Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
neubert

SSRS vs. Sjöassistans?!?

Rekommendera Poster

Jag är medlem i SSRS och har min dekal för 2010 väl synligt uppsatt på styrbordfönster och när jag stannade till på Oxelösunds sjömack som även ombesörjer Sjöassistans verksamhet i området så ser hon som jobbar där att jag är med i SSRS och vill sälja ett medlemskap för Sjöassistans.
Jag som tycker det räcker med ett medlemskap tackar vänligt nej och förklarar orsaken för henne och då säger hon att:

-Det är ju inte alltid sjöräddningen rycker ut om det inte är livshotande skador.

Då blev jag lite småsur för det kändes som hon på någotsätt ville smutskasta SSRS för att få sälja sitt sjöassistans. Jag har då aldrig hört talas om att något sådant skulle hänt och den enda anledningen till att något sådant skulle kunna ha hänt är om alla enheter är ute på uppdrag av viktigare karaktär än mitt tex. motorstopp men detta gäller ju även sjöassistans i samma situation.

Betvivlar eller hoppas verkligen på att hennes påståenden är felaktiga!
Nån som kan kommentera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stå på dig bara, finns ingen anledning att vara med i båda, det är som du beskriver lika stor chans att sjöassistans är upptagna vis tillfället!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hon har väl provision på att sälja försäkringarna. Har genom åren använt båda och båda har fungerat bra. Dock den gången jag skulle ha bogsering av sjöassistans (felaktigt lagad propeller som åkte av drevet för att navet lossnade) så tog det 7 timmar och minst 7 samtal innan de gick med på att bogsera mig. De fick för sig att jag hade gått ur sjöassistans men efter 7 timmar hittade de min betalning även om deras register stog att jag gått ur.

Året efter gick jag över till SSRS.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS hjälper alla, oavsett om du är medlem eller inte. Dock så tycker jag man skall vara medlem och stödja verksamheten. 600 kr per år är en billig penning för att ha en fungerande sjöräddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en abetskompis om fick något problem med motorn. Han var med i sjöassistans, men hade nog inte förstått skillnaden. När båten drev allt närmare grunden, ringde han på sjöräddningen. SSRS kom ut, men det var ju inget riktigt räddningsuppdrag, utan mera frågan om bogsering. Han hade ju kunnat ankra och ringt sjöassisatns. SSRS bogserade honom till hemmahamnen utan kostnad, men tyckte att han skulle gå med i SSRS, vilket han gjorde direkt när han kom hem.

Han tyckte det var fin service, men var förvånad att det var olika organissationer. Det hade han inte förstått tidigare.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är både medlem och frivillig i Ssrs, jag har klippt ut ett stycke från www.sjöräddning.se som är Ssrs hemsida. Där finns mer som kan ge er svar.

/Peter

 

Medlemmar får kostnadsfri hjälp vid driftstopp

– Våra medlemmar får till exempel gratis hjälp vid till exempel motorstopp eller roderhaveri. Även om sjön ligger blank och ingen svävar i fara. Det är vårt sätt att säga ”tack för ditt stöd”. Det är inte en försäkring, vi kallar det för en förebyggande uttryckning. Att vi hjälper till innan det blir akut.

Men sjönöd och olyckor går alltid före, då är vi ute ur hamnen på 15 minuter. När läget inte är lika akut, som när vi hjälper medlemmar, kan det ta lite längre tid. Besättningen är ju frivillig och har sina vanliga jobb att sköta, men hjälp kommer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt säljare.

Gå in på Sjöassistans sida så kan man läsa om medlemsskap. Kost 675:-

För 160:- extra får man handla i deras shop med rabatt. Foten

Luktar surt.

 

Själv är jag också medlem i SSRS och kommer så förbli.

 

Hade jag fått bestämma skulle att par miljarder av all skatt vi betalar på drivmedel för våra båtar gått som bidrag direkt till SSRS. För de pengarna kunde de utvecklat sin verksamhet ännu bättre.

Har ej behövt få hjälp men vet att de finns där om det skulle behövas.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Håller med om det sista, jag hade gärna sett att en del av pengarna jag lägger i sjön som t ex skatt på drivmedel går tillbaka till sjöräddningen.

Jag bogserade en båt på midsommarafton som hade fått motorstopp, det var några unga par som var på väg till midsommarfest, uppfattade det som att dom lånat båten så den var ny för dom. I övrigt så var dom helt klart sjövana och faktiskt utrustade med flytvästar Dom fick syn på min SSRS-2010 dekal och trodde att dom fick hjälp därifrånSkrattande

Dom ville betala men jag sa att dom kunde hjälpa en annan båt vid behov som motprestation. Hoppas dom fick fira midsommar och inte blev sittande i en trasig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser det som en självklar del av båtägande att vara medlem i SSRS.

