Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ringhede

Slö Uttern S64

Rekommendera Poster

Hej, har en Uttern S64 med 190 hk Mercruiser 4,3L Enligt uppgifter ska den göra ca 40 knop med två vuxna. Kommer dock inte upp i mer än 32-33 knop med båten. Botten är relativt ren och relativt liten övrig last. Gör ca 22 knop vid 3000 varv och 32 knop vid 4000 varv (max) Samma hastighet både på knopmätare som på gps-plottern. Orkar lätt upp i 25-30 knop med 4 vuxna och 4 stora barn. Propeller orginal 23 stigning. Vad kan vara fel eller ska den inte gå fortare ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Tycker du har för lågt max varv på motorn, bör ligga på 4600RPM, har motorn alltid varvat bara 4000 Max RPM? Annars mistänker jag några elaka djur som heter havstulpaner som sitter frekvent på dom flesta båtar så her års. Om inte så kolla motor innstälnigar, tändinstälning, luft/bensin (ska ju inte ändra sej med tiden) för att säkerställa att motorn e optimerad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Clabbe

Hej. Jag har samma problem med min, har kollat alla inställningar och att det inte är någon beväxning. Kommer ej över 32 knop med 2 vuxna och ca 50l bensin i tanken. Har lämnat in den till firman där jag köpte den, får se om dom kan fixa den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom lågt max varv på motorn tycker jag inte det låter så illa, med tanke på att båten väger ca 1.400Kg i torr vikt. Bensin o packning blir säkert 200Kg till, till detta kommer Ni själva, alltså vuxna o ev. barn. Tror du e en van båtförare,så att be dej kolla tex att du har rätt triminställning på drevet kanskje e onödigt, men nu har jag gjort det endå :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Clabbe

Enligt verkstadshandboken till 190 hk. ska den varva 4500 rpm. Jag kommer ej över 4100 rpm. hur jag än trimmar! Enligt en test i Båtnytt nr.12 / 2002 kom dom upp i 39,5 knop. :-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan va värd o byta propp, en stigning ner borde ge ca 300 varv mera, inte säkert att du ökar topphastighet, men motorn tar mindre stryk. Annars kan jag berätta att min båt gjorde ynka 25 knop, o jag trodde det va nått fel på motorn, men jag tog upp båten o spola rent under, i med båten o vips så gick den 30 knop, tyckte inte det va så mycket skit under den men stor skillnad blev det ialfall :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det snart vinter och båten ligger på land. Har bett firman som servar båten kika på slöheten. Intressant att höra om fler Uttern ägare med samma båtmodell har liknande erfarenheter som jag och Clabbe har eller om flera får upp den i ca 40 knop. Sista gången jag provade var när jag och grabben körde båten till vinterförvaring. Helt utplockad från prylar toppade den ca 32 knop, neligt logg och gps. Vår vikt ca 140 tillsammans med mindre än 1/4 tank. Ingen vind och provade med flera olika trimlägen utan framgång. Givetvis var den beväxt men mycket lite eftersom jag håller efter detta under säsongen. Inga snäckor på botten utan endast lite tunna alger. (bra bottenmålning) Återkommer till våren med hur det går. Nog borde det finnas mera klös i en 4,3L V6:a. Mottager med öppen famn alla tipps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Clabbe

Hej! Hade uppe båten en S64 190 hk. och högtryckstvättade den, hade ingen beväxning (trodde jag!) Efter detta prövade jag igen med 2 pers och ca 50l. bensin, kom då upp i 38 knop enligt GPS.n

