Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
dannehalle

Akta er för bil och marin Växjö!!!!!!

Rekommendera Poster

Jag lämnade in min båt på service i september -09.Det var propeller, Axel och roder som var trasigt. 11 månader senare står den fortfarande kvar på service.

Det kommer ursäkter på ursäkter varje gång. Dom hör aldrig av sig utan man får ringa och fråga hur det går hela tiden.

Denna underbara och varma sommaren blev föstörd utan båt. Hur kul kan det vara att sitta på en brygga o längta efter sin båt när det är 35 grader varmt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara hämta båten och ta den till någon annan som fixar felen, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte så enkelt med försäkringsbolag som säger att den ske servas där. Annars hade jag bytt givetvis..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är du som bestämmer över båten inte bolaget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla, citera den skrivningen i din försäkring som hänvisar till att du skall göra servicen på ett visst bolag! Har varit medlem en dag på forumet och smutskastar ett företag det första du gör, jag tror inte stt skvatt på vad du skriver......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter helt osannolikt att ett företag har haft din båt sedan september -09 utan att bli klara med den.

Finns ju ingen anledning för dem att ha båten liggande så länge utan att åtgärda den.

Är det någon konflikt med försäkringsbolaget?

Vad får du för förklaringar på det enorma dröjsmålet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, här ligger nog en kennel begraven ;)

Vanligtvis vid såna här ärenden så har försäkringsbolagets besiktningsman varit och kontrollerat båten/skadorna, gjort en bedömning samt gett en rekomendation på vad en sådan reparation kostar. Sen att försäkringsbolaget sätter kostnaden för reparationen LÄGRE än så när de förhandlar med den firma som ska göra det är inte ovanligt.

Sagt och gjort, Kontrollera vad försäkringsbolaget har gjort för bedömning samt kontrakolla med Bil och Marin vad DERAS bedömning är. Det kan vara så att det i själva verket föreligger en tvist dem sinsemellan och att det är därför du inte har fått ngn båt.

Sen ska man vara väl medveten om att oavsett vad det handlar om för service eller rep och det är försäkringbolag inblandat MÅSTE man själv elda på och hålla koll på processen, ringa o kolla med den som ska utföra jobbet osv.... Såna här ärenden SKA sköta sig själva, men det är långt ifrån sanningen alla gånger.

Jag föreslår att du kontaktar både försäkringsbolaget och verkstaden och frågar vad du har för juridiska rättigheter gällande inom rimlig tid för försäkringsrelaterade ärenden.  Undrar de varför nämner du att det skulle vara trevligt att få den här affären löst innan du kopplar in den jurist som du har samtalat med och som rekomederat dig att först ställa denna fråga.

P.S. Jag är förvånad över vilket företag som omnämns här eftersom jag har flera bekanta som verkar vara väldigt nöjda med deras service, vilket iofs inte gör din huvudvärk mindre ont.D.S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Matanza. Jag har nu pratat med försäkringsbolaget och fått lite information.

Skada skedde den 1 sep-09 och båten lämnades in den 17:e och skadan var anmäld. Den 18:e mars-10 får försäkringsbolaget en offert från bil o marin på arbetet. Offerten godkäns den 20 mars.

Man undrar lite varför det tar ett halvår att få fram en offert??

Försäkringbolaget tyckte det lät väldigt konstigt och skulle kontakta bil o marin. Fortsättning följer.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att allt löser sig för dig så fort som möjligt och håll oss gärna uppdaterade här på MG om hur ärendet utvecklar sig/löser sig.

Önskar en trevlig sommar till trots ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som många sagt tidigare i andra inlägg: alla bolag är inte ärliga i sina svar och har då ofta något att dölja.  Här låter som att dit ärende dröjt betydligt längre än man kan acceptera som kund iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tyvärr en grundstötning i början av säsongen och då jag har stålpropeller så skadades delar i växelhuset. Lämnade in till Bil & Marin i Växjö som försäkringsärende och föreslog att de skulle byta ut växelhuset till ett begagnat/renoverat växelhus som finns att köpa men de kom fram till att endast propelleraxeln behövde bytas. Det lät ju OK för oss då vi tänkte att det inte var så pass farlig skada att hela huset behövde bytas. När motorn startades upp så hörde vi ett missljud, då fick de plocka ner motorn igen och hittade ett vred som var krökt, även detta byttes då. Båten var på verkstan i drygt 2 veckor.


 


Hämtade hem båten och körde igång, kollade oljan efter första körningen. Märker att det är ca 1 liter för mycket olja i motorn (de skulle även serva motorn när den ändå var inne). Oljan i växelhuset verkar OK. Ringer till verkstan och de säger att det inte är något konstigt att det är lite mycket motorolja. Sedan märker vi att det börjar sippra ut lite olja efter varje körning mellan växelhuset och propellern. Ringer till verkstan igen och de säger att det kan vara gammal olja från när de rivit ner motorn, vi ska fortsätta köra enligt dem. Vid vissa tillfällen när vi är ute med båten hör man ett svagt missljud, ett "vinande". Även detta gör vi verkstan uppmärksamma på men de säger att det bara är att köra. Vi tänker att vi är nojjiga efter grundstötningen. Vi kollar motoroljan före och efter varje körning och nivån stabiliserar sig så det känns bra. 


 


Efter några veckor händer då det tråkiga, vi lägger i båten och startar, då hörs ett skrapande metalliskt ljud. Drar upp motorn och snurrar på propellern för hand, samma ljud. Tappar ut lite olja från växelhuset, den är helt grå, vattnig och full av metallflisor. Då förstår vi ju att det även kommit in vatten i växelhuset där det kom lite olja mellan växelhuset och propellern så att något skurit i växelhuset. Vi kör tillbaka båten samma dag och nu har det gått över en vecka sedan de fick båten, utan att de gjort något ännu trots att det enligt verkstadschefen skulle vara "prio ett". Dessutom är nu de vi tidigare pratat med på semester så den vi pratar med har INGA SOM HELST svar på de frågor vi ställer. De ringer aldrig tillbaka och meddelar vad som händer osv. Så nu ringer vi en gång om dagen för att se till att de gör något överhuvudtaget. Nytt växelhus är beställt så hoppas man kan få tillbaka båten innan veckans slut...


 


När detta problemet väl är löst kommer jag aldrig mer att lämna till Bil & Marin i Växjö!


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå lämnat min båt till de skojjarna. Jag litar inte på någon där. Jag upplever att de har dålig koll, när de ringde o sa att båten va klar så hade de glömt massa saker jag bett dem om. Det som de hade gjort va slarvigt så motorn rasade igen..

 

Så det är sista gången jag lämnar in min båt där.

 

Varning Varning!! Lämna inte era prylar hos bil och marin i Växjö.

 

Ps. De lyckades slarva bort polarens vattenskoter efter vinterförvaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...