Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
magnil2

6hk till gummibåt 2,4 meter?

Rekommendera Poster

Jodå.

Jag gjorde just detta. Bytte från en 2,2 hkr med inbyggd tank till en 6 hkr med extern tank.
Jättekul! Den planar med tunga vuxna ombord. Kul att köra helt enkelt. Och så kan man åka en längre sträcka för att proviantera utan att lägga loss segelbåten för bara det...

En grej bara. Den första motorn var väldigt lätt och enkel att ta loss för att lyfta och sätta på akterpulpit på stora båten. Den nya motorn var väsentligt tyngre och hade dessutom en tung bensintank...  du står i en jolle som rör sig och ska lyfta uppåt?

Då flyttade jag inte motorn så ofta. Det straffade sig en gång på Ålands hav då det blåste upp kuling, hann inte över innan blåsten kom helt enkelt. Att ha båten i lina då hade nog inneburit att jag förlorat den? Jag straffade upp fören på jollen mot segelbåtens akter men innan jag var i land så var jollen mer eller mindre vattenfylld av regn och sjöarna.
Så det blir ett litet större moment i hantering med större motor pga större tyngd.

Skulle jag köpa jolle / motor idag skulle jag nog överväga att gå tillbaka till den lätta motorn och skippa planingsmöjligheten... tror jag. Fast köra fort är alltid roligt förstås!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var först inne på 4hk men då 5 och 6hk är samma motor med samma vikt så blir man ju sugen. Kompisen hade motsvarande båt med 4hk och den var seg att få upp i planing. Skall ha med inbyggd tank.

Vilket märke bör man köpa? Något man skall undvika?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp den lättaste. Tror dessutom att samtliga 6hk har möjlighet till extern tank.

Mecket att få en motor från pulpit till akterspegeln på lillebåten och vise versa är inte att förakta. Vi kan väl säga så här att det blir inte lättare med antalet åskådare.

//Mats



Senast ändrad av MatsHansson | 15 juli 2010 | 10:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har letat efter en lätt men alla verkar ligga mellan 25 och 27 kg... Någon som vet någon lättare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...