Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rufus

Kad 44 dålig laddning samt går ner i varv vid fullgas

Rekommendera Poster

Hej,   Jag har 2st Kad44 or i min båt som vid 3000-3400 varv slår av och går ner i varv till ca 2500.

Båten har varit tom på bränsle kan det vara så att jag måste göra rent filtrerna nu när jag tankat upp båten, fick för mig att slagg produkterna kommit in i filtrerna eller är detta ngt kompressor fel? Annars går dom klock rent.   Tacksam för svar...

 

ps. babords motor laddar dåligt vid körning, står på 11v...måste generatorn bytas eller skall remar spännas?? Den varnar för dålig laddning

 

Mvh Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att borstarna (kolet) på generatorn regulator inte är sliten. Det är oerhört mycket billigare att byta regulator än hela generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slirar remmarna brukar det höras gnissel. Att kolla remspänningen är enkelt, de ska flexa ca 1 cm vid normalt tryck med tummen, flexar de mer spänner du med spännbulten. Detta bör för övrigt göras årligen.

Vad gäller varvtalet så upplever jag ett liknande fenomen på min KAD300, en motor som är nära släkting. Vid 3000 varv stängs kompressorn av för att turbon ska ta vid, med följd att varvtalet sjunker något hundratal varv en kort stund. Det är som om varvmätaren studsar. Därefter accelererar båten vidare. Troligen beror fenomenet på att turbon i första skedet inte riktigt hunnit ladda upp ordentligt, det är ju dessutom vid dessa varv som båten ska resa sig ur vattnet vilket gör det extra trögt. Hade inte skadat ifall kompressorn kunde fortsätta jobba något hundratal varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för samma problem med min båt, Kolen var slut i generatorn och laddningen fungerade inte alls efter ett tag, enkel och billig åtgärd ...

Kika på dina bränslefilter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alls så enkelt att kolla remspänningen, som att trycka med tummen, som på en kilrem. Multi-V remmarna ska mera vara spända som fiolsträngar. Remmarna spänns med momentnyckel. En dåligt spänd rem, speciellt den mellan vevaxel och cirkulationspump slits väldigt snabbt, om den är dåligt spänd. Man brukar se att remmen blir randig på ryggen, då är det hög tid att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men generatorremmen är en kilrem. De remmar som ska spännas med momentnyckel (till 45 NM om jag minns rätt, boken är i båten) är de som går till cirkulationspump och kompressor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slam i dieseltanken är ett troligt fel. Kolla filtren och töm tankarna. Filtrera alltid dieseln med tratt som har ett fint filter när du tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...