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där Ringhede! Hur är det med motorns hissning då? Är det inte det som spökar? Att den är för lågt hissat alltså. Motorns kavitationsplatta ska ju inte ligga lägre ner än skrovets lägsta nivå. Helst ska den ligga i kant med skrovet eller någon cm ovovanför. Men inte mer än max 2 cm. En fråga: Måste du trimma ut mycket för att den ska gå maximalt? Hur mycket då ungefär enligt trimmätaren? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Hur hissar man en inombordare? en utombordare förstår jag hur man gör men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet monterat orginal. Provat och trimmat massor upp och ned, avvaktat mellan varje steg men inget direkt resultat. Hade en kompis som hade en 2004 190 hk han bytte båt eftersom den gick för slött. Tveksam till var problemet sitter. Vissa påstår att de nått 40 knop (gps) Min är mycket stark även med många i båten och gör lätt 30 knop med 4 vuxna och 4 ungdommar (väger mindre) Men lögn att få upp den i mer än 32-33 knop. Förslag jag fått: Gasreglagets läge Beväxning Till våren ger jag mig inte. Annars blir det till att leta trim grejer från USA Inte 17 ska man bli frånåkt av en gammal sur Nimbus mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är propellern som spökar. Jag kommer upp i 35 med min och den väger 2,8ton..... Iof har jag en 330Hk maskin, men å andra sidan så är det 140hk mer på 1400kg mer. Sen har jag märkt att ställningen på drevet inte ger lika mycket som ställningen på powertrimmet. Har du powertrim på båten? Ligger trimmet så båten ligger i mitten (mellan så långt ner och upp den kan trimmas vid marchfart) så går den 5knop saktare än om jag ligger på högsta trimm. Ju mindre av båten som rör vattnet desto fortare går det. NEJ föresten jag vet va felet är!!!! Det är en Uttern :lol: Lycka till iaf... Jag har ett tips också. Prova att köra när du ska hem och är riktigt pissenödig samt har solen i ryggen. Försök då även köra söderut så du får nerförsbacke... :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Thure det är inte för att det står Uttern på sidan och det sitter ingen glädjemätare i båten utan det är via gps som farten registrerats. /Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Ja, det är inte ett lätt problem som du har. Ingenting som någon av oss kan lösa här. Det blir ju enbart spekulationer, och det kan inte vara så många alternativ som det kan handla om: Motofel, skrovet, propeller....om jag inte har glömt något nu. Doch EJ hissning eftersom det är frågan om inombordare. (Försökte att lista ut felet, och glömde då bort motorsorten.) Inte heller tror jag att det handlar om din körteknik även om det faktiskt är ganska vanligt att det många gånger kan bero på det. vad jag inte har förstått är hur din trimmätare visar när du trimmar ut för att uppnå din maxfart? Det kan avslöja ganska mycket om drevets montering. Min spontana reaktion är att du har en stark men långsam motor. Den vanligaste orsaken i så fall, OM det nu är det felet, är propellern. Du ska ju uppnå max varvtal på varvtalsmätaren vid fullgas som motorns tillverkare rekommenderar. Alltså: Om tillverkaren säger att motorns maxvarvtal är t.ex. 4000 varv, så ska du ha en propeller som visar 3800-4000 varv vid fullgas. Då får du en bra propotion mellan fart och styrka. Men... överstig inte rekommenderade max varvtal om du är rädd om motorn!! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay så det är så man mäter hur fort båten går... Jag har alltid mätt hastigheten med hjälp av en 100m lång lina som man tar tag i maxfart i farten, sen tar man tiden tills det rycker i armen och linan tar slut sen räknar ut hastigheten via det. Dvs. antal meter delat med antalet sekunder det tar att köra den sträckan sen multipliserar med 3600 för att få kilometer per timme och sedan dividerar det med 1.852 för att få fram knopen. Varför göra sig allt dett besvär när man kan ha en flygande sjömil ist? För det första så är sjömilen förmodligen inte exakt uppmätt till 1852m och för det andra så GISSAR facktiskt gps'en avståndet till satelliten. Jag kan ju ha fel men sist jag läste signalbehandling på högskolan (och det var 4 månader sen) så skrev jag en uppsats om gps'navigation... Hoppas du inte har lika stora kundskaper ang. gps'er eftersom du litar blint på dem... Nu visade det sig iof att gps'en hade oöverträffad korrekthet när det gällde att bedömma possition och bedömma den igen och sen beräkna tiden mellan possitionerna och gör ovanstående uträkning. Slutligen, JA jag har mätt med GPS det ÄR namnet på sidan som gör skillnaden. 8-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart de' är så det hänger ihop. De som får sina S64:or att nå 40 knop har alltså tejpat över Uttern-dekalen :-) Försökte en gång att mäta hastigheten genom att göra på liknande sätt som Thure. Gjorde iordning en lång lina med ett antal Knopar på och spände upp den. Sedan placerade jag båten i linans riktning och körde som bara sjutton. Upp med handen runt linan och börkade räkna knopar. Kom då upp i något högre antal ca 37-38 knopar. Ja, lurigt blir det, ska jag nu lita på loggen eller gps:en eller min egna mätning??? :roll: /Roland (som fortfarand har ont i handen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat mera fakta hos Uttern De friskriver sig att variationer kan förekomma Det tar jag som en utmaning och visst sjutton ska de gå att komma upp i fart. Modell 6402 ECXL 4,3 L 190 hk propeller 23 4400 varv 40 knop 1,40 l/sjömil 3400 varv 31,3 knop 1,11 l/sjömil 2900 varv 25,4 knop 1,03 l/sjömil S64 Excl. 4,3 MPI 220 hk propeller 21 4800 varv 43 knop 1,70 l/sjömil 4300 varv 38 knop 1,45 i/sjömil 3800 varv 34 knop 1,30 l/sjömil 3300 varv 26 knop 1,10 l/sjömil 2800 varv 22 knop 1,05 l/sjömil Har man lyckats mäta bränsleförbrukningen så ska det väl gå att komma upp i denna fart även med andra båtar??!!! Välkommnar alla BRA tipps om hur (förutom de jag redan fått) Vill inte byta båt till ny med MPI. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta har Hoppe lagt in på annat forum [kur]Förra våren sjösatte jag vår nya 6402, v6 och körde nästan 1000 distans på västkusten. Båten ligger i södra Göteborg och vi var ända uppe i Hunnebostrand, halvvägs till Norge. Den går som tåget och upp till 1 meter vågor på fjordarna är inga som helst problem. Enligt gps toppade den ca 42 knop med 2 barn och 2 vuxna. Snittförbrukningen över sommaren var ca 1 liter per distans. Runt 3000 varv finns en bra marchfart, ca 30 knop, och då drar den cirka litern. Motorn hörs inte för fartvinden tar överhanden.[/kur] hmmmm Undrar vad han gjort med båten då detta är nästan 10 knop mer än vad jag når

