Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Havskatt

NMEA - Hur fungerar det?

Rekommendera Poster

Jag är i båtbytar tagen och håller på att uppdatera mina kunskaper om motorer och kartplotters. När man läser om Yamaha motor (150 hk) så är den förberedd för NMEA 2000 vilket ska ge möjlighet att överföra motordata mm till exempelvis en kartplotter. Läser man om Garmins 720s så är den också förberedd för NMEA 2000.

Kan man då bara ansluta en nätverkskabel mellan motor och plotter och sen är det klart?

Frågan är alltså vad behöver man göra för att få info från motorn till plottern om både motor och plotter är förberedda med NMEA ?

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du behöver är en kabel mellan huben (som sitter bakom ratten i regel), och gpsen. Det du behöver kolla är att du har lediga hubuttag, om inte behöver du köpa till en extra hub. Det är bara att skarva ihop Yamahas NMEA 2000 kontakt med Garmins NMEA 2000 kontakt. Blå till Blå, och Vit till Vit. Röd och svart används ej. ( och -) Sen får upp den motordata som finns i det lan från motorn på plottern.

//Peter



Senast ändrad av Peter069 | 17 juli 2010 | 18:24
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande, tackar!

Blir ju en ny båt så den borde ju ha en hub som räcker, men man får väl kolla upp för säkerhetsskull.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yamaha med elektriskt gasreglage (BETX), där fanns inte någon ledig, kolla hur det ser ut. Jag fick köpa till en extra.

//Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt båtfirman behöver jag köpa till kabel mm för ca 1800-1900 Kr för att få det att fungera. /Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ju klara dig på ett startkit, kostar runt 500:-
Om du sen behöver någon specialkabel för inkoppling till motorn är en annan sak. Men det bör du kunna hitta på Navalis.se.
18 - 1900 låter lite mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

måste man ha en hub om man kopplar ihop tex ett ekolod med en plotter, går det inte att skarva ihop direkt mellan enheterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det kit som följde med från Garmin fanns en NMEA 2000 kabel med kontakt (Part Number: 010-11076-00)som jag kunde klippa och skarva mot Yamaha NMEA 2000. Jag fick komplettera med en extra Tee connector. (Part Number: 010-11078-00) www.garmin.com

Det man behöver från Yamaha är en kabel med kontakt (pos8) till huben (pos2), den klipper man av och skarvar sedan mot Garmins NMEA 2000 kabel/kontakt. Blå till blå och vit mot vit.

Skulle det som i mitt fall inte finnas lediga småuttag på huben får man komplettera med ett exta in-line uttag (pos4) som passar till de större uttagen, via en Main bus kabel (pos7).

www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2006 and Later 2-stroke/PARTS BREAKDOWN/COMMAND LINK ELECTRICAL 1/parts.html

//Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en ny Buster XL -10med en Yamaha F100 -10 och då ingick det två multiinstrument där du ser all nödvändig info.....så då brydde jag mig inte om att koppla ihop min Lowrance HDS-5 med motorn.

Man ser bränsleförbrukning (Nm/liter, Liter/timme, totalförbrukning), tanknivå, temp, larm, volt, RPM, Timräknare,  m.m  m.m

 

Sen är det iofs ganska coolt att se denna data i GPS.n.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt båt och köpte till NMEA.

På kvittot står det kabel motorinterface Yamaha NMEA 2000.

Gick på nästan 2000:- då fixar firman med all inkoppling mm till en Garmin 720s.

//Havskatt



Senast ändrad av Havskatt | 23 juli 2010 | 10:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar dyrt. Inkopplingen gör man lätt själv. Dragningen förljer resten av kablaget och lite skruvande gör susen.
Priset för just motorinterfacet ligger på 1200:- plus frakt.
http://www.ctvservice.se/vmchk/GPS-Plotter/Lowrance-/-Eagle/Tillbehor/Motorinterface-till-Yamaha-utombordare.html?pop=0

http://www.navalis.se/yamaha/product_details.php/products_id/285

Antingen är ström till nätverket fördraget via panelen bakom ratten eller via motorns interface. Om inte så behövs även ett startkit.

En gammal tråd om änmet: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=163728

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Yamaha 50 hk fyrtakt från 2006 denna möjlighet eller är motorn för gammal?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ett år för gammal för att ha Command Link som krävs för denna inkoppling som det pratas om ovan. Är det en EFI-motor du har, kommer tyvärr inte ihåg när F50 fick insprutning? Isf vet jag att man lyckats få ut motordata ur en icke CL motor o att det finns beskrivet hur på det Amerikanska båtforumet The Hull Truth. Prova söka där isf..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...