Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Martin

Vator 14R + Johnson 50 hp 1971

Rekommendera Poster

Gäst Martin

Hej Är nybliven ägare (s.k. höstpris) av en Vator 14r (70-tal) med en Johnson 50hp årsmodell 1971. Vid provkörning kändes allt mycket bra, båten kändes stabil och motorn gick bra. Hade handburen GPS med mig som visade 31.7 knop på full gas. Vad jag önskar är feedback på både båt och motor. Motorn har något som kallas Hydro Electric Dive alltså elektrisk växel, detta tycker jag verkar vara något som är gjort att gå sönder (70-tal). Mvh// Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, kompisen min har också en Vator 14R, troligen från 1983-1985, men en Yamaha 20hk motor från samma årtal. Med den motorn kommer man upp till 26,2kn ensam (80kg) och med två ombord (180kg) till 25,8kn. Verkar MYCKET lite om du bara når 31,7kn med din 50hk på den båten... borde garanterat toppa över 40kn....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

jag har en annan båt men jag har samma motor som tyvärr inte funkar så bra just nu. Men dom elektriska växlarna funkar faktiskt jättebra och har aldrig varit till problem. Men man bör nog tänka på att vara ner motorn ganska mycke så att man inte trycker i växeln på för högt varv. Kan tänka mig att det nog inte är så bra. Min motor har problem med att ta in vatten i växellådsoljan. Men det e väl bara lite gummitätningar som ska bytas. annars e den ok faktiskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst micke

hej vad jag hört om hydro electric dive så måste du ha ha rätt olja annars går det sönder! men ja vet ej vad oljan heter! hoppas det hjälper nåt! mvh micke!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hade en vator 14r från 89 med en mariner 40 hk -89, toppade 35 knop och gick som ett skott. Mycket rolig båt och ångrar idag att jag sålde den. Båten är endast godkänd för 20 hk så ta det försiktigt. Min skar vågorna när jag skulle köra om en kompis - ställde sig på högkant - lite lurigt men annars var den underbar. Mvh Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Litet besserwisser varning på detta men Vator slutade tillverka båtar 1986 :-D /Kaj

post-5363-1394234325,5241_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nån som vet om det ska vara några problem att försäkra en vator 14r med en 30hk? På mg står det att den pallar 25hk, ni säger 20, och på försäkringsbolaget står det 40???

Är det ingen som vet säkert? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...