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fan har han råd å köra 1000distans? Det är ju 1000L soppa enlikgt hans beräkningar. MINST 10.000kr för bövelen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten... Vad e det för fel på att ha en båt som bara gör 33knop? Gör den 35 så får du ett pris av försäkringsbolagen. Men om den gör 36 så kommer du in i en ny klass så då ökar priset dramatiskt. Du säger väl inte till försäkringsbolagen att den gör 40knop va? Nu gör den ju inte det men om du nu skulle få den att göra det så säg inte det!!! Det är bara dumdristikt isåfall. Säg att den gör 33-34 ist så tjänar du massor med pengar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tipps Thure om försäkringar men går det att göra så när Uttern angivit fart? Soppa för 10.000 är inget orimligt. Körde själv upp för 5.000 kr förra sommaren och den var ingen höjdarsommar. Antar att din (Thure) drar ännu mera med en V8 på 330 hk om man inte fisåker eller ligger och solbadar i hamnen hela sommaren. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju alla konstatera att det är någonting som inte stämmer. Antingen på din båt/dina mätningar eller hos andras båtar/mätningar. Om du ska få klarhet i var felet ligger så har jag ett förslag: Steg 1: Kontakta Uttern, men telefonledes. Be att få tala med någon där som har personliga erfarenheter i PRAKTIKEN (och inte bara på skrivbordspapperet) av just S 64. Någon som har kört S 64 mycket och som kan både båten och motorn på alla sina fingrar. Ställ frågan om vad han/hon anser ska vara maxfart på din båt med din motor. (Men avslöja inte din maxfart innan du har fått besked om vad den SKA toppa med din motor!) Steg 2: Om Utterns besked är att du nog borde kunna öka farten, så fråga om den åtgärd som krävs kan gå på garantin. Även om garantitiden har gått ut! Steg 3: Om det inte kan gå på garantin får du bita i det sura äpplet och vända dig till en annan verkstad än Uttern och stå för kostnaden själv. Som jag kan komma på har du inte så många andra alternativ än att konkret kolla upp vad det eventuella felet kan bero på. Det måste ju undersökas. Det går inte att hitta den här sortens eventuella fel genom att enbart diskutera. Inte ens Uttern tror jag klarar av ge dig svar utan att testa båten/motorn. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag körde upp 4000 och då fick jag båten 16juli, la i den en vecka efter det. Det var ju inga långa resor så det sved rätt gått i blånkan. Men 1000Distans låter rätt möe ädnå tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brände nog av uppemot 15.000:- på soppa förra sommaren!! Mycket billigt öl på Läsö kan vara en av orsakerna :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova Utterns forum på deras hemsida. Kanske du får nåt tips där också, kanske av nån Uttern admin. Kolla lite i Båtnytt nr 12 2002, där testas Uttern S64 med Mercuiser 4,3 liter 190 hk. Toppfart blev 39,5 knop med två personers belastning, halv tank och optimal trimmining. Framgår dock inte vilket maxvarv de låg på då. Jämför t ex Uttern D68 med Mercuiser 4,3 liter 220 hk, den varvar 4600 v/min enl test i Vi båtägare nr 4 2004. Personligen tycker jag din motor verkar varva lite för lite. Vad står det i manualen till din motor vad som är rekommenderat max varvtal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi utgår från att drevet är placerat i rätt höjd, att det inte finns någon beväxning och att trim är optimalt vad kan det då finnas för tekniska orsaker att kika närmare på? Alltså den V6 