Jump to content
Thursday 19 September 2019
Sign in to follow this  
roggan79

Kvittrande ljud NY Mercury 60 FSI 4takt -10

Recommended Posts

 

Hej!

Jag har precis köpt en ny mercury 60 FSI 4-takt. har funkat kanon! men nu för några dagar sedan har det börjat att komma ett kvittrande/gnisslande ljud på låga varv och upp till 3000rpm. Över 3000rpm så försvinner ljudet och allt låter som det ska. Har inte märkt något på prestandan.

Vad kan det vara?

 

Mvh Roggan

 



Senast ändrad av roggan79 | 13 juli 2010 | 09:00

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en 50 Hk från -09 och har upplevt samma fenomen. Det är inte alltid som det uppträder. Jag har ingen aning om vad det kan vara.



Senast ändrad av gerjoh | 13 juli 2010 | 09:08

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte en Mercury F40 EFI -07 splitterny för en månad sedan. Har nu kört ca. 12 h med den och har samma ljud som du. Upplever ljudet litet som remgnissel på en bil ungefär.

Ljudet förekommer som du säger på låga varv och upp till ungefär 3000rpm. Vet inte om det är motorljudet som överröstar gnisslandet eller om det försvinner vid högre varv.

Har inbillat mig att detta ljud hörs oftare och högre då det är mycket varmt ute, men kan som sagt vara inbillningssjukan Skrattande

Beställde service på maskinen färdigt till slutet på augusti, och de skulle försöka fixa detta under garanti.

Har ett annat problem med denna också och det är stödet som motorn vilar på när den är uptrimmad helt. Detta har blivit ganska duktigt böjt, eller vridit sig där det sitter fast, vilket gör att det inte går att vika in helt och hållet mera.

Detta skulle också bytas på garanti. Nån annan som haft liknande problem?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har mailat Brunswick men inte fått svar än. Troligtvis på semester. Var ute och körde igår och då var det värre än vanligt. Efter en stund tystnade det dock för att återkomma efter en stund. Jag blev tillsagd av någon (kommer ej ihåg vem) att spärren endast är en spärr som används vid service mm. Ej att nyttja som trailingsläge. Jag har tagit en bit trä (2 tum 2) som jag sätter mellan motorn och fästet när jag kör båten på trailer, detta för att avlasta tilten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nä, jag blev uppringd av en kille från Brunscwick Marine och han meddelade att gnisslet kommer från en packbox som sitter på axeln mellan vevaxeln och växelhuset, denna packbox skall förhindra att vatten kommer upp i vevhuset. Packboxen fixeras av en fjäder. Vad jag förstod av samtalet var att packboxen hårdnar och när fjädern drar i denna uppstår ljudet! Hans förslag var att jag skulle lämna in den där jag köpte den så skulle dom ta bort fjädern efter samtal med killen i fråga. Jag frågade om man skulle komma med någon form av servicebulletin på detta men fick svaret att man varit i kontakt med Mercury och dom inte såg det som något problem, således blir åtgärden att plocka bort fjädern. Känns som att fjädern sitter där av en anledning!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hörs ju lite intressant dedär att plocka bort en fjäder som kanske sitter där av en anledning??? Men om Brunswick rekommederade detta så borde de väl veta vad de pratar om?

Lämnade in min motor på garantiservice idag angående problemet, så får se va de hittar för nåt där.

Share this post


Link to post
Share on other sites

EN FJÄDER I EN PACKBOX SOM ÅSTADKOMMER DETTA GNISSEL OMÖJLIGT, DENNA FJÄDER SOM SITTER I PACKBOXEN ÄR SÅ TUNN O VEK ATT MAN KAN KLÄMMA SÖNDER DEN LÄTT MED FINGRARNA  O FÖRESTEN SÅ SITTER JU FJÄDERN INUTI PACKBOXEN MED GUMMILÄPPEN I MELLAN.JA DE FLESTA VET KANSKE HUR EN PACKBOX SER UT.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja du Wanmar, eftersom du verkar veta bättre än dom på Mercury så kanske du kan ta kontakt med dom så dom får veta vad som är fel på deras motorer! Sen kan du ju kontakta dom så att dom fixar min motor!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ni fattar väl själv den nedre tätningen för vevaxeln en tunn liten fjäder i tätningen som ska orsaka detta o ljud ? det måste ha varit en sommarpraktikant på Brunswick.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har själv en likadan motor(som är tyst/gnisselfri) men vore bra att få veta vad det var för fel. O Wanmar brukar veta vad han pratar om.

