Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
iBoat

Nya fylleregler

Rekommendera Poster

På nyhetssändningarna hör man då och då om de nya alkoholreglerna på sjön. Varningar utfärdas till höger och vänster om att kontroller kommer att ske ofta.

Har ni märkt något av ökade kontroller?

Stockholm, västkusten, Öresund?

 

Själv är jag lite kluven angående de nya reglerna. Jag vet att jag inte kör båten sämre för att jag druckit 2 st 3.5% folköl, men då har jag passerat den nya gränsen på 0,2 promille! Samtidigt har jag sett (och åkt) med riktigt packade båtförare och även om det har gått bra så är det tokfel att köra full. Men jag menar att det är en alldeles för hård regel.

 

Synpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte varit här på mycket länge, så om frågan redan ventilerats mycket så ber jag om ursäkt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0,2?!?!? Det är ju en helt vansinnig gräns; på tok för låg. Varför ska vi alltid vara så grymt präktiga och ivriga att förbättra världen?

Nä, jag hoppas jag möter en sympatisk myndighetsperson den dagen jag blir bordad. Något i stil med denna polis; 

Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev nyss detta i den andra stora tråden i ämnet

 

Efter sju sjökrogsbesök denna sommar hittils,  i norra skärgården (roslagen). Så kan jag inte påstå att jag hittils sett någon som verkar bry sig om den nya lagen, t ex att en vid bordet endast dricker alkoholfritt eller liknande. Konsumtionen är exakt samma som alla tidigare år. Både vid lunch och middag. Folk atr sin öl eller ett glas vin eller två och åker sedan därifrån som vanligt. Absolut ingen skillnad.

Bra tycker jag. Ser det som en stilla protest mot en fånig lag, samt att folk såklart vet att sjöpolisen och KBV har ytterst begränsade resurser att lägga på detta oavsett vad de ibland försöker framställa det som i media..

Kan tillägga att så länge man håller sig ifrån de stora sjökrogarna vid stängningsdags samt vissa farleder med mycket trafik på helgkvällar o dyl så är man nog safe. Självklart är det inga fyllekörningar jag försvarar utan normal middagsförtäring.

Undrar hur det blir när de första rättsfallen kommer upp där folk har åkt i slutna kabinbåtar eller båtar med kapell där man varit flera personer i båten och sikten inte varit optimal från polisen/KBV´ s sida. Hur ställer man sig då i bevisfrågan kring vem som verkligen kört båten? är man 5 i båten kan man ju knappast dömma alla.. Det är ju inte direkt som i en bil där det är helt givet vem som kört. rimligen måste ju KBV/polisen ha bevisbördan. Har de någon form av kameror eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Nyhetsmorgon Skåne igår påstod kustbevakningen att man kommer att göra ungefär 1000 kontroller i sommar, bara runt Helsingborg. Det är säkert bara skrämseltaktik, men ändå. Visserligen har jag sett massor med sjöfyllor på väg hem från underbara Hornbäck i Danmark där en öl och en lille en kostar 35 kr. Har i ärlighetens namn själv varit en bra bit över 0,2 ett par gånger när vi kört hem på kvällen.

