Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mobisma_peter

Eberspächer blåser kalluft?

Rekommendera Poster

Hej.

Kan någon svara på följande... monterade Eberspächer D2 efter instruktioner. Det fanns med genomskinnliga smala bränsleslangar, som jag böt ut och köpte nya bränsleslangar av gummi hos en marinhandlare. Jag böt ut de smala tunna slangarna eftersom de såg så klena ut ;-)

Pumpen är monterad med rätt lutning, men när jag kör igång värmaren så blåser den endast kalluft, ventilationsluft,,, pumpen tickar till då å då men någon värme kommer inte?

Ska jag suga upp bränslet så att det når pumpen? NÅGRA FÖRSLAG?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej,inte suga. Du har fått en AC,Eber har levererat 10,000 förpackade med fel innehåll, du kommer att få ersättning motsvarande vad du har  lagt ut för slangarna, om du nu inte kastat dom som var med? För då är det kört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns med genomskinnliga smala bränsleslangar, som jag böt ut och köpte nya bränsleslangar av gummi hos en marinhandlare. Jag böt ut de smala tunna slangarna eftersom de såg så klena ut.

Där har du felet, även om de ser klena ut så är det så bränsleslangar till värmare ska se ut. Slangarna måste ha rätt innerdiameter (olika på sug och trycksida) samt vara styva för att rätt bränsletryck ska kunna byggas upp. Bränslepumpen är trycker bränslet bättre än den suger....alltså ska den monteras nära tanken.

Så mitt råd för att garantera avhjälpt fel.....byt tillbaka till de klena slangarna, sätt dem bara åt rätt håll. Därav en blå och en vit slang.

Mvh Andréas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren är köpt på ebay, och sedan efter leverans testkörd hos Norrtälje bilelektro. så den ska fungera .... tack för tipset ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för hjälpen monterade tillbaka orginal slangarna,, värmaren gick igång efter 2 startförsök...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är nu löst. Styrreläet var sönder och sedan så har jag kopplat pluskabeln direkt på batteriet och avsäkrat så klart med 20 amp säkring. sedan så är det viktigt att använda de avsedda bränsleslangarna som man får med annars klarar inte bränslepumpen att pumpa bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...