Lennart



Senast ändrad av Propellerlelle | 24 augusti 2010 | 20:10

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror ock så på kamremmen. Har en 50 efi som jag fullfartskörde (5990 varv) i går kväll i en 1/2 timme och märkte för första gången ett kvittrande ljud på tomgång efter detta. När jag körde båten i kväll var den dock fri från kvittrandet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har varit i kontakt med Mickes motor i Växjö där jag köpte motorn. Dom har varit i kontakt med tillverkarna i USA/Japan tror jag det va. En utredning är startad pga att så många har rapoterat detta problem. Mickes skulle höra av sig i höst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade exakt samma fel på min 2009 års 60EFI.

Försäljaren hittade inget fel och givet inget gnissel när dom testkörde motorn i tunna.

I år har den gnisslat nån minut av 100 timmar.
Förra året gnisslade den nästan jämt vid vissa varvtal.

Försäljaren rekommenderade mig att köra ändå efsm. det är 5 års garanti. Obestämd

Vore dock kul o veta vad felet var/är

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick min 40hp -07 EFI tillbaka från service för ett tag sen, nu körd ca. 20h.

Inget fell eller gnissel hittade dom under testkörning.

Efter att jag tog ut båten en sväng kom gnisslet sakta men säkert, fast inte kanske lika högt som förut. Svårt att säga om det har med det kallare vädret att göra eller ej, men servicekillen menade att det är bara att köra på och inte bry sig.

Stör mig endå en aning på ljudet. Man blir ju lite nyfiken på vad det är som orsakar det fast det inte skulle ha nån direkt inverkan på maskinen Obestämd.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

På större Yamaha-motorer sitter en bussning i gummi på drivaxeln i riggen mellan vevaxeln och växelhuset. Det är inte ovanligt att denna gnisslar och Yamaha har tagit fram ett speciellt fett som heter Yamaha WR No. 2 som bussningen ska smörjas med var gång växelhuset tas av. Då ska det sluta gnissla men felet är ett skönhetsfel o inget som motorn tar skada av. Kanske är det ett liknande problem som drabbat era motorer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tog av plastkåpan ovan kamremmen, gjorde rent bakre kugghjulet med elektronik rengöring och tygtrasa: Fanns lite gummi rester från kammremmen på kugghjulet.Har inte haft kvittrandet efter detta, men det kan vara något annat som gjort att ljudet försvunnit.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag satte på spolmuffen och startade den idag! Varmkörde och efter en stund kom gnisslet. Plockade av kåpan. Inget gnissel fån kamremmen. Däremot när jag la örat mot riggen så hördes det tydligt att det var därifrån gnisslet kom. Tror inte på kamremmen. Jag lämnade in båten idag och min återförsäljare kände till problemet. Hans svar var att det brukar vara packboxen man byter. Får väl sen när man får båten tillbaka. Hösten är ju lång med många fiskedagar kvar!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag måste ändå lämna in min på service snart.

Kanske bör be dom byta den på garantin då den gnisslade förra säsongen.?
Kan den gå sönder? är det farligt för motorn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag får så på min F250 ibland och jag vet att det beror på det du säger ... Det som har hänt är att ''fettet''  har , ska vi säga, slitits bort eller mattats av  mellan bussningen och axeln .

Det är inte alltid det hörs , oftast efter att man kört länge så kommer det tillbaka vid låga varv , typ putterfart :-)

Bättre fett än vad jag använde sists jag tog av drevhuset , så ska det nog vara fixat!

/ jocke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lämnade in mon båt för åtgärd i höstas. Meken sa att det var packboxen i riggen som orsakade gnisslet. Efter denna justering försvann gnisslet.Körde trolling en hel helg utan gnissel!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man undrar ju hur motortestarna på Mercury kunnat missa något så fatalt under långtidsproverna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köpte min mercury 60 4-takt förra året och den började kvittra i år.

Jag frågade min säljare (Solab, Kopparberg) vad det kunde vara, men han hade inte hört talas om felet...

Så vad är det, är det verkligen packboxen? 



Senast ändrad av grangesdanne | 22 juni 2011 | 23:35

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läget är följande det är en bussning som ska tas bort vid adepterplattan  under motorblocket o en tätning som ligger ovanpå bussningen som ska vändas ,finns service medelande om detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Samma problem med gnissel på mercury 50. Ett år gammal. Garantijobb?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy