Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
DanneF

shetland 570

Rekommendera Poster

Hej är det någon som har något att säga om denna båt.

bra eller dåligt

tittade på en idag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att PraktisktBåtägande testade en som tilltänkt redaktionsbåt för något år sedan, den hade en 90HK Honda som tydligen var på tok för stor/tung för den båten och den gick  väldigt illa i sjön, går kanske bättre med mindre motor. De letade dock vidare efter någon annan redaktionsbåt. Kanske kan du hitta det testet någon stans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis hade en sån för längesen. 25Hkr satt på och det var för lite. Bytte till en 50HKr och då gick den hyfsat och planade och drog 1,2 l/ dm.

Men det var på 2 taktstiden. 4 taktarna är mycket tyngre och då kanske den blir för baktung?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar vi verkligen om samma båt nu?  I slutet av åttiotalet köpte jag mig en Shetland 570 med en 70 hk Johnson på.  Med den motorn så gick det tungt och det blev dyrt eftersom motorn fick kämpa på högvarv hela tiden.  Bytte då till en Mercury 175 hk och med den toppade båten lite drygt 50 knop och i 25 - 30 gick den förträffligt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite bilder och det var nog en Shetland 536 han hade.

Med 25 Hkr planade den inte. Och gick tungt med 50Hkr.

Kanske delvis för att den hade någon skada i botten så det kommit in vatten i skrovet.

Kompisen gick rätt snabbt över till segling istället pga av det ständiga tankandet och letandet efter sjömackar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...