Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Elias_Bouvin

Värmeväxlare åt skogen?

Rekommendera Poster

Har en MerCrusier 3.0L Alpha med förgasare.

Nu ser det ut som min värmeväxlare tog stryk av vintern. Har kört en del i sommar utan några problem. Men en dag när jag startade såg jag att vattnet utanför båten såg lite konstigt ut och började lägga misstanke att det var något skumt. Efter det så har vattnet i expansionkärlet försvunnit och jag har varit tvungen att fylla på efter varje gång jag har kört.

Visst låter det som att värmeväxlaren mellan det slutna systemet och sjösidan har gått, eller är jag helt ute och cyklar? Är det möjligt att renovera denna själv eller är det bara att kasta och köpa en ny? Misstänker att det är en konsekvens som har kommit efter denna stränga vinter då motorn har bara gått en sommar.

Någon som har tips på hur man kan fixa denna? tacksam för all hjälp jag kan få!

 

Vänliga hälsningar

Elias Bouvin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Thomas... det ser lite lovande ut, men det var inte så detaljerad beskrivning. Hoppas på yttligare information.

 

Vänliga hälsningar

Elias Bouvin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

-För att kolla upp läckage i din värmeväxlare får du hälla vatten i tex det slutna systemet,och kommer det då ut något i det öppna systemet har du ett läckage i nån eller några celler.Jag har mecruiser orginal växlare,som endast har en öppningsbar gavel.Fick ta bort den andra gaveln ,som jag fyllde med tenn,-Har funkat 2 år utan problem.-Kolla skicket på din zinkanod i värmeväxlaren.Vågar nästan sätta en slant på att din är helt bortfrätt.

Lycka till!  Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Macke!

Tack för ditt snabba svar! Jag har också endast en öppningsbar gavel. Tänkte höra hur du menar med att fylla med tenn? Du tog bort alltså den lödda/svetsade gaveln (kapade bort?) och fyllde hela utrymmet med tenn, eller? Hur blir det då med kylningen till slutna systemet?

Det funkar inte att lossa insattsen på något sätt och sedan löda till baka den?

// Elias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska bara fylla dom cellerna som är skadade.Alltså inte hela bikupan...

Anledningen varför jag tog bort den fasta gaveln var för att komma till att fylla det slutna systemet.Det var några år sen jag gjorde detta så jag minns inte allt i detalj.Obs! om du tar av din fasta gavel är det mycket viktigt att den kommer i samma läge,så märk med en ritsnål hur den satt .Kan få fästhålen i fel läge. Där efter löddar du fast den igen.Växlaren är troligtvis av koppar.(Kolla mitt tidigare inlägg om värmeväxlare)

-Hör av dig om det strular för dig!

MackeCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...