Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
bearcat

Vad ska den dra?

Rekommendera Poster

Har en båt med 2 x Volvo Penta TAMD 63P (272 kW, 370 Hk) på axlar. Nord West 410 Classic. Har i skrivande stund gått 38 timmar på ett ungefär. Förbrukning vid marschfart är 3 L/milen. Fortfarande under inkörning. Vad är normalt??? Innan garantin blir ett problem.... När kan man säga att motorerna är inkörda? Litar inte helt på försäljaren! Vid köp hade båten loggat strax över 7 timmar som demobåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför undrar du, tycker du att det är mycket med 3 l/nm för en så pass stor båt????????!!!!!

 

RogerFörvånad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delar uppfattning med föregående. Har själv en 32-fotare med en KAD300 och drev, den ska ha knappt 2 liter per NM. Du har större båt, dubbla motorer och dessutom axlar så 3 liter låter bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 liter är lågt för den båten i marschfart. Hade gissat på 3l blandad körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukning kollar man väl innan man köper en kärra..

Å med tanke på att dieselkostnaden är den minsta kostnaden i båtägandet spelar väl 3 eller 4 liter knappt någon roll. Speciellt med tanke på att det är en stor båt, gått 38 timmar, ny? Så torde ju bara räntekostnaden vara långt högre än bränslekostnaden?

Ursäkta om jag sticker ut hakan långt..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregående talare. Kör du 300 distans med din båt så spelar inte det någon roll om båten drar noll och ingenting eller du ligger på 10 liter distansen. Skillnaden måste vara marginell med din räntekostnad och värdeminskning samt de service och underhållskostnader som väntar. 3liter ggr 300 Nm = 900 liter. Med 1 liter mindre så stannar du på 600 liter skillnaden är 4500 kr vid bränslepris på 15 kr/liter. 

Du bör istället se till att spara till 2 nya motorer som du behöver om 20 år om du har kvar båten då. Nya D6 ligger idag på ca 400 000 kr. Alltså ca 40 000 kr per år i enbart motorförbrukning. Dina TAMD är säkert inte billiga nya de heller.

Min bensinare drar 2,68 l/Nm med 3,5 ton och 29 fot med de som är kvar i stallet av de ursprungliga 260 törstiga hästarna. Vi landar på liknade bränslekostnader, tyvärr. Men jag anser ju att du får mer, snyggare och lyxigare och bättre båt för bränslepengarna än jag! Men får jag råd med en stor Nord West i framtiden så kanske jag slår till. 

Tidningen praktisk båtägande hade en väldigt bra bild i senaste numret som visade olika båttypers bräsnsleförbrukning. En annan skrivt du bör läsa är instruktionsmanualen (Owners manual) till båten och motorerna. Där framgår hur länge du bör köra in och vid vilka intervall service bör göras. 

Mvh Jerhed

 

 



Senast ändrad av Jerhed | 27 juli 2010 | 23:26



Senast ändrad av Jerhed | 27 juli 2010 | 23:29



Senast ändrad av Jerhed | 28 juli 2010 | 10:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå ! Många kloka synpunkter men som svar på en del av den ursprungliga frågan så kan jag säga att 3 liter är vad du kommer att leva med borde faktiskt varit något mer.

Jag har en äldre NW med samma motorer och den ligger på ca 3,2 liter.

Du blir garanterat nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...