Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Edestig

Båtskojare?

Rekommendera Poster

Försöker ju sälja båten för att skaffa en större och lite bekvämare båt. Ringde en kille till mig som sa att han var i bilbranchen och hade en kund som hade köpt flera Porsche av honom under 10 års tid ... nu ville denna kund köpa just min Bella 850 ... kunden kunde inte komma själv för han hade så mycket att göra så finansieringen skulle gå genom denna bulvan ....... som sade sig inte konna något om båtar men trodde på det jag sa, jag ville inte höra mer och avslutade samtalet med motiveringen att jag personligen ville träffa personen som ska köpa min båt. Vad tror ni, gjorde jag rätt? Vad detta början till ett försök till bedrägeri? Ser jag spöken mitt på dagen? Obestämd Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bedrövligt, släng på luren!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mysko även för mig. Skulle gjort likadant.

Dyrare variant är att lägga den hos en båtförmedlare typ Riddarfjärdens Marina. De tar en bra slant för besväret, men man slipper visa båten själv och den är enkelt åtkomlig för flera spekulanter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan med stor sannolikhet vara försök till bedrägeri, men inte nödvändigt.

Jag tror att i såna fall skall du kräva att han först betalar dig på bankkontoret så att du sedan själv kan sätta in pengarna på ditt konto. Mao så tillåter du inte att han betalar dig med check som du själv löser in (tar upp till en vecka för banken att kolla att checken är falsk och sedan är du ansvarig för att ha betalt med falsk check), du tillåter inte förskottsbetalning samt du tillåter inte överföring från utländsk bank till ditt konto (jag har läst att t.ex englska banker kan återkalla en överföring efter några dagar).

Men visst, man skall inte göra affärer som inte känns 100% rätt. Och köpt flera Porschar låter som ett nigeriabrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Trådskaparen .. ska någon köpa min båt så ska jag veta vem det är !

Att sälja sin båt är inte som att sälja en vanlig pryl , det är alldeles för mycke känslor inblandade , ialla falla för min del :-D  -Båtar har man bara till låns !

 

Bara en annan sak om förmedling , känns inte det konstigt att en annan person ska sälja min/eran båt .... Jag tänker även på att man vill vara med vid en provtur ihop med ev köparen . Det kan ju vara vilken dåre som helst som kör båten :-o   Nu är jag ganska så petig till vem jag säljer min ögonsten till ,så jag har faktiskt sagt nej några gånger till ev köpare .  Det är en förmån man ska dra nytta av :-) 

Är det fler som tänker samma tanke eller är jag bara lite extra ''petig'' :-)

 

/ Jocke

post-11345-1394236418,7949_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge han betalar för båten innan han hämtar den är det väl inga problem, som redan står här ovan kontrollera att du får korrekt betalning.

 

/C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är köparen så pass intresserad så kommer han höra avsig , om inte så hade du rätt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den normalt Porcheköpande Hr X anliar Hr Y som inte kan något om båtar för att köpa en åt sig,  men Hr. Y har mycket att göra så han ber i sin tur till Hr Z för att sköta affären.

- Man brukar säga låter det för bra för att vara sant är det nog så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet, se till att pengarna finns på ditt konto innan du skriver över båten, efter det kan han eller bulvanen hämta den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var med om samma sak när jag skulle sälja 400.an. Sa till honom att det låter ju jättebra men min båt åker inte någonstans innan pengarna är på mitt konto. Så gick det tydligen inte att göra affären utan båten skulle ner till Skåne och efter ca två veckor skulle jag givetvis få mina pengar. Icke icke. Han undra vad problemet var vi skulle ju skriva papper som försäkrade mig om att jag skulle få pengarna efter två veckor...

Att ta upp köparen till båten var tydligen inte heller något alternativ :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet, se till att pengarna finns på ditt konto innan du skriver över båten, efter det kan han eller bulvanen hämta den.

Tyvärr, gör inte så, det finns minst 2 metoder att bli lurad.

1. Engelska banker kan upphäva en överföring i efterskott.

2. Skulle kalla det för en triangel
A säljer en vara, t.ex en båt
B är spekulant eller bulvan för spekulant. I detta exempel en bedrägare 
B  annonserar att han har en vara till salu för samma (eller högre) pris än vad A säljer sin båt för. C nappar på B's annons och betalar i förskott. Men B som är spekulat på A's båt ber C att betala pengarna till A's bankkonto.

Nu ser A att han har pengarna på kontot, lämnar över båten till B. Efter några dagar inser C att han har blivit lurad och kräver tillbaka pengarna från A, som står utan pengar och utan båt (och bedragaren B är försvunnen med båten).

Mycket enkel bondfångeri.

