Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
hultent3

Köpråd först båt!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tänkte köpa mig en båt för kusten. (ängelholm) Och då jag är helt okunnig vad gäller båtar skulle jag behöva lite tips. Ska titta på båten nedan på lördag. Är det bra pris och en bra båt? Vad skall man tänka på att kolla på.

 

Ryds camping - 79.
L:5.6 B: 2.2 extra påbyggnad.
Deplacement: 620 kg.
Bärighet:7 pers.
Fast tank.
Motor: Yamaha 80 hk AETO - 89,(trim o tilt)
Utan kapell.

Pris: 35000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha är pålitliga motorer, men denna är ändå 21 år gammal. Jag skulle i alla fall skaffa en reservmotor på akterspgel, i fall att...... Du skall ju ändå ut på öppet hav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

tänk bara på att kapell är dyrt. Skulle nog tippa på att ett sådant till Ryds C ligger säkert på runt 10 000 kr eller strax under för ett nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Trodde inte kapell var så dyrt. bra att veta.

 

Men är det ett bra pris för båten som sådan. Trots att den saknar kapell och har några år på nacken :)

Vad bör man titta på när man kollar på båten. Några detaljer?

Finns det några alternativ man kan titta på som är bättre. Kommer ha båten till fiske men även att dra ut och njuta när det är fint väder. Absolut en fördel, om det är som på denna, att man kan gå in under något när det tex regnar.

 

Har även ett annat alternativ:

Motorbåt Trio 3 sent 80-tal.
Längd 495 cm Bredd 180cm
Motor Mercury elstart 2002 30HK inte körd många timmar.
Kapell, ekolod och dynor ingår.
Klar att sjösättas.
Pris Båt 24000 Trailer 6000 = 30000Kronor

Vad tycker ni om denna?

 

Jag har en budget på absolut max 40000



Senast ändrad av hultent3 | 09 juli 2010 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trio'n ser lite trång ut om du ska ut och fiska samt 30hk låter lite klent.

Själv åker jag en Ryds Hajen HT med samma mått som trio'n men har en 70hk på akterspeglen som toppar 33-34 knop.

Om du kan leva utan överbyggnaden finns det många trevliga styrpulpiter med kapel ifall det börjar regna.

Av dom 2 skulle jag nog välja Ryds Camping. Det är jo en klassisk båt som alltid går att sälja igen samt den är lite längre nu när du ska ut på havet, Trio'n kan bli lite kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir ju frågan hur man får reda på vinkeln på botten =)

 

Ryds Camping såg ju ut att ha lite V men förmodligen inga 17 grader.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir ju frågan hur man får reda på vinkeln på botten =)

 

Ryds Camping såg ju ut att ha lite V men förmodligen inga 17 grader.

 

Sant ;) Men så länge det inte rundbottnade badkar iaf... Det slår så jewligt när man landar.

Har dock för mig att Ryds Hajen ligger lite bättre i sjön. Tyvärr så är många cabinbåtar enligt min mening riktigt fula och med hiskeliga överbyggnader som ngn hemmaplastare har smetat dit= noll andrahandsvärde. Yamarin har ju underbara skrov men då snackar vi kanske en annan prisklass också Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in denna http://www.blocket.se/goteborg/Ryds_camping_28376870.htm?ca=23_10&w=3 Ser ut att vara lite fräschare motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provkör, lyssna på tomgång, känn på gasreglaget så att det inte är några problem med det, fungerar backen, lyssna på motorljudet om den går någorlunda rent vid fullvarv (inte övervarvar). Kör själv så märker du lättare om det krävs några tricks ...

Kika på plasten, blånader, mögel osv.

Du har chans att hitta bra båt för 40-45kkr om du är vaken. För de pengarna bör du hitta en båt över 5 m bra om du ska ut på havet. Att välja en båt med lite större snurra det har du nytta av när du lastar båten då orkan den plana och bränslekostnaden sticker inte så mycket.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått, har du köpt en Ryds Camping eller blev det någon annan båt. Nyfiken eftersom jag också går i köptankar men jag har kollat på Jofa Winth 555. Men så har jag lästa på forumet att den kan vara lite slagig i vågorna och det är ju inte så bra med tanke på att barnen ofta komme vara med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...