Peppar peppar har jag ännu inte behövt deras hjälp, men behövs den kommer dom, alltid!

Verkar som att sjöassistans (assistanskåren?) ska bläddra igenom sitt medlemsregister innan de åker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag som västkuståkare ser ingen som helst anledning till att vara med i sjöassistans, har ALDRIG sett en SjöAss båt på västkusten, SSRS vimlar det däremot om.. vilket är helt kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Hmm, då får du höja blicken lite Gedda för de finns! Nitro här på forumet är en av dom.

http://www.maringuiden.se/u/Nitro/;action=fotoalbum&id=2545

Kolla igenom hans bilder så ser du på delen över sidorutan på taket att det står sjöassistans. 

Nu vet jag sedan gammalt att han är en av sjöassistans båtar utefter kusten, men det trodde jag du visste oxå. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo när du säger det så känner jag igen det! men jag har fortfarande inte sett en på riktigt på sjön wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Beror kanske på att du aldrig har behövt någon? Eller så är det så enkelt att ser man dom inte så finns dom inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan det vara så att när man ser nitros flytetyg så är det inte så att det skriker räddningskryssare om den smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också SSRS är en organisation som bör stödjas, både med privata och statliga medel.

Men en skillnad mellan SSRS och Sjöassistans som en sjöassistansförare påtalade (har inte kontrollerat om det är korrekt) är att SSRS bogserar till närmaste hamn alternativt SSRS hemmahamn medan Sjöassistans erbjuder bogsering till DIN hemmahamn.  Stämmer det?  Kan bli långa bogseringsuppdrag....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått ur Sjöassistans i år. Sjöassistans vill ha betalt per båt, medan SSRS godkände två båtar till samma peng. SSRS Adelsö ligger också perfekt till för mig och det känns tryggt att veta att om det krisar till sig så finns de inom några distans avstånd från de stora Mälarfjärdarna. Jag ömmar också lite mer för hur SSRS arbetar med frivilliga. Båda har sitt berättigande och för oss som är båtägare får man ju bara tacka och ta emot att det finns flera alternativ att välja mellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten är inte sjöass statligt??



Senast ändrad av Gedda | 24 oktober 2010 | 12:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är jag elak som funderar i banorna av  att Atlantica och Sjöassistans är relaterade?

Dvs om det händer nåt; blir det fyra års tjafs med advokater för att få ut skadestånd i självklara fall då också?

Håller mig nog till SSRS i fortsättningen också.



Senast ändrad av Anders_St | 24 oktober 2010 | 09:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är viktigt att Sjöräddningssällskapet (SSRS)  inte får statsbidrag.

Det vore för trist om organisationens kapacitet och resurser skulle vara beroende av vilka slags politiker som råkar sitta vid rodret just den här mandatsperioden.

Jag är övertygad att färgen på riksdagsmajoriteten avgör hur mycket man skall prioritera sådant som  mest gynnar en liten, rätt välbärgad grupp  i samhället.
Särskilt när flertalet uppdrag numera handlar om fritidsbåtar, inte yrkessjöfart.  
Och efter nästa val kommer morgondagens majoritet som kanske skall omvärdera utifrån sin ideologi. Knappast något som gagnar kontinuitet.

Dessutom skulle  Sjöräddningens resursbehov årligen behöva ställas i motsatsförhållande till exempelvis åldringsvård, eller socialförsäkringar. Jag kan med en rysning föreställa  mig de populistiska argumenten i en sådan diskussion:
Utförsäkrad stålverksarbetare med cancer svälter medan lyxbåtsägare bärgas i sin lyxbåt och får gratis transport till lyxbåtsvarvet... Typ.

Med dagen system har vi en väl fungerande organisation som står över riksdagskäbblet, står över den politiska modefärgen för ögonblicket och är relativt oberoende av konjunktursvängningar och dagens tillstånd i statskassan.

Alltså samma argument som för att public service-radio/TV huvudsaklingen skall finansieras med licenspengar och inte med skattemedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kloka ord. Tidigare varit av annan uppfattning med stöd från staten men håller med ovanstående till 100%. SSRS ska inte behöva tjäna av samma neddragningar som politikerna genomför på verksamheter liknande sjukvården.

En självklarhet med medlemskap i SSRS om man har fritidsbåt. Inte för att man av egoistiskt mäter den mot att man betalar för att kunna få hjälp utan med för att den ska finnas där för att hjälpa alla. Viktigt är att den finns där för de som är yrkesverksamma.