Det finns väl två säkra sätt att sälja privat:
1. Postväxel
2. Du får pengarna i handen på ett bankkontor som du betalar själv in på ditt eget konto.

PS: Visste inte att 2taktochel var så lätlurad, bra att veta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det låter ju enkelt,

Men lika lite som du lämnar i från dig en båt obetald kan man förvänta sig att en köpare sätter in pengarna på ditt  konto utan att ha fått båten. Det händer ju också att folk luras att betala för saker som inte levereras.

Och båtar skrivs inte över som t.ex en bil, eller ett hus. (fritidsbåtar är ju inte registrerade) Ägare till båten blir du först när du tar den i besittning.


Det innebär att om bulvanen B. förvunnit med båten kan varken köpare A eller mäklaren ställas till svars i och med att de aldrig tagit båten i besittning. Och vill det sig verkligt illa (beroende på hur köpeavtalet ser ut ) kan de ställa krav på säljaren som lämnat båten till B.

Det är alltså viktigt att veta vem köparen är och att upprätta köpehandlingar med den personen och se till att den personen tar båten i besittning. Handlar man däremot med ombud och bulvaner så är både risk att bli lurad och komma till rätta med det svårare. Är man tveksam till någons trovärdighet är det bättre att lägga på luren.

Och det är kanske inte så lätt att vara kaxig när det står någon med en lastbil  som-ska-hämta-båten-och-bara-gör-sitt-jobb

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett typiskt sätt som tattare lurar folk sina bilar/båtar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är köparen tillräckligt sugen och ingen skojare kan han säkert betala kontant eller kan man göra upp affären på bank.

Att krångla till det med utlänska checkar eller annat fiffel finns ingen anledning för köparen att acceptera.

Har för mig att Jan_af Lisö betalade en båt kontant till mig. Ingen blev lurad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta felskrivningen.!Han köpte en båt av mig ska det vara.

Till min stora glädje har intresset hålligt i sig och nu är han på sin 3 dje båt och kanske blir det en fjärde också snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åxå råkat ut för någon herre som inte kan ett skit om båtar. Han skulle köpa min båt på uppdrag av någon annan som hade mycket att stå i....

Det var samma upplägg som ovan,att dom skulle komma å hämta båten,köra ner den till skåne och sen efter två veckor så skulle jag få mina pengar.Man jag sa att båten åker ingenstans inna pengarna är på kontot....sen så uppgifterna han gav mig om vart han jobbade företag å allt stämde inte ett skit.

Återigen märkligt att folk går på det!

Fast det kan vara så att säljaren är lite desperat att bli av med sin båt och kanske inte tänker helt klart....

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen märkligt att folk går på det!

Folk brukar ofta tappa tankeförmågan med dollartecknen i ögonen - de har satt ut ett överpris på sin vara och någon köper den utan att pruta.

Den enkla och generella gäller alltid: Ser det för bra ut att vara sant så är det inte sant heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej,

 

En gammal tråd jag hittade efter en sökning på båtbedrägerier. Jag har nu 7 år senare efter trådens start blivit kontaktad av någon som agerar identiskt med vad flera skrivit tidigare.

En kille som kontaktat mig via blocket, med ett mobilnummer som inte finns listat. Säger sig ha en Dansk köpare på min båt och vill skriva ett förmedlingsavtal där han först ska hämta min båt i sthlm, köra den till Skåne och OM den Danska köparen mot förmodan skulle dra sig ur affären, så köper hans firma ändå båten av mig för överenskommet pris.

Trevligt sa jag, men du betalar båten innan du åker iväg med den till Skåne. Svaret "men vadå, vi skriver ju ett avtal på att du får betalt av oss om vi inte säljer den inom 30 dagar".

 

Inte omöjligt att han kontaktat flera andra - första gången jag ringde upp på hans mail så frågade han hur långt vi hade kommit i förhandlingen och vilken båt ja hade.

 

 

/ Simon

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla båttokiga! Första inlägget här på forat!

En gammal post förvisso, men ämnet är ständigt aktuellt. 
Har varit ute för samma sak med bilar, där nån typ antingen vill förmedla en affär, eller att de provat bilen och kommer tillbaka och påtalar ett allvarligt fel. En snubbe körde en runda och kom tillbaka och när vi lyfte på huven så han kunde kolla oljan så var det "vatten i oljan" som att toppackningen gått itu. Han ville såklart vara snäll mot mig och köpa bilen ändå till ett vrakpris. Jag visste att det inte var fel på bilen så jag avspisade typen och det visade sig att han kletat senap i oljelocket för att det skulle se ut som vattenblandat.
En båt där en snubbe fifflade med en elkabel och brände ett nästan nytt batteri.

Låt spekulanter prova sakerna, men för fan! Åk med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...