Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rubinum

Mat & förvaringstips

Rekommendera Poster

Hej! Vi planerar för vårt livs största äventyr, en seglats till Medelhavet på obestämd tid. Jag skulle bli jätteglad över tips på bra mat som håller och hur jag kan förvara den bäst. Vad är viktigt att tänka på i Vitaminer etc..? Jag älskar att laga god mat och hoppas ju kunna fortsätta med det fast i enklare former. *Tacksam för alla tips och råd* Mvh/Annica :-)

post-5094-1394234299,0397_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På väg till Medelhavet och väl där lär ni ha bra tillgång till fina råvaror i varje hamn, så jag tror inte det krävs några speciella arrangemang. Det är annorlunda om man ska segla jorden runt non-stop eller ligga infryst vid Antarktis en vinter... Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Annica! Ett par bekanta till mig, Lisbeth & Lasse har redan givit sig ut på sin livsresa, De kan säkert bistå med en del bra och nyttig information, du kan besöka deras egen hemsida http://www.hilda.nu där har de lagt ut sin rutt, gästbok mm Lycka till MVH! Suzz :tant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danne

Det finns bara två gormetmåltider i den högsta klassen. Bullens på burk och vita bönor. De går utmärkt att äte med såväl pasta som pulvermos... Annars kan man ju fånga lite färsk fisk ifall man vill ha variation.. Allvarligt talat. På en långfärdssegling är skulle nog inte jag ha allt för stora krav på komforten. På något sätt är det ju den man vill lämna bakom sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar hur du menar men nog vill vi kunna äta riktigt ändå. Vi har kommit upp i den åldern då mat och god dryck är en stor del av njutningen i vårt liv. Jag har förstått att vi kan hitta det mesta under resans gång då vi ju tar kanalvägen så jag får väl sluta oroa mig *S*. :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Niclas

Träffade i somras ett par i 80:års åldern som har långseglat i 15år. När jag var nere i deras båt slog det mig att dom inte hade ett kylsklåp. Frågade då hur dom löste det med maten? Svaret blev...på samma sätt som min mormor gjorde!! Dom gjorde egna konserver genom att ställa ner en burk med ex kött i en kastrul med kokande vatten sedan satte man på locket och om jag fattade rätt så när det hela kallnade så skapades det vaccum i burken. Grönsaker köpte man på en så kallad farmar marknad, där kunde man köpa ex tomater i olika stadier Gröna,gula och röda sedan hade man tomater för lång framtid.Ägg som ej varit kylda kan man förvara i ca 2månader. Det var fantastiskt att möta dessa människor som långseglat så länge och inte fattade varför man skulle ha ett kylskåp ombord. och tro det eller ej men dom var ifrån New York... MVH/Niclas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul att det finns folk som fortfarande kan ta vara på mat på rätt sätt. Tyvärr har vi i vår generation tappat så mycket just på grund av kylskåp o frys. Man borde ju kunna läsa sig till sånt... Tack för en god tankeställare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta är till någon hjälp, har lärt mig ett gammeldags sätt att konservera mat, väldigt praktiskt tycker jag själv. Köttet kan var t.ex. köttfärs, köttbullar, grytbitar, eller kycklingfile, som man hastigt steker upp för att få en smaklig färg. Sedan fylls glasburken ¾ med kött, därefter häller man i en skvätt god buljong, ca 1-2 cm upp i burken. Burkarna ska ha locken påsatta, men utan att vara hårt åtdragna (det är viktigt att det finns en liten gummipackning i glasburkens lock, annars blir det inte tätt), de placeras sedan i en tryckkokare, som man har fyllt med vatten, så det täcker ca 5 cm upp i grytan. Under tryck kokar man glasburkarna i 20-30 minuter, som beror på köttets tjocklek, men det är viktigt att uppnå ca 130 grader C under hela koktiden, för annars så fullföljs inte konserveringsprocessen. Lyft av tryckkokaren från värmen och låt den stå med locket på under ca 10 minuter, innan man tar upp glasburkarna. Med grillvantar/grytlappar drar man åt locken så hårt man orkar. När då glasburkarna stått några minuter, så bildas det vacuum i burken och locket sugs nedåt med ett knäppande ljud. Man kan förvara dessa hemmagjorda konserver i över ett år utan problem, om man är noga med hygien, temperatur vid tillagning och att locken verkligen sluter tätt med ett klick! Lycka till på resan! Mvh Marie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag köpte en liten nätt bok som heter båtmat lite mattips bunkringstips.kostade 100 spänn.äggen håller länge om du smörjer in dem och inte förvarar dem kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste eller hörde någonstans,att ägg höll jättelänge om man smorde in dem med vaselin,det täpper till porerna.Jag tror att det var någon långfärdsseglare,som tipsade,om just segling i varmare vatten.Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tänkte på en sak,Grönsaker mår inte bra i plast.Jag har lärt mig att stoppa dem i papperspåsar,mörka.Själv lever jag utan kylskåp ,på trots.Det går ganska bra.Inget smör,inget onödigt fett som smör eller margarin.Ha en lergodskruka,fuktig,den kyler.det är en utmaning att klara av det här.Du klarar det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...