Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
frekop

Starta motor på pall?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en komplett urplockad 4-cyl Mercruiser som står på pall, hur gör jag för o starta upp den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar fast den med franska träskruv, så den sitter fast. Ser till att ev svänghjul går fritt. Själv har jag haft två kraftiga fyrkantiga bjälkar ca 25x25 cm som jag satt fast på var sida om motorn.

Stoppar ner slangen till Bränslet i en reservdunk.

Stoppar ner en slang för kylvattnet i en dunk.Tror inte att det är helt lyckat att ansluta slangen från vattenledningen med ca tre kg tryck, direkt i motorn, men jag kan ha fel. Dessutom har jag gjort det själv vid tillfälle och märkte inget problem. Obestämd

Har köra de motorer jag provkört inne i mitt garage. Brukar förlänga avgasröret ut genom porten med ett plaströr. Kör man ute spelar det ju ingen roll, kanske inte inne heller om man har porten öppen och inte kör allt för länge.

Pumpa fram och lufta bränslet.  På de motorer jag har starta på det sättet har alltid funnits handpump. Volvo Penta upp till 25 Hk,.

Koppla ett batteri till starmotorn och bygla över med en lös tamp till solenoiden. Förhoppningsvis startar motorn.

Jag kan egentligen inget om motorer. Det är kanske därför jag ofta haft problem med dem.Flört

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 30 juni 2010 | 08:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en bensinare så är det ju en fördel om han ansluter lite spänning till tändningen ocksåFlört

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt va bra UTOM det där med kylvattnet!!!!!!!!!!!!!!!

Sugslangen i en spann inget annat!!!!!!!!!!!!!!

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju också det jag skrev bortsett från att jag skrev dunk och inte spann.

Om du hade läst ordentligt hade du kanske uppfattat att jag avrådde från att ta vatten direkt ferån slangen.

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

å katten - finns det bensinmotorer i båtar Obestämd Det hade jag ingen aning om Flört

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man inte ska koppla vattenslangen direkt till motorn får man ju höra, men vad är det egentligen som kan ta skada av det????Obestämd

När väl min motor ( ad 41 ) börjar suga i sig vatten så räcker knappast flödet från en 1/2 trädgårdslang till så något övertryck att tala om lär det inte bli på sugsidan.

 

 

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lite olyckliga omständigheter kan du fylla cylindrarna med vatten, om man kopplar trägårdsslangen direkt.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Var bara orolig att någon sjulle läsa lika illa som jag och se att du har provat med direktkopplat vatten.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag är envis, men hur skulle vattnet kunna ta sig in i cylindrarna under färden mellan drevsköldens vattenintag och sjövattenpumpen-för det är ju bara där emellan som vattnet har ett övertryck som inte ska vara där- efter sjövattenpumpen så finns ju normalt ett övertryck som skapas av sjövattenpumpen och det skulle förvåna mig mycket om systemet i övrigt inte skulle tåla en ev. tryckhöjning beroende på att jag kopplat slangen direkt.

Är detta bara en myt som har blivit en sanning eller vad????

 

RogerObestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger!

När jag i min gröna ungdom fyllde min motor med vatten gick det till som följer:

Kopplade trägårdslangen till motorns kylvattenintag, öppnade kranen till nämda slang helt, startade motorn vattnet sprutade ut stötvis genom avgasröret precis som vanligt varmkörde motorn, efter ett tag ansåg jag att motorn var tillräckligt renspolad, stannar motorn, plockar fram oljepump och tomdunk för att byta olja, glykolblandat vatten för att köra genom motorn, lossar trägårdsslangen, stoppar motorns sjövattenslang i glykoldunken försöker starta motorn som bara rycker till sedan är det tvärstopp.

Följande hade hänt:

Så länge motorn var igång blåste avgaserna ut vattnet ur avgasröret, när jag stannade motorn fortsatte komunen att leverera vatten i min slang, inga avgaser blåser ut vattnet över svanhalsen och ut, utan vattennivån stiger i avgassystemet till limpan, fyller den och sedan har bara dom avgasventiler som är öppna att ta till.

Om detta sedan är en myt eller sanning får var och en avgöra själva, men jag har lärt mig den hårda vägen.

Kalle som sedan alltid använt dunk/spann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för en bra förklaring, har alltid undrat över vad som skulle kunna hända. Bra att veta om man någon gång skulle behöva köra med slangen direkt.

Har vid några tillfällen gjort det men då alltid varit snabb med att stänga av vattnet när jag stannat motorn, men kör numera alltid från dunk.

 

Roger

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...