Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dodger

Trä i akterspegel?

Rekommendera Poster

Har en gammal sportbåt i glasfiber där akterspegeln är uppbyggd av plywood glasfiber. Förra ägaren hade sågat ur lite i akterspegeln så att motorn nu hamnar lite för långt ner.

Tänkte limma/skruva dit en liten trälist för att få rätt höjd på akterspegeln. Frågan är vad för slags trä som jag ska välja? Vanligt som jag behandlar med fernissa el.dyl, impregnerat virke eller ek?

Någon som har nåt förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag höjde min akterspegeln nu i våras. Använde 3 lager plywood o sen plasta 6 lager o sen bockad 5mm aluminium. Om du bara ska höja den ngr cm är det bara att du lägger någon träbit under den bockade plåten. Träbiten behöver inte fixeras!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterspegeln är ursågad 4,5cm sedan fattas ytterligare 3,5cm för att få rätt höjd, totalt 8 cm alltså. De 4,5cm som är ursågade har bara en bredd på 20cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det plywood som gäller, använd 3 lager beror iof på hur tjock din akterspegeln är. Limma ihop dom och försök sedan såga ut dem så de passar perfekt. OM du vill ha det riktigt bra så ska du limma fast plywooden på akterspegeln och plasta över den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...