Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Crona

Hallberg Rassy 312

Rekommendera Poster

Hej, Nu är min pärla en Maxi 77 såld efter att ha seglat den i 5 år och fixat till den till en Pärla. Har nu varit utan båt i 3 månader och har tittat lite på  Hallberg Rassy 312. Tänkte att detta kan vara ett lagom hopp från en Maxi 77:a.

Är det någon här som har lite tips på vad man bör titta på och hur denna är som seglare. ALLA TIPS TAS TACKSAMT EMOT =)



Senast ändrad av Crona | 14 juli 2010 | 13:51

post-15276-1394236433,7152_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vill dela med sig om 312:an? Seglar den bra? Hur hög är masten på MKII?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan, går i liknande tankar då jag tänkt byta upp mig från min 20 fotare till en lite större variant. Det jag själv har läst om 312an är att en av de stora orosmomenten är teakdäcken. Uppenbarligen är det skruvat ner i däcket och detta är ju aldrig bra. I vissa fall har ägaren blivit tvungen till att riva upp hela teakbelägningen för att reparera båten. Dock verkar detta problemet vara ganska sällsynt.

 

Har själv lite frågor angående båten. Hur står hon sig mot moderna seglare? LYS talet är ju inte särskilt inmponerande men man köper väl heller inte den här båten för hastigheten. Finns det andra båtar i samma klass som kanske ger mer för pengarna? Känns som om man betalar en del för märket men det kanske är välmotiverat?

 

Hur stor är skillnaden mellan MKI och MKII? Det verkar onekligen skönt att få in toaletten i ett eget rum och att få några extra centimeter på höjden, men motiverar det prisskillnaden(300k på blocket för tillfället, men har sett några som bara är ca 200k dyrare)?



Senast ändrad av ChristofferSK | 25 juli 2010 | 01:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också hört att man bör byta deakdäcket efter 30 år. Men man ska nog ändå kolla hur det ser ut innan man börjar byta ut det. Och man böhöver ju inte göra det första året man äger båten. Frågan är vad det kan kosta att byta ett helt däck??

Jag har iaf börjat spana in en 352 istället för jag vill kunna segla med en bimini uppe och det är även lite mer plats i en 352:a. Seglar även aningen bättre än 312:an. Tycker HR slår det mesta i kvalitet även om båten är lite äldre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...