Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Guran69

Mystiskt startproblem Johnson

Rekommendera Poster

Hej!

Här kommer en fråga och samtidigt en utmaning till er som har erfarenhet av gamla utombordare.

Vi har en Johnson 55 hk från 1988, tvåtakt tvåcylindrig med elstart. Den har gått hur fint som helst ända sen vi köpte den i början av förra sommaren. Sen helt plötsligt för en vecka sen så vägrade den att starta efter att den varit avslagen en stund och sen dess är den död, vägrar helt att tända.

Vi har gjort följande:

- Bytt bensin, gjort rent tanken, kollat soppaslang, blåsa, anslutningar samt soppafilter i motorn. Allt bra.

- Kollat samt torkat och blåst rent stift, kollat så att de ger gnista, vilket de gör. Bytt ena tändspolen och tändkabeln då den var nästan av.

- Kollat reglatet där (om jag förstått det rätt) ett gammalt dödmansgrepp är permanent urkopplat genom att ledningarna är ihopsatta. Det såg ut att vara kontakt.

Efter att ha försökt igen med rena stift, ny bensin och startgas så gjorde vi:

- skruvade av locket till luftburken och kollade så att chokespjäll och gasspjäll öppnade sig och stängde som de ska. Skruvade ur stift igen tog bort soppaslang och körde startmotorn för att vädra ur. I med rena stift och startförsök med stargas och ingenting. Inte ens ett litet host.

Så summan är: Den verkar få bensin, för efter ett antal startförsök är stiften blöta och luktar bensin. Det är gnista i stiften (i alla fall när de är urskruvade).

Jag läste någonstans på forumet om den gul-svarta kabeln (kortslutning av dödmansgrepp mots.?) Kan det vara det, helt enkelt att någonting är dåligt jordat.

Någon nämnde Zolenoiden???

Dessutom hittade jag ett löst stag i metall, ca 5 cm långt, med ett vitt plastfäste på vardera änden (ett fast och ett som en kula). Oklart om det har lossnat eller om det är kvarglömt sen renovering av motorn innan vi köpte den....

För att ytterligare höja mystiken så lyckades jag den andra eftermiddagen få igång motorn helt plöstligt och sen körde jag den i ca en minut. När jag skulle sänka frigasen lite så dog den och sen dess är den totaldöd.

Tacksam för alla tips och idéer då vi vill åka båt nu..!!!!

Hälsningar Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Kollat reglatet där (om jag förstått det rätt) ett gammalt dödmansgrepp är permanent urkopplat genom att ledningarna är ihopsatta. Det såg ut att vara kontakt.
För att koppla ur detta skall ledningarna separeras coh isoleras var oc en för sig. Inte kopplas ihop.

Jag läste någonstans på forumet om den gul-svarta kabeln (kortslutning av dödmansgrepp mots.?) Kan det vara det, helt enkelt att någonting är dåligt jordat.
Motorn stannar när den gul-svarta-kabeln jordas så om något är fel med denna så är det att den har för bra jord.

Någon nämnde Zolenoiden???
Solenoiden är i detta fall detsamma som startrelät som sitter på eller i närheten av startmotorn. Funkar startmotorn så kan du glömma solenoiden.

För att ytterligare höja mystiken så lyckades jag den andra eftermiddagen få igång motorn helt plöstligt och sen körde jag den i ca en minut. När jag skulle sänka frigasen lite så dog den och sen dess är den totaldöd.
Skulle kunna tyda på att stoppledningen jordar. Koppla ur den svart-gula ledningen vid CDI-burken. Kväv motorn med choken om den skulle hoppa igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset med svart-gula som jordar, det ska jag kolla! Det känns troligt att det är någonting i stil med att en stopknapp (som inte finns på den här) skulle vara intryckt. Känns ungefär som att försöka starta mc'n när nån vridit om stoppen.

Ang. reglaget så har jag nog missförstått hur dödmansgreppet kopplas ur verkar det som, men det är hursomhelst fortfarande kopplat så som det var när motorn fungerade så det bör inte kunna vara reglagefel i alla fall.

Jag återkommer när jag har testat att koppla bort den svart-gula från cdi-boxen!

Tack så länge! / Göran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är mysteriet löst!

Länkarmen till tändplattan hade släppt. När den återmonterats startade motorn, men gick fortfarande trögt. Det visade sig att den bara gick på en cylinder pga. att ena chokespjället hamnat ur läge så att den chokade hela tiden och kvävde den.

Nu går den som en klocka Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...