Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Reine

Röd, Grön, Orange social flagg

Rekommendera Poster

Vart tog den där utmärkta idén angående social flaggning vägen ?

Hög flaggstång (typ Stingpinne på barncykel) med Röd flagg= Ligger gärna med avstånd i viken. Grön flagg = Ligger gärna nära och umgås, Orange flagg = Ligger gärna nära och umgås, har barn som också vill umgås.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där har jag aldrig hört talas om. Däremot upplyste en kamrat mig nyligen om att Jolly Roger (piratflaggan) tydligen nuförtiden ska betyda att man har barn ombord som vill ha lekkamrater. De gånger jag sett den har jag mera uppfattat den som vi är ute och härjar och slänger ölburkar i vattnet.



Senast ändrad av monark-670 | 07 juli 2010 | 08:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sjukt, finns inte en chans på jorden att jag skulle bry mig om någon löjlig färgad flagga om den enda tilläggsplatsen var bredvid en rödflaggad båt. Vill man vara för sig själv får man väl köpa sig en egen ö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag aldrig hört talas om, och likt Peter skulle jag inte bry mig om det heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som varit med ett tag på forat ;-) vet att denna flaggupplysning disskuterades flitigt för nått eller några år sen här.

På mitt fartyg så är tecknet: en gumma på fördäck= håll er undan. Ingen gumma på fördäck= välkommen på en grogg. Två gummor på däck= blev nog blött igårkväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter & Terrafobica. Tänkte väl inte riktigt i så där negativa banor....Utan mer som att barnfamilj lägger sig gärna bredvid en annan barnfamilj osv osv. Men naturligtvis så lägger man ju sig precis var man vill !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är jag ute med båten så vill jag inte att någon lägger sig utanpå mig... En liten bit ifrån hör väl till god ton. Skulle det vara så att den enda platsen är att hänga sig på mig, så åk vidare!!

Finns väl inget härligare på sjön än att få ligga lite för sig själv!Glad

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som Peter: Vill man vara ensam får man faktiskt köpa sig en ö!

Det finns för övrigt en till salu utanför Tjörn.

Funderar själv på att föra Piratflagg i sommar om det fungerar så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Steffo. Det hör till god ton att inte fendra upp bredvid folk man inte känner..

En sak om det är fullt på läsidan av en ö och dåligt väder eller på otroligt populära öar. Men när det finns gott om plats (tom ö) och någon vill fendra upp bredvid tycker jag att det är rent oförskämt!

Var med om det vecka efter vecka tidigt i våras. Segelbåtar som fendrade upp och skulle in dikt an mig, när det var helt tomt på ön jag låg på!

Då kan ju flaggor med färg vara en idé, jourhavande kompis - grön flagga..

Sunt förnuft och snacka med folk innan man ankrar upp!

 

Har till och med varit med om ett hittejon som skulle in mellan min och en kompis båt, vi låg 4 båtar bredvid varandra och han skulle in emellan. Vi påtalade att vi var ett sällskap. Svaret vi fick var det skiter jag i, jag ska ligga här.. Jävla pucko!

Visst allemansrätt, men det är lika mycket ansvar som rättighet. Att respektera andra människor. Alla vill inte ha sällskap helatiden.

Sunt förnuft (igen)!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag har ju lite svårt att tro att någon vill lägga sig tätt intill er som påstår er blivit utsatta för det. Är ni så attraktiva? Tungan

Skämt åsido... folk vill inte knö i onödan. Att tro något sådant är antagligen att ha helt fel uppfattning om sin egen dragningskraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skön tanke, tyvärr är det inte så.. Inte denna våren iallafall..

Jag tror att det finns lika många som inte vill knö som det finns folk som vill hitta nya båtkompisar..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fånigt snack om att köpa sig en egen ö om man vill ha trivselavstånd till båten bredvid. Även på sjön kan man väl visa lite respekt för varandras integritet. Skärgårdarna runt kusten är stora nog för att kunna samsas på ett förnuftigt sätt. Själv har jag sällan behövt ligga bredvid någon annan båt om jag inte velat.

Jag älskar skärgården mycket just för friheten och möjligheten till enskildhet med mina nära och kära och inte för att skava fendrar mot en annan båt. Det kan jag göra i hemmahamnen. 

Självklart är det en annan sak vid dåligt väder, populära naturhamnar eller i områden med få angöringsmöjligheter.

Har man barn med sig kanske flaggförslaget är bra. Kanske ska ordna en röd och orange flagga :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att vissa folks anser sig äga en plats samt närområde för att de har lagt sig där. Jag trodde idén med naturreservat var att allmänheten hade tillgång till området. Är man missnöjd med sällskapet är det ju bara att åka vidare.

Jag har inga planer på att flagga !

Ena annan liten fråga jag har undrat över. Tomgångskörning. En del piffar upp skärgårdsluften med lite avgaser trots att de skall ligga kvar. Kanske för att de saknar stan för mycket. Vet någon vad som gäller juridiskt för tomgångskörning, för bilar har jag hört något om en max en minut ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte heller att fendra av mot folk jag inte känner, men det hör liksom till - det är trångt i storstädernas skärgårdar, många vill få plats. Då kan det tyvärr vara så att man inte får ligga själv.
Ett trevligs sätt att slippa närgånget folk är att hjälpa personer in som är osäkra på vikens djupförhållanden till en plats en bit ifrån den egna båten. Tror få säger nej till det!

Ett alternativ för de som inte har råd med egen ö och inte vill ha med någon att göra alls är att lägga sig på svaj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi föredrar avskildhet på sjön bl. a. för att frugan älskar att sola och då helst utan kläder. Kvällen före midsommar lade sig en båt ca 20 m ifrån oss vilket vi tyckte var för nära så morgonen efter lättade vi ankar och fann en annan plats där vi inte såg en själ på hela dagen. Självklart är de bäst skyddade platserna ofta upptagna så man kan få leta ett tag.

Frugan läste i någon kvällstidning att röd flagg även kan betyda att man gärna visar upp sina färdigheter för utomstående eller kan tänka sig ett byte. Någon sådan flagga tänker inte vi hissa om den kan sända dubbla budskap. Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser fint ut, men du får lägga upp en filmsnutt till frun syns lite dåligt på denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SkrattandeSkrattande, skulle inte tro det. Däremot en bild med bikini på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...