Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
WiZCoke

Yamaha 70hk -99 tvåtaktare powertrimfel

Rekommendera Poster

Nu har jag haft båten i två veckor och börjat märka lite smådetaljer som man borde fixa...

En sådan är powertrim/tilten som verkade fungera bra men där mätaren inte visar trimvinkeln alls - den visar konstant full tilt. Det visste jag om och tyckte inte det var så viktigt. Instrumentet verkar i övrigt fungera (sedan jag fick hjälp att ställa dipswitcharna så den visar rätt varvtal i en annan tråd). Kanske är trimgivaren trasig?

Något mer irriterande fel är att powertrimmen verkar svikta - dvs efter att man hissat upp motorn åker den sakta ner igen. Detta händer inte alltid men ofta nog. Det har ingenting med el att göra för det händer även efter att man tagit ur huvudströmbrytaren. Är detta något simpelt fel såsom för lite olja i hydrauliken eller? Kan man fixa sånt själv?

Tacksam för hjälp och tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lokalisera den stora förmodligen plastbulten(locket) inne vid motorfästet. Det är påfyllning till trimet. Tilta upp motorn maximalt och lossa därefter skruven. Fyll på med ATF-olja, och skruva tillbaka muttern. Tilta ned maximalt och tilta upp maximalt igen. Upprepa detta 3-4 ggr, för att lufta systemet. Öppna plastbulten igen och kolla oljenivån. Fyll på om det går. Öpnna aldrig plastbulten, i något annat läge, än med maximalt upptiltad motor.

Trimgivaren, kan antingen vara kabelbrott, eller också felar den och då är det typ 2500 kr för att byta ut den. Är inte alldeles nödvändigt att ha den fungerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar.

Får försöka detta i helgen när jag är ute på sommarstället igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...