Själv ser jag det som det minsta man kan göra för att under sommaren få vara i området som under hela året är en arbetsplats för många och då se till att det finns en räddningsorganisation på plats för dem även när man själv tagit upp båten och lämnat vattnen.

::Harry::

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger en Sjöassistans i Rörö hamn.

Gick ur Sjöassistans när jag kom på att jag som ständig medlem har SSRS service gratis.

Gynnar dom med frivilligt bidrag och handlar julklappar i deras shop 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöassistans är ett bolag inom Viamare-gruppen. De som skall utföra tjänsten sjöassistans får själva stå för båtar osv, och får bara lite ersättning när de rycker ut. Viamare/söassistans funkar som ett försäkringsbolag - de tar in intäkterna först och får ev. betala ut senare. 

Eftersom Viamare inte behöver investera för att kunna utföra Sjöassistans, använder Viamare dina Sjöassistanspengar till att köpa alla marinor de kan komma över, där de sen rustar upp dem och höjer hamnavgifterna rejält. Företrädesvis går de in på populära orter och köper ALLA marinor där så det inte skall kunna bli nån trist priskonkurrens. Genom Sjöassistans hjälper du alltså till att fördyra båtlivet. Grattis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en nyhet (2010) från sjöräddningssällskapet

saxat från deras hemsida:

Det spelar ingen roll vilken fritidsbåt du som medlem framför. Det är inte din båt som är medlem och därmed får förebyggande utryckning. Det är du som medlem som får den förmånen

Alltså om du som båtägare är medlem, men lånar ut din båt till bekanta som inte är medlemmar så gäller inte förebyggande sjöräddning även om det är din båt.

Fördelen är däremot att du som är medlem kan låna vilken båt som helst.

Medlemsdekalen har heller inte någon praktiskt funktion längre, inte mer än att visa sin båtgranne att man är medlem.

 

 



Senast ändrad av ottie | 16 mars 2011 | 22:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS är mycket viktigt att stödja eftersom de lever till största delen på bidrag. Sjöassistans har som tidigare sagts kontrakterat olika företag som har båtar. T.ex. taxibåtar men även serviceverkstäder som kan rycka ut per båt. Det betyder att i många fall kan man få hjälp med reparation på plats och slipper då att bli bogserad till närmaste hamn eller ännu längre. Man kan även få reservdelar levererade och hjälp om ligger i en insjö eller i kanaler. Jag är inte säker på att SSRS rycker ut på land och ställer upp med sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på är att SSRS finns där även när vi fritidsbåtsägare plockat upp båten till hösten. Alltså är man med och stödjer SSRS så hjälper du även alla som bor och arbetar och är beroende av sjön under hela året.

 

För mig finns bara ett alternativ, SSRS.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vid telefonkontakt med SSRS så säger man att om jag lånar ut min båt inom familjen i mitt fall en 25årig som sä gäller mitt medlemskap, så lite båtbundet måste det vara ändå, indirekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöräddningssällskapet. Är deras täckning av Stockholms skärgård lika bra som sjöräddningen?

Med tanke på vad Seawolf (Kommendörkapten) skrev om Viamare som köper ALLA marinor.och höjer hamnavgifterna rejält.

Det har jag absolut ingen lust att bidra till.Var på en föreläsning på mässan förra året hos kryssarklubben.Där var en gubbe som var så stolt och berättade om moderniseringar , boka plats från iphonen och andra modärna påfund som kändes helt fel .allt skulle såklart bli dyrare men bättre. :-( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontaktar du sjöräddningen kan det vara SSRS som kommer till undsättning. Den stora skillnaden med ett medlemskap är att även båten tas om hand.

Jag är återigen medlem i båda då medlemskap i Sjöassistans gav mig möjlighet att själv välja anrop på VHF;n. Självklart valde jag ett som är lätt att minnas.

Såg just på http://www.marinetraffic.com/ais/se/ att en svävare från SSRS gick från Dalarö in till fd Fiskarholmen nedanför Tyresö Slott. Nu står den parkerad på ön och man får hoppas att ingen har drunknat. Isen nedanför fallen är sällan hållbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stockholm Radio hade fått ett par A4-listor med lediga nummer av PTS. I samband med att jag gick VHF kursen i Sthlm Radios lokaler fick vi erbjudande om att själva välja nummer från listorna under förutsättning att vi var medlemmar.

Det skriftliga tillståndet kom en vecka senare från PTS och då stod det nummer som jag valt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...