Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
neubert

Isotherm Travelbox 32L 12/230V KYL/FRYS

Rekommendera Poster

Funderar på att komplettera kylskåpet i båten med en elektrisk kylbox och både bryggan och hjertmans rear ut ovanstående för 3990:-. Eftersom det är både kyl och frys funderar jag på att man kan köra den på 230V hemma som frys något dygn innan man åker med fryst mat i och sedan ta med den till båten och ställa termostaten på kyl. Om man då har planerat lite om när man behöver plocka upp mat ur boxen så borde den kunna stå kanske 2 dygn innan temperaturen stigit till 6 eller vad man nu ska ha i ett kylskåp och inte försen då börjar den dra ström (vilket var medel 0,7A).

Låter det som ett rimligt scenario???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag köpte en sådan till min gamla båt och var  mycket nöjd med den som kyl. Nu använder jag den som extra kyl om man ska bunkra mer, Fungerar kanon!

 

H. Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut -frusen mat i kylbox brukar hålla sig ordentligt kall ngt dygn, och då hjälper den till att kyla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på exakt samma sak, sen kan man ju sänka ner temperaturen när man kör och generatorn laddar så tar det ett tag innan den börjar dra på batterierna efter förtöjning igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev den boxen nu innan semestern och det har funkat riktigt bra. Köpte till kylklamparna (2st) som passar i och delar va boxen på ett smidigt sätt och de fryser redan vid 6 grader. Om man frös ner alltet med kött, korv osv. hemma med 230V så tog det ca 2,5 dygn innan den började dra ström. Hade den normalt ställd på 6 och sänkte ner till 1 samt boost funktion när jag körde så den inte skulle behöva ström direkt när vi stannat.

I övrig är vi helt nöjda och använde nog mer denna än det gamla 42L Isotherm kylskåpet som sitter fast i båten. Känns som det går ner mer i boxen samt är mer lätt åtkommligt så gamla kylen blev mer eller mindre dricka kyl!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant box men måtten passar inte för oss. Det lutar åt att jag köper klädda skivor och bygger en själv. Gasolkylskåp är inget för mig men man undrar lite varför inte de med gasolkök inte har det att slå om till vid  förtöjning. Kikade på Husvagnssvensson och Kama fritid och utbudet är stort på de som går på 12, 230 och gasol. Även stora kylskåp finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ser jag vilken rubrik jag hade skrivit men det blev inte den boxen utan det blev Ezetil 35L som verkade mycket mer robust och modern med digitaldisplay än Isotherms termostat ratt. För övrigt sitter det samma kompressor i båda!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att köpa min under vintern, exakt vilken jag skall ha får jag se, för min del skulle jag faktisk kunna bygga en själv i någon av sittbrunnstofterna, men runt en 40-50 liter kyl till skall jag absolut ha!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha funderat ytterligare hittade jag först Ezetil EZC25 som jag också var och tittade på inne på seasea. Smidigt med bärväskan och high performance klamparna till som fryser vid 6 grader.

Insåg sedan att det tillkommer kostnad om den ska gå på 230 V.

Nu är jag inne på Ezetil EZC35 som har inbyggd 230 V. Gissar att det är samma som din.

Köpte du den suveräna väskan och klamparna till ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klamparna köpte jag men väskan blir nog till nästa år! Klamparna funkar kanon och som bonus får man en bra avgränsning i lådan. Boxen är väldigt tystgående och sväljer en jäkla massa mat! Du kommer inte ångra dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det nog den inför nästa säsong. Jag gick runt med den mindre modellen som låg i väskan inne i butiken och den kändes perfekt i handen. Annan fördel är att den har värmereflekterande folie invändigt under locket.

EZC45 är lite för hög och så drar den 0,1 Ah/h extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev 35 liters modellen. Lite klumpigare att bära då den är 10 cm bredare. Drive just nu så både väskan och klamparna ingick. Tyvärr var klamparna slut men jag får hämta dem senare.

Provkör just nu inomhus i 22 graders värme. Efter 30 min hade tempen sjunkit 24 grader till -2. Nu efter 42 minuter är tempen nere på -7 grader.

Det här blir nog bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Du kommer säker bli nöjd! Kör man den tom så kyler den ner väldigt fort men ska man frysa saker i den så tar det väääldigt lång tid. körde test hemma med 6st 1,5L PET fulla med vatten och det tog nästa 2 dygn att frysa... Proppa den med fryst mat hemma och det håller sig fryst flera dygn (även om displayen säger 6 så var varorna frysta bra mycket längre)

/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lucka över kontrollpanelen fanns på väskan samt fickor för elkablar

post-10011607-1394236488,2819_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser perfekt ut! Blir nog en väska till nästa år! Vad fick du ge??? Själv gav jag 5000:- inkl klampar med lite rabatt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5790 för allt på seasea. Driven var att klampar och väska ingick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag tog vi Ezetil boxen med på våran resa i norrland. Vi hade ett ärende i Sundsvall så vi passade på att handla i Birsta. Boxen var då avstängd och stod på 19 grader. Eftersom vi både hade fryst och kylskåpsmat med från affären ställdes tempen på 2. Väl framme i Härjedalen behölls bara den frysta maten i boxen och jag satte den på -18 grader. Någon timme senare var inställd temp uppnådd men kompressorn jobbade nästan hela tiden. Eftersom vi bara stannar över helgen kändes det lite onödigt att djupfrysa. Tempen ställdes in på -5 grader och hoppet från -18 till -16 gick nog bara på någon minut. Därefter höjdes tempen väldigt sakta. -18 är nog ingen rekomenderd temp för boxen då isoleringen inte verkar räcka till riktigt. Även utanpåväskan kändes kall. Funderar också på om man inte skulle valt den mindre modellen som lättare kan bäras av en person. Nu tog vi varsitt handtag men är man ensam blir den väldigt bred att bära. Supernöjd annars.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry för instickande fråga utanför ämnet,

men vad menar ni med kylklamp som fryser vid 6 , är det en kylklamp vars vätska har fryspunkten vid 6 ?

 

tack tack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hämtat mina ännu men så här står det. Om det sedan är så vet inte jag.

Klamparna fryser redan vid 6°. Dessa kan hålla boxen kall i upp till 8 timmar (om man ej lyfter på locket) utan elektrisk konsumtion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som du skriver! Vet dock inte vilken vätska det är i men som sagt så fryser den vid 6grader!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, då vet jag. fördelen lär ju då vara att 6 är en ganska hög temperatur, och skillnaden luften utanför - kontra innut frysboxen är alltså mindre, varför kylklampen klarar att hålla den temperaturen så länge. så låter det tycker jag i varje fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inatt testade jag med de 2 klamparna som ingick i priset. Satte tempen på 1 och stoppade även i fyra flaskor med vatten ( 4 liter) och lät det stå någon timme. Klamparna frystes alltså inte in. Vid sänggående slogs boxen av och 7 tim senare öppnade jag boxen och då var vattnet fortfarande kylskåpskallt trots att tempen visade 11 grader. Gjutna spår finns för ytterligare 2 klampar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med frugan som är på väg till fjällen i hennes dotters Volvo V70. Boxen tog de med för att de skulle handla i Gävle. När de där skulle starta boxen passade inte 12v stickproppen i Volvos uttag enl. henne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...