Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DanneF

b20 tvär dog, bogserad

Rekommendera Poster

Har en b20 årsm 1969 i min båt.

Har aldrig haft några problem under de senaste 5åren.

Körde igår kväll ett par timmar utan problem stanna o bada i mellan åt o körde igen.

Men idag efter ca 40min körning ca 1500varv så dog den utan förvarning inget hostande eller hackande.

Ville inte igång sedan drar runt som den ska men tänder aldrig till inte efter 1h vila heller.

vad göra? vad kan detta bero på var jävligt varmt ute idag men kylning verkar fungera ok.

Hur börjar min felsökning? Förklara smidigt så även jag förstår som inte är hemma på felsök.

 

förövrigt en bra start på semester kan tyckas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Med så abrupt stopp så låter det som elfel, kolla om Du har gnista genom att skruva bort ett tändstift, sätt sedan tillbaka kabeln och håll stiftets elektrod mot jord (metalldel på motorn) gör sen startförsök och se om det blir gnistor i stiftet!

OBS så Du inte har bensinläckage/flödat motorn med ev bensinångor runt motorn som sätter fyr på hela härligheten!



Senast ändrad av sdk780 | 03 juli 2010 | 18:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Överhettad tändspole?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, vad gör man om så är fallet med tändspolen??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Man byter den men kolla nu först om Du har gnista. Gnistan är så att säga produkten av att hela kedjan är OK och har Du gnista utan att motorn startar så kan Du glömma allt elektriskt och gå på bränsle delen.

Om Du inte får gnista så är det bara att börja se på retsen

En viktig regel är att ALLTID checka dom enkla tingen först och inte börja byta deler på måfå eller gå på dyra och svåra saker först att testa en sak i tagen så att man vet vad som var orsaken när motorn plötsligt hoppar igång igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vatten i oljan?

topplockspackning det felet hade jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Att den stannar tvärt tycker jag tyder på någon kabel som lossnat. Kolla enligt tidigare inlägg. Nästa steg är bränslesidan, om bensinpumpen lägger av så tar bensinen slut i flottörhuset och då stannar motorn på liknande sätt. Förmodar att Du har koll på om Du har bensin i tanken eller en mätare som visar fel. Sök systematiskt så hittar Du säkert felet. Lycka till.  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack har lite att börja med iallafall, bränsle finns det är jag 100på.

som vanligt i gammla båtar är ej elen den roligaste men om någon bor i närheten och vill dra om det så är det bara att komma.

ca 8mil från j-ping, 8mil från l-ping

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter fyra (4) säkringar i en säkringsdosa vid tändspolen som en gick för mig för ett par år sedan, hade tur att en säkring var hel. Drog bara ut kabeln och bytte till den hela, köpte en ny dosa som nu ligger i båten för att bytas ut vid nästa brott.

/Peter

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-30-12856.aspx

Nummer 33 på skissen



Senast ändrad av Peter_G | 04 juli 2010 | 23:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ska kolla säkringar , kan ju hoppas att det kan vara så enkelt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit nere i båten torkade ur fördelare, kolla så bensin kom fram.

 

Startar nu uten problem ... frågan är bara varför den stanna??

kan det blivet för varmt? var hett som xxx i lördags.

vågar inte lite helt på den än

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt att bensinen bildar en ångblåsa i förgasaren som gör att det blir tvärstopp, när motorn svalnar startar den igen eftersom bensinen då återgått till västkeform. På bilar finns det ibland en liten returslang även på förgasarbilar för att få fram svalare bensin till förgasaren eftersom man cirkulerar bensin från stora bensintanken.

Det brukar sitta en plastdistans mellan insug och förgasare för att förhindra detta på bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt stift,rotor, fördelare.

 

känns fortfarande osäkert att dra ivägifall den stannar ,

ska jag byta tändsole också? vad kostar en sådan finns det hos bilhandeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn startar utan att hosta så är det inte bensinproblem och inte ånglock i bensinpumpen heller. Jag skulle satsa på det elektriska, det borde inte finnas så mycket elektronik i en 69'a.

Som någon skrev tidigare, leta tänkbara glappkontakter. Ev kanske tändspole som har fått värmeslag. Kanske överslag i kondensatorn ?



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 13 juli 2010 | 15:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja så var det dags igen-----

motorn då efter ca 30min körning, gick sedan igång efter någon timma.

var får man tag på tändspole?är det samma som bil?b20

Antar att det är denna. har bytt fördelare, stift, rotor nu också men dog ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem för några år sedan den 4-poliga säkringen på motorn hade dåliga lödningar så när motorn vart varm efter en stunds körning på högre varv så losnade lödningen och motorn tvär dog och efter en stund när säkringen svalnat så gick det att köra men anbart på låga varv  så fort man gick upp i fart så vart värmen så att lödninen löft i säkringen och detta var inget man såg när man kollade säkringarna och mätte för då hade det kallnat så mycke att det fått kontakt igen.

Mvh Fogden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt fördelare? Antar att du menar fördelarlocket? Har du bytt själva fördelaren men inte locket så finns möjligheten att du har en spricka i locket. Dock brukar detta ge tändningsproblem i fuktig väderlek, inte vid värme (om du nu inte har vatten i motorrummet som förångas när det blir varmt och fukten då letar sig in gm en spricka i locket).

Stiften har du ju bytt så dessa kan vi troligen avskriva på listan över möjliga fel, likaså rotorn. MEN, har du bytt kondensatorn? Är det ett tändningsfel tycker jag den känns som nästa sak på listan att byta då kondensatorfel oftast yttrar sig när motorn blivit ordentligt varm. Kostar inte många enkronor på Feltema (20-30 stycken kanske) så det är ett billigt sätt att gå vidare. På en gammal B20 finns det ju inte mycket som kan gå fel tändningsmässigt, Fördelarlock, rotor, brytare, kondensator, tändspole, samt tändkablar. Vore det min maskin skulle jag testa kondingen först, för att i nästa steg byta spolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...