Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
smillan

Tips på båtar med följande krav?

Rekommendera Poster

Hej!

Till næsta sæsong har jag tænkt køpa mig en motorbåt från USA. Krav/Idealet hade varit føljande:

- ca 24-27 fot

- nyare æn 1999

- maxfart på 50 knop

- En motor, insprutning med ok førbrukning

- 3-4 bra sovplatser

- eget toautrymme

- någon form av kokplatta och handfat inuti båten

- socialt utformad sittbrunn, inte s.k. powerboatsäten

 

Ang. motor; Hørde av en polare att Mercruiser ær bættre pga halva priset på reservdelar jæmført med volvo penta, någon som har en kommentar om dessa fabrikat? Bættre/sæmre?

 

Egentligen så kan man nog sammanfatta det med att jag vill ha en praktisk powerboat (vilket såklart sæger emot sig sjælvt). Kollade lite på Crownline 268 och Rinker captiva som såg rætt schyssta ut (dock vet jag inte om crownline gør 50 ). Kommentarer/førslag/idiotførklaringar ær vælkomna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att hitta en såpass snabb båt som inte är powerboat inspirerad. (Vill man ha powerboat stil så är Fountain Fever och Formula 271 trevliga båtar).

Samma problem om man ska ha fler än två sovplatser och separat toalett, då blir det generellt mer typ midcabin båt.  Kanske Formula 27 PC om man inte behöver exakt så hög hastighet.  En mycket bra båt. Om man vill ha mer sportig (men inte 4 sovplatser eller separat toalett) så är Formula 260SS ett alternativ (mycket social sittbrunn tycker jag).

 

Eftersom det låter som att du eftersöker en snabb midcabin båt så kanske just Formula 27 PC är något att titta efter. (Motoralternativet som jag tycker är bra är Merc 496, bra prestanda och ok ekonomi, men de flesta större midcabiner som går lite fortare har dubbla 5-5.7L Merc).

Dock tror jag generellt att det blir svårt att hitta en midcabin som går över 45 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...