Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ljud

TG-6500 och andra kabinbåtar

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har sökt här på forumet (och på nätet) efter info om TG 6500, hittar inte mycket alls, beställde ett test för 40 kr som visade sig vara ganska intetsägande.

Vi har för närvarande en Bella 561 HT och efter att tredje barnet skulle med ut på sjön har vi upplevt båten som för liten samt krånglig när det kommer till att lasta i och ur tex småbarn. Jag tycker HT-konceptet är väldigt bra och passar oss som främst använder båten som rent transportmedel mellan öarna i stockholms skärgård, barnen ligger/sitter där fram och har bra skydd men ändå bra utsikt vilket tex inte en DC skulle kunna erbjuda. Dock är det otroligt jobbigt utan en lucka föröver vilket tvingar oss att använda skarndäck. Dessutom är jag rätt trött på kapell vilket gör mig intresserad av kabinbåtar.

Följande båtar är intressanta: TG-6500 (även 7200/7000), Silver 650 CC, Flipper 630 CC, Bella 655 och även Yamarin 650 CC. Jag har säkert missat några modeller som ni hemskt gärna får tipsa om!

 

Jag tycker att TG är ett intressant märke, men hittar inte så mycket info om deras båtar, TG 6500 ger ett mer proffsigt intryck än de andra kabinbåtarna jag listat, om man tar Flipper 630 CC som exempel så verkar den har en mer ombonad känsla, mer i tiden, dock känns den mer ömtålig än TG, jag har alltså inte sett båtarna på riktigt ut bara på nätet. TG verkar ha ett ganska vasst skrov 20 grader och samtidigt ha en bra bränsleekonomi, fråga mig inte hur det går ihop, men det är fantastiskt om det stämmer. Dock så har TG 6500 bara 100 hk som maxstyrka på båten, det låter lite svagt i mina öron. Jag är inte så intresserad av att köra över 25 knop, men jag vill gärna ligga på låga varv för att hålla ner ljudnivån. Där verkar TG ha tänkt till också, deras senare modeller ska ha förbättrats på området och dom verkar tycka att det är en viktig parameter för en lyckad båt. Jag tycker själv att ljudvivån är en extremt viktig faktor och jag vet att kabinbåtar kan få stora problem med resonanser i hytten.

 

Jag startade den här tråden för få höra vad ni kabinbåtsägare har att säga, hur pass bra funkar tex 100 hk på en båt runt 1000 kg som är 6.30m lång? Hur är ljudnivåerna i hytten i jämförelse med en öppen båt? Hur ska man fördela för och akterdäck enligt er, det är väldigt små akterdäck på kabinbåtarna i den här klassen har jag noterat.

 

Berätta allt vi vet om kabinbåtar, vad är bra vad är dåligt?

 

Tack på förhand!

 

MVH Fredrik



Senast ändrad av ljud | 08 juli 2010 | 16:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker lite liv i den här tråden. Är det ingen som har erfarenheter av dessa båtar? Jag har även börjat kolla Tg-7200, vet inte om jag behöver den storleken, men den får får ju ha lite mer styrka på motorn, vilket aldrig är fel. Det jag mest är orolig för är ljudnivån i hytten, nån som åkt en tyst kabinbåt eller är det superbullrigt, jag kan tycka att min Bella HT är bullrig med sin 75 Optimax? Annars verkar TG vara väldigt bra båtar, var och kollade på en utställning med både TG 6500 och 7200 uppställda i hall.

Som sagt, det skulle var väldigt intressant att höra vad andra kabinbåtsägare har att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en övik 670 weekend o upplever den som tyst när man stänger dörren går inte alls att jämföra med en htSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med MarinDepån ifall de har någon TG i sjön för provkörning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik,

Vi har bra arfarenhet av cabinbåt, just så praktisk som du efterfrågar. stäng, lås och du kan lämna båten, inga kapell etc.

Vi var ute efter en båt för 2 personer där vi önskade möjlighet för fiske, billigt kajkande i skärgården samt enklare övernattning för att se om det var sysselsättning som tilltalade oss.

Vi tittade bl.a. på TG 6500, vilken har som du säger ett vasst skrov med den fördelen att den går mjukt i sjön. Nackdelarna vi märkte vid provkörning var att TG 6500 var väldigt rank då vi låg stilla (väldigt vanligt förekommande) samt att båten var känslig i halvfart för att man lastat balanserat, samt att marinan som sålde TG inte var pigga på att göra vissa små justeringar till oss vid ett ev köp.

Då lånade vi en slant och lyckades få tag på en av dom sista Silver Eagle 630 Cabin som fanns i Finland och kördes till oss.

