar i botten... då är det liksom inget snack längre. Återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också den här tråden börjar bli spännande även om jag inte åker i dom farvattnen.

Finns det ingen som har den nya varianten av ekolod som läser med structure scan som kan ta en sväng förbi där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på det, jag vet ju inte positionen med säkerhet, men jag tänker ekoloda med utgångspunkt från GPS:ens N 59 25'27.6  O 18 24'03.2

Det blir väl någon gång i nästa vecka. Måste hålla koll på alla båtar som dånar förbi bara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det nästa vecka,, måndag alltså... hur har det gått?? Jag är VÄLDIGT nyfiken!  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley

Vi åker ut imorgon, prognosen talade om regn, upp till 12 m/s och möjligen åska till kvällen. Ungarna är lite skraja för åskan.

Kan inte lova att jag kan skriva om resultatet innan jag är tillbaka. Det blir så infernaliskt smått att läsa och skriva på mobilskärmen, plus att det tar sådan tid.

Men ser ni någon braskande rubrik om en galning som (oavsiktligt) gett sig till att dra upp en strömkabel så är det kanske jag *L*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äh... Åkte runt runt, båtshakar beredda, cirka 2 knop, inte sjutton hittade jag något grund. Ekolodet pep inte.

Jag fattar det inte, antingen hittade jag inte rätt ställe denna gång eller så falsklarmar ekolodet ideligen på samma ställe (har fått djupvarningslarm där 3 gånger nu). Djupvarningen på 2.0m har aldrig strulat på de 3 säsonger jag har haft båten och den fungerar alltid korrekt när vi passerar Stegesund strax innan. Undrar vad det kan vara som skapar ev felaktiga värden just utanför Brödstycket ? Kan det vara något elektriskt fält från kabeln till fyren ? Tanktömningsteorin kan möjligen förklara någon av varningarna men inte alla 3, vid 2 av dem fanns ingen båt i närheten.



Senast ändrad av undrande | 20 augusti 2011 | 12:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja.

Jag får ju tätt som oftast hysteriska utslag på mitt ekolod. Vattendjupet går från 12 m till 0,5 m till 12 m igen på några sekunder. olika skikt i vattnet, vattenvirvlar, plastpåsar, sjunkna stockar, marinens ubåt är mina teorier.

Det är ju lustigt att du har fått det på samma ställe. Men med såpass tät trafik som det finns där så borde inte ett 2 m grund förbli oupptäckt speciellt länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska ubåtar går aldrig i u-läge i Svenskt inre vatten. Försvarsmakten har stående order att angripa alla ubåtar som hittas där. Av naturliga skäl är Svenska ubåtar inte så sugna att testa om det fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har följt denna tråd med stort intresse, delvis för att jag själv ganska många gånger gått precis samma rutt på väg till båtklubbens holme. Tyvärr var min förra båt inte utrustad med ekolod. Det som ändå slår mig är ju att det var precis vid undervattenskabeln, som ditt ekolod fick fnatt. Åtminstone om man får tro bilden. Min gissning blir, grundat (hehe) på detta faktum, att det alltså är undervattenskabeln som på något sätt stört ditt ekolod...... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skumma är att jag aldrig någonsin har sett att ekolodet fått fnatt tidigare. Det är bara vid Brödstycket. Jag har alltid ekolodet på under gång, och brukar faktiskt kolla efter grundflak -  företrädesvis djupare än 3m :-)  -  som en metod att stämma av om GPSen visar någorlunda rätt eller inte. 2m-varningen fungerar dessutom alltid korrekt vid Stegesund, den slår på och av vid rätt tillfälle. Givaren sitter cirka 0.4m under vattenytan, så när ekolodet säger 1.8m i Stegesund är det i själva verket 2.2m, vilket stämmer väl med djupet där.

Jag tycker också att det är skumt att ekolodet inte får en tillfällig peak utan att jag vid åtminstone ett tillfälle, när jag var beredd på det, kunde se djupsiffrorna stiga och sjunka i en takt som om det verkligen rörde sig om ett grund. 

Nåja, jag sticker bara 0.95 så jag behöver inte oroa mig för en ev 2m-grynna, men det vore skönt att säkert veta om ekolodet är tillförlitligt eller inte.

Förresten, labbibia , har du kvar din 670:a eller har du nyligen bytt till segelbåt ?



Senast ändrad av undrande | 21 augusti 2011 | 11:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

670:an är såld. Nu är det nya utmaningar, segelbåtar, som gäller.. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...