Det där med täckt båt är ju ett problem för kustbevakningen. Undrar när det första prejudikatet kommer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört ca 100 dist de två senaste helgerna (Stockholm utanför Saltis & Nämdö) och varken sett polis eller kustbevakning. Men det e klart, jag åker ju inte förbi jet-sets-folkets ställen å andra sidan .... vet från min dotter att dom hade kontroll vid Sandhamn midsommardagen mot söndagen (sent, tidigt på morgonen) men se där gick dom bet, för sälskapet hade utsett ut en chaufför ..... spik nykter ..... så där fick dom nesa ... Mats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte förvåna mig om de har kameror som kan ge bra bilder även i dåligt ljus. Satt i bilen på väg hem sent en kväll, plötsligt slogs en blixt rakt i fejset. Fotograf som jag är tänkte jag att äh, det där kan väl adrig bli något. Tre veckor senare kommer ett brev från Rikspolisstyrelsen. Där fanns en klockren bild där jag satt och visslade på en låt till radion. Sidan om fanns ett foto från mitt körkort! ...det gick inte att svära sig fri från det beviset :) 3000 kronor kostade den ringa fortkörningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara det att det är helt andra avstånd vi pratar om på sjön än fartkameror på land. sedan är det ju inte alltid man stoppar en båt rakt framifrån utan det är väl nästan oftast bakifrån eller från sidan man blir stoppad.. hursomhelst ska det bli mycket intressant när de första rättsfallen kommer till hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kan då säga att i storsjön så ser man inte mycket av poliser ,utan då det är storsjöyran ,men brukar bara dricka 1-3 öl när man är ute å trolla ,och vill man dricka mer så har man sambon som kan köra ,nä köra full gör jag inte ,då ska man stå vid land eller brygga ,och sova där ,om man vill ta sig nå mera, och har man en båt mindre än 10 m och inte går fortare än 15knop då gäller väl dom gamla reglerna har jag förstått .

PS rätta mig om jag har fel..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst har du rätt i det. Men samtidigt vet jag vad jag kan åstadkomma med mitt längsta objektiv och med mitt bästa kamerahus. Med det kan jag fånga riktigt högupplösta bilder på långt håll även i dåligt ljus. Omöjligt är det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad många inlägg det blev nu.. men en annan intressant sak i domstolen blir ju farten. Hur fastställer rätten om båten går fortare än 15 knop. Tillverkarens uppskatting kan ju knappast ligga till grund eftersom det alltsomoftast är just en grov uppskattning av farten.  Det kan ju skilja på allt från propellerval, bottenmålad eller inte, antal personer, vind etc om det är en båt som ligger i gränslandet -3-4 knop typ,

En idé kan ju vara att ha en mindre propeller som båten bara gör 15 knop med inför krogbesöket...;) Eller ta fram en ny elektronikbox som styper effekten på motorn. Så kan man bara byta box om man vill att båten ska gå 15 eller 30 knop;) Obs skämt om någon vän av ordning läser....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanolikheten att KBV ligger vid en kobbe med ett 500 2,8 och stativ är väl ändå försvinnande liten, har dom med kamera så är det en tålig kompaktare för att dukumentera skkador etc..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert osannolikt. Men med en handhållen kamera jämfört med en fast vägkamera är det lätt att rikta in sig på det man vill ta foto på, så omöjligt är det verkligen inte. Om de gör så eller ej har jag inte en aning om, men det skulle inte förvåna mig. Så skulle jag göra om jag vore sjöpolis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har inte de åkande i båten upptäckt KBV/sjöpolisen långt innan de har hunnit så nära med en kamera så att de kan identifiera den som kör. Vad händer om man så fort man ser dem slår av på gasen och alla flyttar sig så att ingen sitter vid förarplats när de bordar båten? nu blir det rätt vilda spekulationern men ändå..

Tror dock den juridiskt sett största knäckfrågan blir just farten. Vilken båt går fortare än 15 knop eller inte. här kommer ju den enskilde som anser sig felbehandlad ha möjlighet att överklaga i det oändliga nästan. Kan knappast tänka mig att en typ av prejudikat kommer räcka heller..  Förstår inte riktigt varför man gjorde det så svårt för sig när man röstade igenom denna lag. Någon form av provkörning av polis/kbv under liknande förhållanden som när man stoppade båten kan ju rimligtvis vara den enda form av bevis som kan godkännas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min övertygelsen när det gäller farten är att man helt går på fabrikantens uppgifter. Annars skulle man kunna göra som du skämtsamt förslog. Längden är ju också ett problem, en 32 fots båt är 9,75 m. Med eller utan badbrygga, med eller utan bogspröt etc. Knepigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tillverkarens uppgifter är ju alltid friskriven i form av att den uppskattade farten kan skilja sig pga många ytter omständigheter som ofta beskrivs i broschyr/övrigt material och att den endast ska ses som vägledande typ.. Jag tror knappast det skulle hålla i högre instans. det borde rimligen endast vara provkörning som håller.

