Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Robbob

Bil GPS i båten

Rekommendera Poster

Jag har läst några trådar där man stoppat i ett sjökort i Garmin bil GPS (Nüvi 200 och 500). Dessa är på utgående och jag funderar på att prova samma sak.

Finns det någon som provat på Garmins nyare GPS:er? För deras aktuella modeller se http://www.garmin.se/taxonomy/term/402

Är det värt att satsa lite mer på en ny modell eller ska man leta reda på en utgående garmin 255? Det är ju inte så ofta man inte vet vart man är någonstans när man sitter i bilen...

//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte man kan ha sjökort i 255:an... däremot har jag hört att det ska gå i 500:an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Garmin 660FM Nuvi och i den funkar inte sjökorten. Kör med en Oregon 300, funkar fiiiint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också intresserad av detta just pga att det ofta finns attraktiva kampanjer på de GPSerna medan båt-GPSer är överprisade.

Garmin Nüvi 500 och även 550 har jag hört ska fungera och de profileras ju också som marina av Garmin (dvs tål lite vatten osv).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökortet (BlueChart®-Mälaren, vänern och Vättern)  som finns på MikroSD i min Garmin 521S fungerar ínte alls bra i min Garmin Zumo 660. Grafiken blir helt förvrängd tyvärr.

Det man verkligen saknar med det sjökortet är att det inte finns ett bra kartritningsprogram (jo jag har pappers sjökort ).

Det vore trevligt att skapa en marin rutt på PC för att senare importera ner i 521. Fungerar väldigt bra med garmins vägnavigator karta FriPro.

 

Konstaterar att det funkar klart bättre i min handburna GPS E trex legen HCx med BlueChart



Senast ändrad av martineves | 29 juni 2010 | 14:19



Senast ändrad av martineves | 29 juni 2010 | 15:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv så kör jag med en Garmin 278C brevid mitt papperskort då det är svårt att få överblik på en GPS men helt suverän då man navigerar bland en massa grund samt att man enkelt får en bekräftelse vart man är!

Inte riktigt svar på din fråga men för mig fungerar det super att lägga ut kurser och planera med papperskortet men att snabbt bekräfta sin position med GPS:en

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin Nuvi 660 (bil) som jag köpte Bluechart g2 till igår och det funkar ganska OK. Man får gå in under kartor och kryssa bort vägkartorna samt vissa av de 5st sjökort som dyker upp när du tryckt i ditt SD kort. För mig blev grafiken bäst när jag bara hade den andra kartan i kryssad (den första visar fiskelinjer vilket jag inte har en aning om vad det är. Djupet syns bara där man har cursornm men djupkurvorna syns OK så det gör inget. Köpte en speciell vattentät bag på Teknikmagasinet för 99kr och toutch funkar OK genom den. Satt lite trångt när antennen var uppfälld men det gick.

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Garmin Nuvi 550. Fungerar utmärkt med BlueChart g2. Displayen är ju liten så man måste ju ha papperskort förstås. Men ett mycket bra stöd för navigering är den.
Det fina är väl att man den även funkar i bilen och dessutom i skogen.
Tre flugor på smällen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...