från Mercruiser, finns det något som kan vara tokigt med denn? Ska man göra komp-prov för att se om någon ventil är skadad? Förgasarproblem som är vanliga? Bränslepump som inte ger mer? Tändning som är knas? Kamaxelproblem? osv Erfarenhete från Mercruiser V6 4,3L ??? Sådan saker borde intressera rätt många eftersom denna motor är mycket vanlig i många olika fabrikat Ryds, Askeladden, osv Eftersom båten kommer från samma form som andra som går betydligt fortare så borde problemet komma från motor-drev mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Mercury's hemsida så ligger maxvarvet mellan 4400 - 4800 på en Mercruiser 4,3 liters 190 hk: http://www.mercurymarine.com/4.3l_sd_-_190_hp Så att din motor varvar för lite på fullgas torde vara helt klart. Går det kanske att koppla in en bärbar dator till motorn så man kan få upp lite info och ev felkoder på en skärm? Kolla med det företag där du köpte båten. Då borde man kunna se om nåt inte står rätt till med motorn. Ett kompressionsprov kan kanske avslöja om nån cylinder är dålig. Du har ju 6 förgasare också som kanske är nåt knas med, men det får väl nån Mercury mek ta hand om i så fall. För säkerhets skull kolla att bränsletillförseln är OK - i och från tanken, slangar, ev vattenseparator, bränslefilter, bränslepump osv. Att motorn får tillräckligt med bränsle är ju en första förutsättning. Finns det garanti kvar på motorn? I så fall är det ju bara att be Uttern/Mercury återförsäljaren titta på problemet och försöka få upp motorn i rekommenderat maxvarv intervall enl Mercury's egna siffror. Tips: Kolla lite i iboats forum Mercruiser, Volvo and OMC I/O or Inboard Engine Problems http://www.iboats.com/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi Sök t ex på 4.3 mercruiser så hittar du en massa att läsa om som kanske kan leda dig på spåret. Eller så kan du ju posta en fråga där om du vill också, på engelska då förstås. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för flera bra tipps. Garanti? Motorn är en 2002:a och då är väll garantin ute? Testa varv: Är det riskfritt att varva motorn med frilägge i? Alltså lägga i friläge och sedan öka vavet för att se så att gasreglage mm ger max varv. Givetvis med full koll på varvräknare. mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang garantin: Det är ett vanligt konsumentköp antar jag. Då kunde du påtala ev ursprungliga fel i 2 år från inköpsdatum/leveransdatum. Men du kanske påtalade felet inom 2 år? Då kanske du har en chans fortfarande. Annars är det nog kört... Fast du kanske kan hoppas på lite goodwill från Mercury? (jämför bilbranchen). Fabriksgarantin från Uttern/Mercury var kanske bara 1 år? (kolla upp det) http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147 Intressant är om din motor aldrig nånsin varvat mer än 4000 v/min. Om den aldrig gjort det så har du ju haft en defekt motor enl mitt sätt att se det från första början och det borde ställa dig i lite bättre dager när du förhandlar med din Mercury återförsäljare om åtgärder för att rätta till problemet. I övrigt hittade jag ett test till av Uttern S64 bland mina båttidningar, Vi Båtägare nr 6 2003. Den hade en Mercruiser 4,3 liter 220 hk motor och den varavade 4800 v/min och gav en toppfart på 43 knop. Ytterliggare ett exempel på en Mercrusier 4.3 varvar betydligt mer än din, om än att den i testet var en 220 hk MPI. Se även körfakta från Uttern här som du kan stödja dig på: http://www.uttern.se/Uttern_korinformation.xls

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...