Praxis borde bli att finns det några tveksamheter som provkör polis/kbv på plats med handhållen GPS  i samband med ingripandet, något annat vore väldigt konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon har redan kollat och svarat i en annan tråd och det är fabrikssiffrorna de kommer att gå på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att...har man druckit 2 st folköl är omdömesförmågan avtrubbad och kör man då en snabbgående båt och ngt händer, så har man minskad reaktionsförmåga.

Dessutom är det lätt att man tar ytterligare 1 eller 2 öl eller varför inte en starköl, just pga att man har nedsatt omdömesförmåga och då är man helt plötsligt en mycket sämre båtförare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur blir det då med alla äldre båtar där tillverkaren inte finns kvar längre eller kanske byggda i få exemplar etc etc. Skulle vara kul att läsa lagtexten, orkar dock inte leta själv tyvärr..:) Oavsett så tror jag det kommer bli en soppa av rättsfall och överklaganden iaf de första åren. Farten, längden, vem körde, rätten att flytta båten i nödfall och hur långt man då får flytta den  etc etc

Hursomhelst känns det hela rätt ogenomtänkt och ganska tandlöst iom de resurser KBV/polisen har kontra det faktum att de flesta verkar strunta i lagen helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min fru ska ut och åka ut på lördag. Kommer att ankra på en öde strand på danska sidan och ha det gott i 30 graders värme (om smhi håller vad de lovar). Med hallonsaft blir det inte lika kul, men så får det väl bli. Snart får man väl inte gå på trottoaren med mer än 0,2 promille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt med ironi i textform, lägg till en smiley efter så blir det lite lättare att se!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fy för att behöva vara nykter!
Kyss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Inte behöver du be om ursäkt!                                                                                          

Den 26 maj 2010 startade Florina en tråd med rubriken sista roliga helgen 0,2. 

Där är inte sista ordet sagt ännu. Stundom heta känslor mellan vissa! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är rätt sjukt.

Jag startade den här tråden igår. I morse gick jag ner till hamnen och såg ett spegelblankt hav, och härlig solvärme. Gav mig ut på en fisketur och just när jag stoppat motorn och skulle ta fram fiskegrejorna ser jag en mörk båt komma rakt emot mig i en hiskelig fart. Japp, det var kustbevakningen! Vad gör du? frågade de. -Ska precis börja fiska svarade jag. Har du alkohol med dig? - Nix, bara kaffe. Ok, ursäkta vi störde, ha en fin dag!

Det blir hallonsaft hädanefter...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte rätt sjukt, snarare helsjukt - om man har alkohol med sig angår ju inte dem! Den nya lagen har ju inget att göra med innehav.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha! KBV läser Maringuiden!  Nu får vi övriga passa oss också med vad vi skriver! :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ni bara orkar tjöta om detta, nu är det bestämt med 0.2 så är det bara....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båtgrannes snipa (undantagen från nya reglerna) har varit till salu ett tag. Sedan de nya reglerna har intresset för den båttypen vuxit markant. I går var tre unga grabbar (Sådana med bar överkropp och pilsner i handen och raka rör) ute och provade den. Det blir nog ingen affär i och för sig, båten stannade och fick bogseras in :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu (idag 2010-07-28) har KBV jobbat lite här i Sthlm.....

 

Sex av 69 slumpmässigt utvalda båtförare åkte dit för sjöfylla. Plats Hammarbykanalen och Strömmen.

 


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Så här uttalade sig en av dem som åkte dit enligt dagens Aftonblad;

– Jag säger så här: för många är sjön sista utposten för fylleri. Folk kommer sälja sina båtar nu ska du se, säger Stefan, 46, som blåste 0,28 promille.

Kommentar överflödig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...