Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Real2323

Askeladden 505

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska köpa båt och har hittat en Askeladden 505 freestyle med Honda 75 4-takt från 1998 är det någon som vet om det är en bra båt att köpa. Är nybörjare

 

MVH Thomas



Senast ändrad av Real2323 | 29 juni 2010 | 15:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp! Mycket trevlig båt med mycket hög byggkvalitet och ett riktigt bra skrov. Var spekulant på en sådan för några år sedan men det blev en Yamarin 5400 istället, som är en snarlik båt. Motorn är en ju en fyrtaktare av den äldre generationen och dom hade inte riktigt en effektkurva som var optimal för båtar. De var svaga i området där båten börjar plana så de kan upplevas lite tröga. Man kör ju även båten från aktersoffan så den blir baktung i sej o det gör det hela än värre. Har du inget behov av snabbt ax för vattenskidor etc funkar det ändå men jag valde bort fyrtakt när jag var spekulant av den anledningen.

I övrigt är ju fyrtakt att föredra med sin tysta gång och låga bränsleförbrukning och även lindrigare miljöpåverkan. Ut och provkör o se om du kan leva med trögheten. I övrigt har jag bara hört gott om Honda-motorer men vet att man haft problem med att oljesumparna korroderar sönder, tror denna modellen är en av dem som brukar drabbas. Om motorn har kamrem är det ju även viktigt att kolla att den är inom sitt intervall. Även att normal service skötts.

Lycka till med båtköpandet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag ska ha båten till att åka vattenskidor och dagutflykter. Jag har tittat även på en Örnvik 500CLX med 75 hk  med 2 taktare är det ett bättre köp ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag sonderade marknaden för styrisar runt 5 meter i den prisklassen så kom jag fram till att Askeladden 505 eller Yamarin 5400 var de båtarna som jag tyckte var bäst och jag inriktade sökandet efter nån av dom. Bägge har utmärkta skrov och är riktiga kvalitetsbyggen. Din tilltänkta båt kanske bara har fel motor.

Det finns 3 Askeladdar med rejäl 2-takts motor på blocket just nu, 2 med 90 hästar och en med 115. Tror 115 är övermotoriserat och kan bli svår att försäkra, har för mej max motor är 90 eller 100 hk. Men ut o testa Honda-båten för den kanske funkar för dej trots allt. Om inte annat lär du dej nåt o vet vad du inte ska ha. En 4-takts båt är ju lite lättare att sälja i tredje hand då de flesta föredrar det. Men jag tror att om du ska ha en fyrtaktsbåt ska du nog ha minst en 90 hästare.

Finns oxå en Yamarin 5400 med Yamaha 100 hästars 4-takt och två med 80 hästars 4-takt. Yamaha 80 sägs vara väldigt lätta att modifiera till 100 hästare, Yammamoto250 här på forumet vet mer om det. Yamahan är heller inte lika trög som Hondan. Örnviken var en av de båtar jag valde bort, lågprisbygge från nåt Östland tejpade med ett klassiskt namn, det är bara min åsikt, men kör den oxå, den passar kanske dej. O om inte så vet du ju det. Oftast aldrig bra att köpa första bästa båt man hittar, kollar man runt vet man till slut vad man ska ha o då är det lätt att rikta in sökandet efter just en sådan båt.

Förresten, fast tank är väldigt bra att ha. Alla Yamarin 5400 har en rejäl 110 liters tank. Till Askeladden var det extra så alla har inte tank. Att slabba med lösa 25 liters tankar när man åker vattenskidor en hel dag är rätt trist, speciellt med 2-takts motor eftersom de är lite glada i maten ; ) Om du snöar in på en Yamarin finns mer info i min sjöbod o vill du veta mer om den är det bara att fråga på.



Senast ändrad av jarb | 29 juni 2010 | 22:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Askeladden 505 med en 90HK Honda för ett par år sedan och var helnöjd.

Bra kvalitet på båten, och fast tank är bra.

En fördel med 505:an är att den är godkänd för 7 personer, vilket är sällsynt i den storleksklassen. Man kan alltså vara en hel del folk ombord.

mvh /andwir

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...