Silverbåtar är av Aluminium, glasfiber och trä, men tyvärr lite dyrare pga Aluminiumet, men har många andra fördelar som att man kan strunta i bottenfärg och bottentvätta i maskin eller för hand som vi gör 2 ggr/säsong, vilket är bra för miljön bl.a.

Vår båt väger 930 Kg och ca 1150 med motor beroende på vilken storlek man valt, Jag valde en Mercury Optimax 150 som jag inte ångrat för en dag, den är dyr men väldigt bra.

Då marschar vi i ca 26-30 knop med en förbrukning om 0,8 L/Nm beroende lite på packning, personer etc. Den toppar dryga 40 och jag bedömmer att med en mindre motor skulle den gå tyngre och dra mera bensin.. så att välja en 100 på en TG 6500 låter lite klent tyvärr.

Den kanske är mera lättdriven, men det är väl inte en slump att Sportfiskeguiderna m.fl.  valt Silver Eagle 630 som sina kundbåtar??

Silver Eagle Cabin´ s nya modell heter 650 och fanns vid tillfället då vi sökte vår modell 630, valet av den äldre 630 föll på att man gjort vissa ändringar på 650 som inte tilltalade oss så vi är nöjda med vårt val.

Marinan som sålde till oss, var också behjälpliga med dom förbättringar som vi önskade vilket gjorde köpet motiverat.

För/Nackdel hyttbåt: lite svårare att kasta ankaret då hytten är ivägen, men är man 2 personer ombord så är det inga problem, ljudnivån i vår båt är trivsam. Hytten tar bort lite av åka båtkänslan då man kan sitta i T-shirt och shorts sent på kvällen och fräsa fram i 30 knop, vilket är en trevlig företeelse, men lite fladder i håret kan också vara nice på sjön med lite kläder på dock, fast vi har ju också taklucka som kan ge det.

Apropå akterdäck, vårt rymmer ett litet bord samt 2 stolar där vi brukar dinera ibland, du kan också fiska därifrån med hyfsat svängrum. Väljer man en Eagle Cabin med inombordare så inkräktar motorkåpan på akterdäcket, därav vårt val av utombordare samt att man kan lyfta motorn ur vattnet om det är grunt etc, lite svårare med drev till inombordaren.

Tyvärr visade det sig att det där med fiske och transporter inte längre räcker för oss utan att vi nu ska gå vidare i båtlivet och skaffa oss en större bobåt då vi skaffade en katt förra året som gjort 630´ n för liten och att vi nu annonserar ut vår båt på blocket.

Ska man inte huvudsakligen bo i sin båt så kan jag varmt rekomendera en hyttbåt.

Lycka till i ditt båtsökande.

mvh ElKenta



Senast ändrad av elkenta | 19 juli 2010 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även vi har börjat leta kabinbåt, dock lite större än föregående talare. Mitt problem är att jag fiskar väldigt mycket, både makrill, krabba och hummer.

Innan har vi fått använda farsans båt med det är sådär kul att fiska hummer i en 5 meter lång båt utan hytt när höstvindarna kommer.

Samtidigt har jag familj som inte är intresserade av fisket men vill åka båt på sommaren.

Jag har länge kollat på bayliner 288 men tycker den har en stor nackdel, det finns inga avskilda hytter i den.

Så nu börjar jag fundera på om man ska gå upp ytterligare i storlek. Jag och min sambo vill att barnen ska kunna ha en egen liten hytt samtidigt som vi vill kunna sova ostört om man har gäster med sig.

Vi har nu en albin 25 och den går bara att använda som sommarbåt.

Vilka alternativ finns det i 700 000kr klassen Svenskt som amerikanskt.

Vill ha ett akterdäck där man kan ha tinor och fiska ifrån, dörrar inte vara beroende av kapell, kanske en styrplats ute, typ fly. fastnat för saga 315 men tycker den är så jäkla dyr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett informativt och bra svar! Jag har förstås kollat in Silver båtarna och som du säger; aluminium är ju fantastiskt, men tyvärr dyrare.

När du skriver halvfart menar du halvplaning då? Jag har dragit i handbromsen lite, måste sälja min Bella HT 560, samt att jag nog bestämt att det får bli en TG 7200, ser inga nackdelar med den, den bör också vara stadigare vid bryggan än 6500, däremot blir jag lite förvånad över att du upplever TG 6500 som rank, den är ju hyfsat bred i förhållande till sin längd och v-botten är väl inte så vass som Silvers båtar? Jag förstår iof att det är mer som spelar in än en gradangivelse från aktern.

