Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
stoffestock

motorn går dåligt vid gaspådrag och tappar tryck i blåsan..?

Rekommendera Poster

Har en johnson 90hk v4.

när man gasar så går han fint i några sekunder sen är det precis som han slocknar på 1 eller två cylindrar. blåsan tappar trycket med.

men pumpar man löst hela tiden på blåsan så fungerar motorn att köra med.

vad kan detta bero på.?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga... Öppnat luftskruven på tanken? Kanske lite dum fråga, men har sett folk som missat det förr. Symptomen är samma, pumpa på blåsan så går maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hade liknande problem på vår 30hk yamaha. Att byta membra gjorde ingen skillnad, däremot gjordes en del andra åtgärder ungefär samtidigt.

Till den motorn hade vi en orginal yamaha plåttank som började bli ganska risig. Den byttes till en plasttank. Dessutom gjordes bränslefilter samt förgasare rent från en del småsmuts. Nu går den som den ska, och har gjort det ganska länge.

Våran gick precis som du beskrev, fullgas gick ett tag, sen gick den upp och ner i varv några ggr för att sedan inte vilja orka alls. Var man snabb på blåsan så gick det att köra så om man ville, men det är ju inget bra sätt.

Drog man av till tomgång under pågående symptom ville den stanna ganska snabbt.

 

På plåttanken som vi hade kan jag inte minnas att det satt någon speciell luftskruv. Kanske satt någon form av ventil istället. Antar att den var igensatt och ställde till med problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en tank jag hade för några år sedan, satt det en bricka vid ventilen som alltid åkte ner och täppte till. Då fick man peta till den (lyfta den), så att luft kunde komma in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har alltid luftskruven på tanken mycket öppen , sen har jag dessutom en plåttank orginal och en plasttank jag växlar mellan. men samma problem kvarstår. jag har oxå kollat igenom alla slangar fram till motorn , kört en injectien cleaner och kollat så jag har gnista på alla stift. idag skall jag hämta mina nya stift jag beställt. tänkte om mina gamla slutar ge gnista när man ökar varvet på motorn.

 

läste i ett annat forum ang att biltemas 2takts marinolja var dålig. så tänkte byta den oxå idag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om nu mitt membran är sönder , kan jag byta bara det?

och sitter det inne i bränslepumpen i så fall?

läste i ett annat forum om att många kopplar bort bränslepumpen som styrs av vakuum och ersätter den med en elektrisk bränslepump som kostar ca 700kr på mekonomen, att det skulle vara bättre. vet någon nånting om detta.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips.hur hänger bränsleblåsan? den ska hänga lodrätt med bränsle flödet upp för bästa funktion,motorn kan tappa bränsleflödet det har att göra med de backventiler som sitter i bränsleblåsan TESTA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant det du säger för nu hänger blåsan precis tvärt om . med bensinriktningen neråt. skall flytta blåsan närmare tanken i morn så det pumpas uppåt. så får jag se hur det går.

har bytat stiften, så de är nya nu med.

tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blåsan behöver inte sitta nära tanken den kan lika gärna sitta i motorbrunn .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de nya stiften hjälpte inte , så nu kan man utesluta det.

det med att blåsan skall peka uppåt i bensinriktnngen är det inte heller.

skall kolla membranet i bränslepumpen eller om det är nån spricka i bränslepumpen, om det kan vara det som strular....

vart kan man köpa ett membran och är det lätt att byta?

och vad kostar ett sådant?

 

tack på förhand..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i strort sett samma problem som du just nu.
Jag har, bytt membran, bytt tändstift, provat extern tank (blåsan på kors och tvärs), kopplat ur de flesta filter och flödesmätare, bytt huvudströmbrytare mm, inget har hjälpt.

Min problem kom efter att förgasarna blev rengjorda, tändstiften byttes samt huvudströmbrytaren rengjordes. Min största tanke är att något blev fel vid rengöringen/fastsättning av förgasarna. Troligen tjyvluft.

Gör rent förgasarna, så bör din gå som den skall. Låter som att den slutar pumpa till två av cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

membran 435921 407:- membran o ventil 436095 517:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som andra säger att membranet i pumpen är slut, eller att något av bensinfiltrena slaggat igen.

Byt membran i pump, rengör filter i tank, pump samt bränslesystem. Kolla sedan noga att du inte har någon läcka, eller veck på bensinslangarna i motorn. Köp en ordentlig slang - jag fick liknande problem när jag snålköpte bensinslang med pump på biltema...

 

//Ramses

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Yamaha 30 från 1990 som hade samma symptom, bytte menbram. Att byta membram är ganska enkelt, har gjort det på ett antal motorer. Antingen på eller strax intill förgasaren sitter en rektangulär dosa med två slangar på. Normalt sitter det fyra skruvar på dosan. Sruvar man bort dessa skruvar får man loss pumpen. På den jag bytte på senast satt det ett yttre och ett inre membram. Bara att skifta och montera tillbaka. Borde gå tämligen enkelt. Om inte annat kan det ju vara bra att ta loss och kolla i alla fall!



Senast ändrad av gerjoh | 15 juli 2010 | 19:00



Senast ändrad av gerjoh | 15 juli 2010 | 19:02



Senast ändrad av gerjoh | 15 juli 2010 | 19:02



Senast ändrad av gerjoh | 15 juli 2010 | 19:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 motorn går dåligt vid gaspådrag och tappar tryck i blåsan..  tycker det låter som en gubbe 50 ....hahahahah.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har haft isär pumpen nu och såg att där satt två runda membran, men de verkade svåra att få av och isär.. men det såg fint ut och inga sprickor i pump eller membran. såg därimot att det var inga packningar över huvud taget i pumpen vilket jag tycker är underligt.. håller det verkligen tätt där då?

men när jag snurrade runt axeln i bränslepumpen så gick det ganska trögt tyckte jag, så jag öppnade upp den delen på pumpen där oljan sprutar in. där satt två o-ringar på axeln som jag plockade bort , de har ju ingen funktion där längre ändå..nu snurrar pumpen inte så trögt längre , så det skall bli intressant och se hur den går när jag sjösätter den ikväll. oringarna fick ju ingen olja på sig länge så de blir kanske lite torrt och motigt att dra runt pumpen då..

från början var pumpen inte pluggad vid bränslepumpens oljeintag för slangen där hade hoppat av. däremot var den pluggad vid snabbkopplingen på motorns utsida. då gick motorn lite dåligt på låga varv. sen pluggade jag bränslepumpen precis vid bränslepumpens oljeintaget. det var då motorn började gå lite dåligt  på höga varv.

nästa steg blir väl att ta av förgasaren och kolla i den. men jag vågar mig nog inte på att börja skruva isär den. blir väl ett helsicke att få ihop och få den till att gå överhuvud taget sen.

 



Senast ändrad av stoffestock | 16 juli 2010 | 09:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga packningar i pumpen det är de stora membranen som tätar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har jag löst problemet med min motor.

jag hade i sär bränslepumpen och plockade bort de två oringarna på axeln i bränslepumpen som nöp och tjärvade. då snurrade pumpen lite lättare, och det var det hela som var problemet att den gick dåligt vid gaspådrag.

det blev väl något vakuum i olje huset på pumpen. så den inte snurrade som den skulle.!!

så mitt tips till alla med samma problem, testa ta bort oringarna på axeln, de har ändå ingen funktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...