Jag tycker att att en 7-metersskrov borgar för ganska lugn gång över i lite mer krabb sjö på tex Kanholmsfjärden i Stockholm, där jag håller till. Båten utformning verkar göra det enkelt för tilläggningar osv.

Ang motorstyrka på båda nämnda modeller, dessa skrov verkar väldigt lättdrivna, detta har jag fått bekräftat på flera ställen, 6500 ska klara sig alldeles utmärkt med 100 hk även med 6 pers, (29 knop och 32 knop med tre personer) men jag vill ligga på så låga varv som möjligt och tänker nog satsa på 140 hk till TG 7200.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Fredrik o tack för din uppskattning av mitt svar!

Halvfart, kommer inte ihåg, det är ca 6 år sen men där man bör ligga i marschfart.

vi var 3 personer ombord och jag upplevde 6500 som mycket känsligare än vår 630 i sidostabilitet om en person flyttade sig under färden, men det kan kanske bero på hur den motorn är var monterad på akterspegeln etc...

Jo det stämmer väl att 6500 inte är en smal båt, men jag tror att dess skrovform har mindre bärighet vid stillaliggande än skrovet på vår 630 pga dess skrovvinkel, har för mig att TG har 19 Gr och Silver Eagle 17 Gr ??. Hursomhelst så valde vi Silver bl.a. p.g.a. detta att den upplevs/känns stabilare, samt att jag slipper bottenmåla. :-)

lycka till m 7200, över 7 m är bättre än 6,3 ;-)

 

hej  hopp

/ElKenta



Senast ändrad av elkenta | 05 augusti 2010 | 15:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tråden lite efter ett besök på mässan. Pratade med en representant för MarinDepån i Dalarö och nu efter mässan fanns det tillfälle att få provköra nya TG Alfa med lite större motor ute i Dalarö.

Stämmer uppgifterna och jag minns rätt provkörde de båten i 48 knop på Nämdöfjärden när det blåste mellan 10-12 m/s och gjorde en 360 gradare utan problem.

 

Länk till TG

http://www.tg-boat.fi/index_sv.html



Senast ändrad av 666D3 | 13 november 2010 | 16:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att aluminiumbåtar är dyrare är en mytt.

Vi bygger en aluminium båt i den storleken för samma pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Svarar även om tråden verkar lite död :) Vi har en TG6500 sedan sommaren 2004 med 90hk motor. Våra 90hk räcker till så länge båten inte är lastad med 6 vuxna. Vår familj består av 2 vuxna och 3 barn (4,5 och 9 år) och motorn båten har inga problem med detta. Accar lätt upp till 20 knop och har en marchfart på 22-23 knop.

Mina tankar kring båten då. Kvalitet, japp - vår båt ser ut att vara i nyskick trots ett antal år och där vi även slarvat med vaxning på våren. Inga sprickor i plast osv.

Bränslesnålhet, ligger enligt spec. Men för mig som är seglare i botten är det ju hutlöst dyrt ändå ;)

Användarvänlighet. Både plus och minus. Den är otroligt lätt att gå av och på, både för barn, vuxna och gamla. Den är lätt att köra och trevlig att manövrera. Det enda minus jag märkt är att den vid låg fart och sidvind har kraftig avdrift vilket kan komplicera tilläggning. Men det lär man sig. Den är i övrigt lätt att handha ensam. I somras t.ex. tog jag ett antal småturer ensam med barnen.

Kojplatserna är ett minus om man vill övernatta. Vi är ju 5 och enligt TG:s spec är det 2 kojplatser. Dock kan jag medela att vi sov hela familjen i båten denna sommar...så med lite pussel så går det :) Då låg två barn i stickkojerna, Jag låg på tvärsen uppe vid deras huvud. Yngsta dottern låg på den lilla plats som skapas mellan stickkojerna och den tvärsenplats som jag hade. Och maken han låg på luftmadrass direkt på durken.

En av anledningarna till att vi valde bort en klassisk ht-båt till förmån för en midcabinare är att du stänger till en dörr i aktern vilket resulterar i ett lägre motorljud. Och det är effektivt, jag skulle gissa att ljudet halveras om inte mer. Vi har därför alltid akterdörren stängd under färd. Däremot har vi gärna dörren i fören på vid gavel.

Ja, vad säger man. På det hela är vi supernöjda! Skulle aldrig byta båt! Den passar oss som handen i hansken.



Senast ändrad av k-line | 31 januari 2011 | 15:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TG är frekvent återkommande hos skärgårdsbor och pendlare. Brukar göra det enkelt för mig och titta på dom som använder det som bruksfordon. Dom har oftast rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...